Födda -21

Vår examen inför vilan sket sig då jag kände att han inte kändes helt ren.
så nu inväntar vi veterinär.
Klämde igenom hovarna och ingen reaktion :(

muggen släpper inte helt och jag har ångest över att han går ensam och går in tidigt på dagarna :(

Upp som en sol och ner som en pannkaka
Såja lugn och fin, inte måla fan på väggen innan veterinären tittat på hästen. Det kan vara muggen som stör eller han bara gjort ngt i hagen om han varit lite stökig. Ha inte ångest, något är ju ”fel” och du har märkt det och försöker hjälpa din häst. Har han skadat sig är det rätt årstid att vila och hade han gått med kompisar hade den eventuella skadan kanske varit värre. Kommer säkert bli bra snart igen!

Såja lugn och fin, inte måla fan på väggen innan veterinären tittat på hästen. Det kan vara muggen som stör eller han bara gjort ngt i hagen om han varit lite stökig. Ha inte ångest, något är ju ”fel” och du har märkt det och försöker hjälpa din häst. Har han skadat sig är det rätt årstid att vila och hade han gått med kompisar hade den eventuella skadan kanske varit värre. Kommer säkert bli bra snart igen!

Absolut och allt det där vet man ju egentligen 🫣 men ja …ändå jobbigt innan man får svar på vad det är.

Ångest består mest i att jag tycker synd om han. Att han går själv och att jag inte har nå bra alternativ just nu.

Absolut och allt det där vet man ju egentligen 🫣 men ja …ändå jobbigt innan man får svar på vad det är.

Ångest består mest i att jag tycker synd om han. Att han går själv och att jag inte har nå bra alternativ just nu.
Ja men det gäller att ha lite is i magen, man blir härdad med åren 🤣 Jo jag förstod det men menade att i detta fallet kanske det är bra han går/gått ensam just nu om han råkat skadat sig, hade han gått med flera hade kanske en eventuell skada förvärrats 🙂

Ja men det gäller att ha lite is i magen, man blir härdad med åren 🤣 Jo jag förstod det men menade att i detta fallet kanske det är bra han går/gått ensam just nu om han råkat skadat sig, hade han gått med flera hade kanske en eventuell skada förvärrats 🙂

Haha ja jag borde ju vara det… härdad med åren men ja den här är speciell. Min första egna uppfödning ❤️

Ja absolut så är det ju , nu är han ingen vilde i hagen men där emot inte så smidig alla gånger 😅

Vet kommer imorgon så får vi se

Gick både bra och dåligt..

Vet såg ingenting på varken lina eller böjprov, men tryckte lite på iaf att det känns i ridningen tydligt.
Så fick sadla och hoppa upp och rida runt lite, inte riden på 2 veckor men inga problem.
Då såg hon det också, vart tydligare. Han tar lite kortare steg h.bak.

Upp igen och klämde igenom hela hästen som var rejält öm på vissa partier på h rumpa framför allt.
Ultraljudade bakknäna som var fina
Så domen var högst troligen en sträckning, så massage, metacam kur och lite stretchning samt skritt motion fram tills jul veckan när hon kommer igen och tittar på honom.
Hon var inte orolig, vilket är skönt för hon är riktigt petig och då känner jag mig trygg.
Fina fötter och jämt musklad i övrigt.

Haha ja jag borde ju vara det… härdad med åren men ja den här är speciell. Min första egna uppfödning ❤️

Ja absolut så är det ju , nu är han ingen vilde i hagen men där emot inte så smidig alla gånger 😅

Vet kommer imorgon så får vi se
Förstår precis, det blir väldigt jobbigt att oroa sig, ofta är det mindre grejer men det är lätt att tänka det värsta spec på forum och i grupper där folk ofta skriver om sina problem som kanske bygger på oron.

Det verkade gått ganska bra också med vet besöket? En sträckning är lätt hänt och skapar sällan några större problem😇

Vi har "ridit" igen, för första gång på över två månader. 🥰 Dvs vi skrittade runt lite på ridbanan, vände åt båda håll, stannade och startade. Har tränat lite från marken på just start/stopp och styrning, och det funkade betydligt bättre nu mot i somras, så skönt.

Nu skulle jag bara behöva någon att rida ut med, måste verkligen försöka lösa det på något vis. Och så kanske vi får lastträna lite igen så vi kan åka till ridhuset ibland - hon brukar gå på väldigt snällt om man är två, men det är jag ju tyvärr inte, så... 😅

Idag skaffade jag nytt ridhuskort till lilla fröken, så hon ska få rasta av sig på bra underlag nu när det är både lerigt och halt ute. Hon har inte sprungit fritt där inne sen i början av året, och efter några få galoppvändor var hon nöjd och fick göra några enkla övningar löst innan vi gick hem igen. Det är rätt lagom nivå för oss båda, jag rehabar och hon är både dräktig och otränad.
Hon har fått hem sin mamma nu igen också, så nu får hon inte bestämma fritt i hagen längre 😅. Om allt går enligt plan så får dom var sitt föl i maj 🥰

1733059777005.webp

Idag skaffade jag nytt ridhuskort till lilla fröken, så hon ska få rasta av sig på bra underlag nu när det är både lerigt och halt ute. Hon har inte sprungit fritt där inne sen i början av året, och efter några få galoppvändor var hon nöjd och fick göra några enkla övningar löst innan vi gick hem igen. Det är rätt lagom nivå för oss båda, jag rehabar och hon är både dräktig och otränad.
Hon har fått hem sin mamma nu igen också, så nu får hon inte bestämma fritt i hagen längre 😅. Om allt går enligt plan så får dom var sitt föl i maj 🥰

Visa bifogad fil 157769

Hon är verkligen vacker 😍

IMG_9752.webp

Vi firar 3 år tillsammans idag! ❤️ Kaj har för övrigt vintervila nu och kommer ha fram till februari typ. Han är dock ruskigt pigg och kollrig när han får komma in för att äta/borstas 😅🙈 Och haft seriösa problem att stå still vid verkning etc. Men hovarna ser *peppar peppar* bättre ut än på väldigt länge 🤞

Min lilla buse har åb på onsdag, kikade han på lina idag och han är lite bättre men inte helt.
Är oöm på ryggen nu

Så får se vad vet säger, tänker be henne ula benet också han skar sig på i samband med muggen här som var så inte det blev nå skit där på nå ligament eller liknande.... det är det benet han tar kortare steg med nu.

- ”När ska du börja rida den där då?”
- ”Just nu har han lite vila.”
*skratt - ”Vila har han ju haft hela året!”

Stundtals blir jag jävligt less! Det finns så mycket åsikter och jag fattar att det finns hundra sätt att utbilda en häst. Det är ju första gången från scratch för mig och det finns absolut folk med mer erfarenhet (bland annat den som tycker att B har vilat hela året). Men jag väljer sätt som jag tror på och som känns rätt för mig, och rådfrågar eller läser på när jag är osäker. Kanske blir det rätt, kanske blir det fel men jag gör inget ogenomtänkt.

Ursäkta för kräk-rant men vissa dagar kan jag inte hantera dom här pikarna.

Får ni andra oombedda åsikter kring era upplägg?

Stundtals blir jag jävligt less! Det finns så mycket åsikter och jag fattar att det finns hundra sätt att utbilda en häst. Det är ju första gången från scratch för mig och det finns absolut folk med mer erfarenhet (bland annat den som tycker att B har vilat hela året). Men jag väljer sätt som jag tror på och som känns rätt för mig, och rådfrågar eller läser på när jag är osäker. Kanske blir det rätt, kanske blir det fel men jag gör inget ogenomtänkt.

Tänker att har man inget bråttom så varför stressa ?
Dom är ju 4 snart och kan då ridas lite mer tänker jag
3 åringar behövs ju inte nötas på.

Nej ingen som ifrågasätter något här, 3 åringarna här på gården rids in alla gångarter och vilar tills nästa år. Hopphästar

❤️

Tänker att har man inget bråttom så varför stressa ?
Dom är ju 4 snart och kan då ridas lite mer tänker jag
3 åringar behövs ju inte nötas på.

Nej ingen som ifrågasätter något här, 3 åringarna här på gården rids in alla gångarter och vilar tills nästa år. Hopphästar

❤️
Bra att få lite perspektiv, tack ❤️ Skönt att du slipper oombedda kommentarer!

Det är verkligen ingen stress för min del, min förhoppning är att ha en hållbar och glad häst i många år framöver. Eller iaf ge förutsättningar för det. Det blir bara så tydligt att det varierar så stort kring vad en 3,5-åring ska göra och kunna. Och extra svårt blir det kanske att ta när det är någon man ser upp till, som har mycket erfarenhet, som tänker ganska olikt en själv.

Bra att få lite perspektiv, tack ❤️ Skönt att du slipper oombedda kommentarer!

Det är verkligen ingen stress för min del, min förhoppning är att ha en hållbar och glad häst i många år framöver. Eller iaf ge förutsättningar för det. Det blir bara så tydligt att det varierar så stort kring vad en 3,5-åring ska göra och kunna. Och extra svårt blir det kanske att ta när det är någon man ser upp till, som har mycket erfarenhet, som tänker ganska olikt en själv.

Tänker att du känner din häst bäst vad som funkar för er ❤️
Den med erfarenhet kanske har helt andra mål och tänk troligen kring unghästen.
Tänker plocka dom bra bitarna dom kan bidra med och stäng av öronen för resten eller säg ifrån att du tycker sånna kommentarer är onödiga och ni gör alla olika och ingen häst far illa på något sätt av det .

Känns som en dryg kommentar som personen hade kunnat bespara dig ❤️

Japp, det kommer här med.
Min treåring är knappt skrittad uppsuttet. Men hon är klockren att parkera vid pall och sitta upp på, dressyrtömkörd med trevliga poäng på tävling i somras, löshoppar fantastiskt, har dragit lite i sele och tar kommandon fint när hon är lös i ridhuset. Hon har knappt gjort någonting alls sedan början av maj, eftersom jag genomgått en operation med lång rehab. Och sporadiska grejer innan dess p.g.a. det som var orsaken till operationen. På tävlingen i somras (nästgårds med stallet) lånade jag in en kusk hon knappt träffat och såg tömkörningen mest som miljöträning, men hon fick högst poäng av både unghästar och vuxna (hon fick under tävlingsdagarna även löshoppa för skojs skull, visades exteriört och gick en trail in hand där hon gjorde så gott hon kunde utifrån förutsättningarna).

Vi har inte bråttom någonstans. Hon är dräktig och fölar i maj om allt går enligt plan. Just nu får hon rasta av sig i ridhuset då och då p.g.a. isig hage, vi har provat någon uppsittning och några meter skritt, sen får vi se om hon vill göra mer än så innan det är dags för föl.

Japp, det kommer här med.
Min treåring är knappt skrittad uppsuttet. Men hon är klockren att parkera vid pall och sitta upp på, dressyrtömkörd med trevliga poäng på tävling i somras, löshoppar fantastiskt, har dragit lite i sele och tar kommandon fint när hon är lös i ridhuset. Hon har knappt gjort någonting alls sedan början av maj, eftersom jag genomgått en operation med lång rehab. Och sporadiska grejer innan dess p.g.a. det som var orsaken till operationen. På tävlingen i somras (nästgårds med stallet) lånade jag in en kusk hon knappt träffat och såg tömkörningen mest som miljöträning, men hon fick högst poäng av både unghästar och vuxna (hon fick under tävlingsdagarna även löshoppa för skojs skull, visades exteriört och gick en trail in hand där hon gjorde så gott hon kunde utifrån förutsättningarna).

Vi har inte bråttom någonstans. Hon är dräktig och fölar i maj om allt går enligt plan. Just nu får hon rasta av sig i ridhuset då och då p.g.a. isig hage, vi har provat någon uppsittning och några meter skritt, sen får vi se om hon vill göra mer än så innan det är dags för föl.
Så jäkla trist. Hur hanterar du det?
Du har ju dessutom yttre omständigheter som påverkar, då känns det ännu mer onödigt med sådana kommentarer. Och trots din operation och sin dräktighet verkar ju din ändå gjort lite grann.
I mitt fall handlar det enbart om att jag väljer en annan väg, hade jag tänkt annorlunda hade jag absolut kunnat träna honom mer än jag gjort. Det är kanske provocerande för vissa.

Så jäkla trist. Hur hanterar du det?
Du har ju dessutom yttre omständigheter som påverkar, då känns det ännu mer onödigt med sådana kommentarer. Och trots din operation och sin dräktighet verkar ju din ändå gjort lite grann.
I mitt fall handlar det enbart om att jag väljer en annan väg, hade jag tänkt annorlunda hade jag absolut kunnat träna honom mer än jag gjort. Det är kanske provocerande för vissa.
Jag bryr mig inte det minsta 😊.
Tänker att det är min häst och jag som ska ha henne, så hur andra hade gjort är helt irrelevant. Dom får gärna träna sina egna hästar på sitt sätt, så tränar (eller vilar) jag min på mitt 👍

Det finns alltid folk som har åsikter, oavsett unghäst eller äldre. Och gör man rätt i den enes ögon så gör man fel i någon annans. Det finns tusen vägar till Rom (om det nu ens är dit man vill)

Men folk alltså, att ifrågasätta att en treåring inte rids?! Mina två är snart fem och när jag ser på framför allt halvblodet nu så är jag jättenöjd att jag gått sakta fram: korta ridpass, flera viloperioder, stora ytor. Han har behövt tid för att växa i sin kropp även som fyraåring. Och nordsvensken behöver tid för att han är lite ängslig av sig och behöver serveras intryck i en lugn takt med pauser mellan.

Jag behöver inte bry mig om någon skulle tycka att min fina dressyrhäst är "efter" jämfört med jämnåriga i unghästchampionaten, för jag köper mina hästar för att behålla dem livet ut. Inte för att spekulera hur deras värde påverkas av att starta Breeders Trophy eller Falsterbokval, och riskera att pusha något för snabbt för att komma dit. Och det är ju hur skönt som helst att få ha det så.

Fördelen med att ha eget stall (och mera unghästerfarenhet än mina inackorderingar) - inget ifrågasättande här...
Just nu så är det mest jag själv som skulle vilja komma igång mera med lilltösen, har suttit på henne och skrittat tre gånger hittils efter vilan, och vill att hon ska få bli lite starkare i kroppen innan vi börjar trava med ryttare. Men förhoppningsvis ska hon vara redo för dressyrbanorna någon gång under våren/sommaren - hoppningen avvaktar vi med/kör utan ryttare ett tag till.

Jag har en bok om unghästträning av Ingrid Klimke, och enligt den så börjar inte hon jobba sina hästar överhuvudtaget förens tidigast efter betet som 3-åringar. Så om det räcker för en OS-ryttare så tänker jag att det är ingen brådska för våra unghästar heller.

Fattar att det är jobbigt med såna kommentarer från någon man ser upp till, men försök skaka av dig det - du gör vad du vill med din häst. Och det känns ju som att personen inte helt har koll på vad du gjort med honom, han är ju inriden? Kanske ett bättre svar vore typ: "jag började rida honom för ett halvår sedan ju"? eller bara "vi tar det i våran egen takt".

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
259
Senast: Hedwig
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 337
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 010
Senast: Piaff
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka