Födda -21

- ”När ska du börja rida den där då?”
- ”Just nu har han lite vila.”
*skratt - ”Vila har han ju haft hela året!”

Stundtals blir jag jävligt less! Det finns så mycket åsikter och jag fattar att det finns hundra sätt att utbilda en häst. Det är ju första gången från scratch för mig och det finns absolut folk med mer erfarenhet (bland annat den som tycker att B har vilat hela året). Men jag väljer sätt som jag tror på och som känns rätt för mig, och rådfrågar eller läser på när jag är osäker. Kanske blir det rätt, kanske blir det fel men jag gör inget ogenomtänkt.

Ursäkta för kräk-rant men vissa dagar kan jag inte hantera dom här pikarna.

Får ni andra oombedda åsikter kring era upplägg?
Men han är född -21? Vad tycker personen han ska ha gjort egentligen? 🤔

- ”När ska du börja rida den där då?”
- ”Just nu har han lite vila.”
*skratt - ”Vila har han ju haft hela året!”

Stundtals blir jag jävligt less! Det finns så mycket åsikter och jag fattar att det finns hundra sätt att utbilda en häst. Det är ju första gången från scratch för mig och det finns absolut folk med mer erfarenhet (bland annat den som tycker att B har vilat hela året). Men jag väljer sätt som jag tror på och som känns rätt för mig, och rådfrågar eller läser på när jag är osäker. Kanske blir det rätt, kanske blir det fel men jag gör inget ogenomtänkt.

Ursäkta för kräk-rant men vissa dagar kan jag inte hantera dom här pikarna.

Får ni andra oombedda åsikter kring era upplägg?
Jag tänker att det väl är standard att vila dom ett gäng månader på vintern? Eller har jag fått detta helt om bakfoten? 😅

Typ alla kunniga som jag har förtroende för har sagt att nöt för gudskelov inte sånt som redan sitter. Och gå inte för fort fram. Har enbart gått på magkänsla själv och min magkänsla sa redan vid månadsskiftet November-December att nu är det dags för vila. Hade egentligen planerat att hålla ”igång” (2-3 pass / vecka) December ut men det kändes mer lägligt att pausa fram till vårkanten istället. Han är inte jättemycket riden men någorlunda styrbar i skritt och trav nu iaf.

Har också fått frågan då och då men det är mest ungar i stallet eller föräldrar som inte har så bra koll. Dessutom har vi en till 21:a i stallet som enbart är sutten på ett par gånger så Kaj framstår som att han ligger lite i framkant där 😂😜

Men folk alltså, att ifrågasätta att en treåring inte rids?! Mina två är snart fem och när jag ser på framför allt halvblodet nu så är jag jättenöjd att jag gått sakta fram: korta ridpass, flera viloperioder, stora ytor. Han har behövt tid för att växa i sin kropp även som fyraåring. Och nordsvensken behöver tid för att han är lite ängslig av sig och behöver serveras intryck i en lugn takt med pauser mellan.

Jag behöver inte bry mig om någon skulle tycka att min fina dressyrhäst är "efter" jämfört med jämnåriga i unghästchampionaten, för jag köper mina hästar för att behålla dem livet ut. Inte för att spekulera hur deras värde påverkas av att starta Breeders Trophy eller Falsterbokval, och riskera att pusha något för snabbt för att komma dit. Och det är ju hur skönt som helst att få ha det så.
Jag har samma ambition som dig, inte sälja utan ha mina hästar för livet. Och jag satsar inte mot unghästklasser. Han kommer kanske vara senare ute på tävlingsbanorna än många andra också, men det gör inte mig något alls. Och det här året har han gjort precis vad jag hade tänkt. Skulle behöva bry mig mindre om personens åsikter bara..
Fördelen med att ha eget stall (och mera unghästerfarenhet än mina inackorderingar) - inget ifrågasättande här...
Just nu så är det mest jag själv som skulle vilja komma igång mera med lilltösen, har suttit på henne och skrittat tre gånger hittils efter vilan, och vill att hon ska få bli lite starkare i kroppen innan vi börjar trava med ryttare. Men förhoppningsvis ska hon vara redo för dressyrbanorna någon gång under våren/sommaren - hoppningen avvaktar vi med/kör utan ryttare ett tag till.

Jag har en bok om unghästträning av Ingrid Klimke, och enligt den så börjar inte hon jobba sina hästar överhuvudtaget förens tidigast efter betet som 3-åringar. Så om det räcker för en OS-ryttare så tänker jag att det är ingen brådska för våra unghästar heller.

Fattar att det är jobbigt med såna kommentarer från någon man ser upp till, men försök skaka av dig det - du gör vad du vill med din häst. Och det känns ju som att personen inte helt har koll på vad du gjort med honom, han är ju inriden? Kanske ett bättre svar vore typ: "jag började rida honom för ett halvår sedan ju"? eller bara "vi tar det i våran egen takt".
Tack ❤️ Jag tror tyvärr den här jargongen har blivit en grej, det har varit en följetong hela året. Något med mitt upplägg skaver uppenbarligen hos personen, kanske för att jag inte följer dens mall, vilket jag gör när det gäller många andra hästrelaterade saker.
Men han är född -21? Vad tycker personen han ska ha gjort egentligen? 🤔
Japp, född -21. Jag har undvikit att fråga så mycket vad personen tycker att jag borde göra eftersom pikarna ändå kommer regelbundet och jag mest försöker hantera det, men lite ”förslag” får jag ju ändå. Längre pass, oftare, mer kondition och styrka. Men ute givetvis. Ofta refererat till galoppörer.
Jag tänker att det väl är standard att vila dom ett gäng månader på vintern? Eller har jag fått detta helt om bakfoten? 😅

Typ alla kunniga som jag har förtroende för har sagt att nöt för gudskelov inte sånt som redan sitter. Och gå inte för fort fram. Har enbart gått på magkänsla själv och min magkänsla sa redan vid månadsskiftet November-December att nu är det dags för vila. Hade egentligen planerat att hålla ”igång” (2-3 pass / vecka) December ut men det kändes mer lägligt att pausa fram till vårkanten istället. Han är inte jättemycket riden men någorlunda styrbar i skritt och trav nu iaf.

Har också fått frågan då och då men det är mest ungar i stallet eller föräldrar som inte har så bra koll. Dessutom har vi en till 21:a i stallet som enbart är sutten på ett par gånger så Kaj framstår som att han ligger lite i framkant där 😂😜
B är riden i alla gångarter ute och inne, gått med som handhäst en hel del, hoppat små stockar och diken i skogen, varit iväg på en miljöträning. Under våren och hösten aktiverades han i snitt 3 ggr i veckan, blandat avsuttet och uppsuttet. Han är hyfsat styrbar typ. För mig är det enligt plan och dom allra flesta jag känner till ger också en längre vila under vintern.

Jag har samma ambition som dig, inte sälja utan ha mina hästar för livet. Och jag satsar inte mot unghästklasser. Han kommer kanske vara senare ute på tävlingsbanorna än många andra också, men det gör inte mig något alls. Och det här året har han gjort precis vad jag hade tänkt. Skulle behöva bry mig mindre om personens åsikter bara..

Tack ❤️ Jag tror tyvärr den här jargongen har blivit en grej, det har varit en följetong hela året. Något med mitt upplägg skaver uppenbarligen hos personen, kanske för att jag inte följer dens mall, vilket jag gör när det gäller många andra hästrelaterade saker.

Japp, född -21. Jag har undvikit att fråga så mycket vad personen tycker att jag borde göra eftersom pikarna ändå kommer regelbundet och jag mest försöker hantera det, men lite ”förslag” får jag ju ändå. Längre pass, oftare, mer kondition och styrka. Men ute givetvis. Ofta refererat till galoppörer.

B är riden i alla gångarter ute och inne, gått med som handhäst en hel del, hoppat små stockar och diken i skogen, varit iväg på en miljöträning. Under våren och hösten aktiverades han i snitt 3 ggr i veckan, blandat avsuttet och uppsuttet. Han är hyfsat styrbar typ. För mig är det enligt plan och dom allra flesta jag känner till ger också en längre vila under vintern.
Jag var lite spydig, inte mot dig utan mot personen, ser ju vad du har skrivit din 3 åring har gjort och det är mer än många andra. Han ligger absolut inte efter. Jag har ju eget stall så jag slipper såna kommentarer. Mitt bästa tips är att ignorera helt enkelt.

Jag var lite spydig, inte mot dig utan mot personen, ser ju vad du har skrivit din 3 åring har gjort och det är mer än många andra. Han ligger absolut inte efter. Jag har ju eget stall så jag slipper såna kommentarer. Mitt bästa tips är att ignorera helt enkelt.
Jag förstod det, jag önskar nästan att jag kunde vara spydig mot personen i fråga men det känns komplicerat utifrån vår relation. Men jag fattar att jag måste lära mig hantera det bättre för det påverkar mig sjukt mycket.

Happ

Haft åb här och nu upptäcktes cystor på bakknäna
Det känns skit.
Vet är dock försiktigt positiv att det är inte är dom som orsaker problemen nu.
Hon tror fortfarande att han gått omkull.

Vi ska ha ut kiropraktor och fortsätta då han är bättre och har varken reaktioner på Lina eller böjprov synligt

Åb slutet av januari är han ej bättre så ska vi gå vidare och kika om det är cystorna som ställer till med besvär

Happ

Det känns skit.

Vi ska ha ut kiropraktor och fortsätta då han är bättre och har varken reaktioner på Lina eller böjprov synligt

Åb slutet av januari är han ej bättre så ska vi gå vidare och kika om det är cystorna som ställer till med besvär

Ånej! :( Vad är han för ras? Har mest bara hört om cystor på araber...

Happ

Det känns skit.

Så tråkigt att höra med cystorna. Jag har haft flera hästar som haft cystor hela livet, gått som tävlingshästar i hoppning och det inte varit något problem med cystorna. Vissa cystor går att ”spräcka” också så sitter dom inte dumt till nu är det inte säkert ni kommer ha problem med dem 🤗 Håller tummarna för att din veterinär har rätt och att allt ser bra ut vid nästa återbesök.

Han är swb

@Freazer Ja verkar vara spridda skurar av erfarenhet kring cystor och användbarhet.
Vi får hoppas vi till hör solsidan ❤️
Vi kämpar på här tills åb så får vi hålla tummarna.
Ja det är väldigt varierande. Men det finns många duktiga veterinärer på att ”punktera” cystor i Sverige och jag hoppas verkligen det inte är pga cystorna din pålle har problem.
Uppdatera gärna om du vill när ni varit på nästa återbesök. ✊✊

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 303
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Piaff
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 489
Avel Hittar ingen tråd om just hur juvret skall kännas. Skall de vara mjukt? Hårt? 😊hur såg era ut och kändes när dom börjat sätta juver?
Svar
5
· Visningar
671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka