Födda -21

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare emma-vsm
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 872
  • Visningar Visningar 105 402
Min kolugna lilla islandskille förvandlades igår! Gick en tränsad promenad i eftermiddagssolen. Först protesterade han lite och försökte bita mina händer och arm och tyglarna. När inte det gick svängde han framför mig så jag blev tvungen att cirkla runt honom. Det tog några sådana och sedan kunde vi fortsätta promenera rakt fram på grusvägen enligt plan (vi har ca 50 m på liten landsväg och sedan svänger vi av på en mindre grusväg). Han blev lite tveksam när vi närmade oss den rinnande bäcken, men lite lock och uppmuntrande ord fick fram honom och över bron. Och så morot efter det. Vi fortsatte en bit till och sedan vände vi hemåt. Igen, lite tvekan över bron, men inte så mycket. Nästan framme vid den större vägen började han plötsligt lätta lite i fram och sparka lite i bak! Men han höll sig iallafall bredvid och försökte inte sticka eller så. Men några cirklar blev det. Och många små skutt. Vi tog oss över vägen och precis då dök en stor timmerbil upp bakom kurvan! Jag hann tänka shit, var tar vi vägen nu ( vi har hagstaket följt av ridbanan på den sidan av vägen så ingenstans att flytta undan sig på. Och hästen fortsatte med sitt hopp- och sluttande i cirklar. Men timmerbilen stannade och lät mig gå de 40 metrarna till vår infart. Jag är så glad över att de som kör här visar så stor hänsyn! Jag var tvungen att gå några varv på ridbanan för att varva ned innan vi avslutade promenaden.

Det känns så fel att skriva glada, positiva inlägg när någon varit med om nåt så fruktansvärt som @tabac 💔. Samtidigt ändras ju inte omständigheterna i det fallet av att känna överlevnadsskuld heller, och man kramar ju lite extra på sin egen häst för att denne ändå finns kvar.

Idag har min fröken travat med ryttare för kanske tredje-fjärde gången i sitt liv. Vi har rätt kassa förutsättningar med trasig ryttare som väntar på operation, sällan tillgång till medhjälpare, har inget bra ställe att hålla till på och hästen själv är dräktig. Men hon ser så glad ut när sadeln plockas fram, parkerar själv vid pallen och nästan knuffar mig av den när hon ställer sig närmre om jag inte är snabb nog med att sitta upp. Våra sessioner är 5-10 minuter uppsuttet p.g.a. ovanstående, vi får vara i hagen där hennes mamma befinner sig (med en stor hög hö så hon står still) och kan bara göra något när det inte är isigt (vilket det är mest hela tiden).
Hon är skeptisk till om man verkligen får springa när matte sitter på och ingen driver från marken/ingen häst att följa, men idag hittade hon lite framåtbjudning även i traven 🥰. Hade hoppats hinna prova några språng galopp innan magen blir för stor för sadeln, men det känns för avlägset just nu om hon inte hittar gaspedalen omgående. Sen vet jag inte om läkaren blir så imponerad om jag berättar att jag rider in min häst ensam, men hästen är snäll och jag ska ju skruvas ihop oavsett :angel:

Vi har övergått lite ifrån skritt-halt-skritt, bogen in och vändningar från marken i skritt till longering i skritt, tölt och galopp när underlaget så tillåter. Han går ut fint på linan i båda varven och kommer fram i tölt och ibland galopp om jag ber om mer tempo. Men jag har inte satt något kommando på detta än. Är lite fundersam på hur/om jag ska göra det. Tölta? liksom. Jag är van att be om trav eller galopp, men trav vill han inte riktigt visa. Nåja, det får ge sig med tiden. Jag måste dock investera i en longerpiska eftersom mitt långa dressyrspö inte riktigt räcker till när han vill bryta av. Och ibland har han bestämda åsikter om att han vill byta varv. Går tyvärr inte eftersom jag kopplar linan så att jag måste koppla om vid varvbyte. Ska också utöka tömkörningen genom att flytta mig längre bak och börja styra mellan bommar och koner i skritt. Hoppas att isen inte kommer tillbaka på ett tag nu!

IMG_0263.webp

Kaj råkade ut för en olycka för ett tag sen nu då han kom lös ur hagen vid ett pågående arbete där man fällde telefonstolpar vid hagen. Han var lös ett tag (sprang genom grannars trädgårdar, på bilvägar och förbi skjutbanan bland annat) innan det gick att fånga in honom på ett fält nära stallet.

Händelsen lämnade helt klart sina spår och han har varit spänd men utöver ett skrapsår på hasen som vi behandlat med laser två gånger nu så klarade han sig helskinnad tack gode gud och lov! 🙏🙏🙏 Idag var första gången vi tog en liten tur uppsuttet sedan incidenten och känner att jag blir så tacksam att jag vill grina över min fina fina häst som jag älskar så mycket. Han utmanar mig på så många olika sätt men jösses vad han betyder mycket för mig ❤️

Boriz har just nu IG i allt....
Skaffade en hovböld för 2 veckor sen så var tvungen att stalla in honom tidigare än tänkt. Fick låna en box för att min egna box till honom är uthyrd i andra hand till 3/3, tanken var att han skulle komma in 6/3 från lösdrift.
Ringsko på ena hoven och vanlig sko på andra. Tycker INTE om att skos, verka har aldrig varit något problem, så fått droga honom. Drog av sig ringskon efter 1 vecka... fick på den igen dagen efter. Longerade och red i lördags, superpigg men ändå snäll. Skulle longera och rida igår igen. Mer vild än tam på linan och jag TAPPADE honom en gång, har aldrig hänt förut men ni vet när de kastar sig utåt i volten, spänner halsen och drar.....
Fick ställa in ridning och bara longera och köra lite lydnad.

Meeen han är ju för jäkla gullig ändå <3

B har satts igång efter vintervilan sen typ 1,5 månad tillbaka. Mycket avsuttet men några pass uppsuttet i ridhuset och i skogen. Jag har tagit hjälp med tömkörning, vilket jag hoppas kan bli en återkommande grej, och varit iväg två gånger på löshoppning. Han blir väldigt spänd och stressad av att åka iväg/nya platser, så det kommer nog vara mitt fokus under våren. Miljöträning utan att direkt behöva prestera, åka släp och vara på ny plats räcker för tillfället. Poletten har heller inte helt trillat ner när det gäller löshoppningen, men idag när han fick åka till samma plats som för två veckor sen var han iaf mer avspänd och kunde fokusera bättre!

Känslan är att han har väldigt bra fysiska förutsättningar och kapacitet men mentalt behöver han få tid. Funderade ett tag på om jag skulle visa honom i år, men som det känns nu kommer jag inte göra det.

IMG_7685.webp

Isen är äntligen borta och Frasse har släppts in till de andra hästarna!
Vi har longerat och promenerat med utprovade sadeln. Att få galoppera över bommar tycker han är skitkul!
Jag förbereder sakta för uppsittning. Jag inväntar ett tillfälle då vi känner att allt är rätt bara! Dvs ingen is på banan, ej mörkt, sadling och uppvärmning har funkat utan stress, jag har kommit ihåg hjälm och rätt skor, och att någon annan finns tillgänglig.

IMG_0321.webp

Nu har Kaj lyckats tappa alla sina tre ryttare 😅🙈 William åkte av i helgen men det var verkligen inte Kajs fel, eller Williams för den delen. Vi hade varit ute på en lugn skogstur med Tiger och Johanna och Kaj hade skött sig exemplariskt hela vägen. Sen sista biten på bilvägen står en Cirkle K-bil parkerad i en ficka. Jag tänker att den står väl där tills vi har passerat då men precis när vi har den i röven startar den så radion slås på och blåser iväg. Kaj går från zen-budhistmode till Ferdinand stucken av biet på mindre än en sekund, han är normalt sett inte rädd för bilar eller övrig trafik men detta var en elbil och dom kan han reagera lite annorlunda på. Vet inte om hästar plockar upp någon frekvens på elbilar som vi inte hör?

William kämpade tappert med att hålla sig kvar men dråsade till sist i backen, men det gick bra tack och lov! 🙏 Lite mörbultad men inget värre. Kaj lugnade ner sig relativt snabbt också, han stod och puffade på William som grät med mulen 💔

Annars har vi väldigt bra flow jag och Kaj just nu. Känns som att han vill vara med mig och hitta på saker och jag lägger ribban extremt lågt just nu, övar bara på sånt jag vet att han kan alternativt kan klura ut utan större ansträngning. Hans personlighet utkristalliseras mer och mer tycker jag och han är en tuffing. Märks i flocken också. Men han är inte odräglig eller så, och top dogs i flocken har fortfarande pli på honom 😜

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är... 2 3
Svar
41
· Visningar
2 802
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 513
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka