Födda -21

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare emma-vsm
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 872
  • Visningar Visningar 105 407
vi kämpar på här, fått ut eq och behandlat och grodan var såklart låst lite här och var.
Hoppat upp efter och han kändes lite bättre men kanske inte hundra tyvärr..
Eq tyckte han hade en smutsig snorre, så fick i uppdrag och städa den.
Lättare sagt än gjort då herrn avskyr all närkontakt i dom regionerna, men fick tag i lite lugnande så gick det ok.
Plockade ur 2 enorma minst 2-3 cm stora snoppstenar O_o
har haft ston innan och aldrig hört talas om dom innan...
Så nu ska det läggas på minne vid tandkoller i framtiden.

fick vila ett par dagar till och markjobbas, hoppade upp igår och han kändes finare än någonsin.
inte en tillstymmelse till det jag känt innan :heart
Så håll era tummar och tår att det fortsätter i den här stilen så vi slipper op.

IMG_9993.webp

Nu ska vi försöka komma igång så smått här igen med Kaj! Alva har tömkört ett par gånger och igår satt hon upp och skrittade en kortare runda med Elsa och Tiger. Kaj hade skött sig toppen 😁 Till och med knatat genom ett vattenfyllt dike efter lite betänketid vilket brukar vara knepigt, särskilt i mörkret. Så tänker att vi ska försöka komma tillbaka till att han aktiveras på något sätt nu typ 3 dagar/vecka. Vill så himla gärna fortsätta med inkörningen nu också till våren så ska se om jag och Alva kan hjälpas åt lite med det.

Lite andra mål och planer inför kommande år är att åka iväg på löshoppning någon gång nu till våren, samt mäta på klinik. Mätt honom hemma flera gånger nu och får honom till 1.51-1.52 hur jag än gör och vill gärna veta om jag har en ponny eller häst känner jag 😅

Visa bifogad fil 160874

Nu ska vi försöka komma igång så smått här igen med Kaj! Alva har tömkört ett par gånger och igår satt hon upp och skrittade en kortare runda med Elsa och Tiger. Kaj hade skött sig toppen 😁 Till och med knatat genom ett vattenfyllt dike efter lite betänketid vilket brukar vara knepigt, särskilt i mörkret. Så tänker att vi ska försöka komma tillbaka till att han aktiveras på något sätt nu typ 3 dagar/vecka. Vill så himla gärna fortsätta med inkörningen nu också till våren så ska se om jag och Alva kan hjälpas åt lite med det.

Lite andra mål och planer inför kommande år är att åka iväg på löshoppning någon gång nu till våren, samt mäta på klinik. Mätt honom hemma flera gånger nu och får honom till 1.51-1.52 hur jag än gör och vill gärna veta om jag har en ponny eller häst känner jag 😅
Vad är han for sort? 😁

Jag mätte min 3 åriga haflinger/swb idag. Hon har varit 149-ish länge nu och har ju nån förhoppning att hon ska gå att mäta som ponny när hon blir 4. 🤣
Men nu verkar hon växt ett par cm🙈

IMG_0563.webp

Vad är han for sort? 😁

Jag mätte min 3 åriga haflinger/swb idag. Hon har varit 149-ish länge nu och har ju nån förhoppning att hon ska gå att mäta som ponny när hon blir 4. 🤣
Men nu verkar hon växt ett par cm🙈

Visa bifogad fil 160893
Han är New Forest! Så han ”borde” ju stanna på ponnymått, men båda föräldrarna är maxade och han har varit ”stor” redan från start…

Har du mätt med riktig mätsticka?

Det är svårt att mäta.

Ja har mätt med mätsticka på ändå relativt plant stallgolv men har svårt att se hur han skulle kunna vara under 1.50 😅
Ja det är svårt att mäta!
Mätte haflinger hemma, med skor på plan stallgång. Har en mätsticka med vattenpass.
Mätstickan stod på 149cm vid två tillfällen. Så jag var lite nervös när vi skulle slutmäta henne på klinik men tänkte att hon nog är maxad.
Hon blev slutmätt 146cm. Då avdrag 1cm för skor såklart och så avrundar man neråt, vet inte vad mätstickan stod på.

Nu är det några år sen så kanske är de svårare idag, men en bekant åkte in med sin ponny, mättes till 145cm. De var inte nöjda utan tyckte att de hade en maxad c-ponny, och åkte hem utan mätintyg.
Nyskodd och lite fix så åkte de tillbaka och ponnyn mättes nu till 140,0cm.

Vet också fler ponnysar som mätts och tävlats som d-ponnys när de varit unghästar för att sedan slutmätas som maxade c-ponnyer.

Så jag tänker testa mäta Nova på klinik nästa år 😁

Ja det är svårt att mäta!
Mätte haflinger hemma, med skor på plan stallgång. Har en mätsticka med vattenpass.
Mätstickan stod på 149cm vid två tillfällen. Så jag var lite nervös när vi skulle slutmäta henne på klinik men tänkte att hon nog är maxad.
Hon blev slutmätt 146cm. Då avdrag 1cm för skor såklart och så avrundar man neråt, vet inte vad mätstickan stod på.

Nu är det några år sen så kanske är de svårare idag, men en bekant åkte in med sin ponny, mättes till 145cm. De var inte nöjda utan tyckte att de hade en maxad c-ponny, och åkte hem utan mätintyg.
Nyskodd och lite fix så åkte de tillbaka och ponnyn mättes nu till 140,0cm.

Vet också fler ponnysar som mätts och tävlats som d-ponnys när de varit unghästar för att sedan slutmätas som maxade c-ponnyer.

Så jag tänker testa mäta Nova på klinik nästa år 😁
Jag ska mäta min ”på riktigt” också, hon lär definitivt vara ponny i nuläget. Får henne till 143-145 cm hemma med ett tvåmetersvattenpass och ett kortare vattenpass som tillsammans får utgöra mätsticka 😁. Pappan är slutmätt till 148 och mamman hemmamätt 151,5 med skor, men det finns lägre individer i stammen. Växer hon över till slut så blir jag lite ledsen, för jäklar i min lilla låda vad den här skulle göra sig bra på hoppbanan bland ponnys i framtiden 😁 (hoppdomarna som sett henne löshoppa instämmer!).

Hon är dräktig i månad åtta, annars hade jag åkt iväg på mätning redan nu pga nyfiken 😆. Men det känns som en väldigt onödig smittorisk och stress så det får vänta

Jag ska mäta min ”på riktigt” också, hon lär definitivt vara ponny i nuläget. Får henne till 143-145 cm hemma med ett tvåmetersvattenpass och ett kortare vattenpass som tillsammans får utgöra mätsticka 😁. Pappan är slutmätt till 148 och mamman hemmamätt 151,5 med skor, men det finns lägre individer i stammen. Växer hon över till slut så blir jag lite ledsen, för jäklar i min lilla låda vad den här skulle göra sig bra på hoppbanan bland ponnys i framtiden 😁 (hoppdomarna som sett henne löshoppa instämmer!).

Hon är dräktig i månad åtta, annars hade jag åkt iväg på mätning redan nu pga nyfiken 😆. Men det känns som en väldigt onödig smittorisk och stress så det får vänta
Det är samma med min, hon hoppar nog rättså bra och får många fördelar som ponny.
Men där är mamman 146 och pappa 167 och jag visste ju att hon med stor sannolikhet blir runt 153/155 😁 för min egen del kvittar det, men kanske kommer hon säljas och även då är ju en ponnyhöjd att föredra 😊

VideoCapture_20250118-180403.webp

Min lilla häst är 150 cm hemma med mätsticka.
Här hoppar hon 1.25 plättlätt.

Eftersom hon gillar hoppning så vore det så klart kul om hon stannar på ponnymått.

Dressyr rider jag lika bra på henne som 151 cm eller 148.

Hon är inte heller mätt på klinik. Jag inväntar att hon blir sex år.

Visa bifogad fil 161035
Min lilla häst är 150 cm hemma med mätsticka.
Här hoppar hon 1.25 plättlätt.

Eftersom hon gillar hoppning så vore det så klart kul om hon stannar på ponnymått.

Dressyr rider jag lika bra på henne som 151 cm eller 148.

Hon är inte heller mätt på klinik. Jag inväntar att hon blir sex år.
Jag måste mäta min detta år eller första halvan av året som femåring, om hon ska få hoppa på d-ponnyhöjd på sitt löshoppningsprov (görs normalt sett på våra fyraåringar, men pga föl får hon skjuta på det ett år). Sen gäller det "bara" att hitta någon duktig junior till henne... Själv är jag i nuläget mest intresserad av WE, och där spelar ju höjden ingen roll :D

Efter mycket eftertanke tog jag i onsdags bort min Magnolia. Hon led ju av en komplex gaffelbandsskada som hade rivit loss en inoperabel lös benbit vid kotleden. Prognos för att hon skulle kunna fungera som ridhäst var ytterst dålig. Tankarna gick kring att hon skulle kunna fungera som avelsdto då hon hade fin stam fanns. Hon hade dock konstaterad ECVM och jag kom till sist fram till att jag anser att det är fel att avla på sto med medfödd missbildning som troligen är ärftlig. Hennes status har inte heller förbättrats nämnvärt utan hon är alltjämt halt tidvis. Så hur tråkigt det än är så togs det sorgliga beslutet. Sov gott Maggie.

Bifogade filer

• 20250122_111725.webp
    20250122_111725.webp
    560,4 KB · Visningar: 46
Efter mycket eftertanke tog jag i onsdags bort min Magnolia. Hon led ju av en komplex gaffelbandsskada som hade rivit loss en inoperabel lös benbit vid kotleden. Prognos för att hon skulle kunna fungera som ridhäst var ytterst dålig. Tankarna gick kring att hon skulle kunna fungera som avelsdto då hon hade fin stam fanns. Hon hade dock konstaterad ECVM och jag kom till sist fram till att jag anser att det är fel att avla på sto med medfödd missbildning som troligen är ärftlig. Hennes status har inte heller förbättrats nämnvärt utan hon är alltjämt halt tidvis. Så hur tråkigt det än är så togs det sorgliga beslutet. Sov gott Maggie.
Beklagar din sorg! Så tufft beslut att behöva ta ❤️

IMG_0050.webp

Kaj och jag hade träning för Sara idag. Basic NH-övningar typ, men Kaj blev rätt trött i skallen på slutet 😅 Men han är så himla fin och klok min lilla häst ❤️ Imorgon flyttar en nygammal kompis in i lösdriften så ska bli spännande att se om dom känner igen varandra (var 2 år sen dom gick ihop).

Jag är så glad över min lilla häst :love:. Eftersom underlaget ute varit kasst och jag sällan har möjlighet att få hjälp så får vi ta de få chanser som erbjuds. Idag var en kompis med i stallet så vi kunde skritta lite mer än bara rakt fram i stallgången. Vi fick nog ihop åtminstone 100 meter idag, ute i hagen. Hon är helt klockren som själv parkerar sig vid pallen och sen står still och väntar. Sen har hon inte riktigt fattat grejen med att gå fram, men när hon fick följa efter en person som luktade morötter så var inte framåtbjudningen lika frånvarande längre. Hon lyssnade även direkt när jag bad henne att stanna, trots att sällskapspersonen fortsatte framåt.
Hoppas innerligt att jag ska få till några fler korta svängar i veckan som kommer och kanske testa några steg i trav, för nu börjar damen snart bli lite väl rund om magen för att det ska kännas helt okej att sitta på 😅 (själv står hon vid grinden och väntar trots nytt hö i hagen, hon har uppenbarligen inte tränat klart)

Hittade mitt sto I hagen på onsdagen helt sned i nacke/huvud. Hon ramlade 3 gånger när vi försökte ta in henne på box så vet kunde komma. Tyvärr gick hennes liv ej att rädda.. jag tror hon fått en hjärnblödning..

Men vilken mardröm, jag blir så ledsen när någon mister en så ung häst - eller en ung individ oavsett. Kram. 💔

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är... 2 3
Svar
41
· Visningar
2 804
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 513
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka