Fodringsrutiner ute

Amelia

Trådstartare
Min häst delar hage med tjockisfjording som nu efter en månad har tagit över herraväldet i hagen. Alltså fungerar inte tidigare fodringsrutiner längre.
Då stallägaren vill att hästarnas morgonhö intas utomhus blir resultatet följande:

Frukost: halm
Lunch: halm
Insläpp 10kg hö i Smhn (räcker tills morgonen) samt övriga fodermedel

Hästen tränas på La nivå dressyr. Går minst varannan dag som det är nu. Enligt analys fungerar det utmärkt men prestationsmässigt?? Inomhus står han på halmbädd. Då fjordingens hö är av sämre hygienisk kvalitet är jag glad om detta fungerar..
Vad tror ni om detta?

Sv: Fodringsrutiner ute

Jag hade nog inte velat ha enbart halm ute utan jag hade hellre blandat med halm, alternativt delat på hästarna.

Dock tycker jag som prio ett är att tänka om hästarna kan gå tillsammans ifall de har helt olika matbehov? Hästar som behöver banta kommer inte kunna gå med hästar som behöver mer i min värld.

Ett annat alternativ är att leta reda på ett grovfoder med sämre värden men då kanske din häst behöver tillskottsfodras mycket med kraftfoder tex.

Jag tror det är svårtlöst om hästarna har olika behov.

Kan ni inte lägga ut fler högar med hö i hagen så din hinner få i sig hö medans fjordingsvans äter? 4 högar på 2 hästar,och utspritt så ingen av hästarna kan vakta.

Hmm
Känns inte ok att han går själv.
Vill inte att han äter av fjordingens hö (dammigt & inte fräscht)

Lösning: 1kg hö samt halm till lunch ute ( hans hö i Smhn räcker till utsläppet på morgonen så frukosthö är inte akut)? Jag väljer då att fodra m mitt hö åt båda hästarna..

Höet har dåliga värden redan och tillskottsfodras endel. Att leta upp ett nytt parti hö nu m 2 mån kvar till bete är inte ett alternativ. Dels eftersom jag redan gjort det för en mån sedan... Och det visade sig inte skilja så mycket i värdena..

Men alternativen känns ju som att välja mellan pest & kolera.

Motivera er gärna varför inte halm fungerar som enda fodermedel under 10h?

Ja det gör han och även tjockisen:). Stor bra hage med. Inte ngn frimärkshage alltså.

Om din häst äter av halmen så hade jag nog valt att fodra med ett kilo hö som du skrev. Risken med halm är att vissa hästar äter det inte. Dom kanske tom har lite annat att äta på i hagen? Tex träd, gammalt gräs och sånt?

Skrev otydligt känner jag. Alltså hö i nät under natten så det finns kvar på morgonen. Halmfrukost och sedan hö och halmlunch.

Mmm mums vad gott!!

Nä skämt åsido- man får göra det bästa m vad man har.. Snart är våren här! :devil:

Alltid ett evigt meckande men tack o lov för att det finns forum för sådana här issues. Familj o bekanta har redan slagit dövörat till :rofl:

Jag vill ha ett jämnt intag av näring därför skulle jag inte känna mig nöjd om hästarna åt enbart halm i 10h då halm mest känns som bukfylla. Därför hade jag antingen särat på hästarna eller blandat grovfodret med halm. Sätta upp ett flertal nät kanske funkar?

Om det hade varit min häst så hade jag givit fri tillgång på hö nattetid.
Så mycket som hästen kan äta, ingen nät alltså.
Och så hade jag kört på halm ute.

Jag anser att halm duger utmärkt under 10 timmar.
Hästar har två behov när de äter.
Det ena är att få i sig tillräckligt med näring.
Det löser du på natten med allt hö som hästen behöver.

Det andra är att magsäcken inte får bli tom på fibrer.
Det löser du med halmen under dagen.

Jag kan inte se något som helst problem med det.

För att han inte skall glufsa i sig allt på en gång.

Dandylinn: Jo nu får han ett kg till lunch så inte går han hela dan utan hö, tyckte inte heller det var optimalt. Men funkar inte detta vet jag inte vad. Men hellre bara halm än en till ensamgåene häst. Delar på dem gör jag bara om det finns skadeskäl bakom.

Hej!

Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan att hästen står på halm hela nätterna och äter av den, mot att hästen står på haml dagtid och äter av den.

Ffa inte om hästen har fri tillgång på hö på stället utan halm.

Jag funderar själv på att byta ut silaget i hagen mot halm och ge mer silage nattetid, eftersom min pärla har fått tillbaka sin köttbulle och jag helst inte vill bidra mer än nödvändigt till hans fetma. Min pålla kan tyvärr inte gå med någon annan är honom och även om hon kan gå själv (har gjort det sen Oktober) så ser jag ju såklart helst att hon har en hagkompis.

/Lavinia, som tycker det är lite "grovfoder som grovfoder" och just i år skiljer det inte särskilt mellan silaget och halmen.. Något mer protein bara och silaget är blötare..

Massor av hästar går utan problem 10 timmar helt utan mat.
D.v.s. mellan fodringarna.
Att då ha tillgång till halm hela tiden när det inte finns hö är ju ett bra liv för en häst.

Jag förstår ärligt talat inte problemet.

Jo det har du rätt i och sådan hästhållning står inte jag bakom när vi idag vet att både mag/tarmsystemet samt tuggningar behöver vara igång för att minska stressbeteenden och fysiologiska komplikationer hos våra hästar.
Att halm tillgodoser båda "behoven" ovan är ju klart men frågan gällde om det var prestationsmässigt olämpligt eller ej.

Senast ändrad:

På din nivå så tror jag inte att du märker någon skillnad.
En travhäst i Elitlopps-form kanske kan märka det - eller inte.

Nej och det finns ju långt värre exempel. Inte ovanligt att stora hästar står på box från kl 15-08 på spån med tre kg natthö... Så vart det i ett stall jag stod i för inte så många år sedan. Vet många häromkring som bara fodrar två ggr om dagen för "det har jag alltid gjort" och "jag har inte tid att springa och fodra hästar i tid och otid" så vidare.. Inte kul när man sett två kolikanfall med dölig utgång.. bland annat pga av grus och jord. Ett extremexempel: en gubbe hade tre araber.. De fick inget hö alls.. han "hade inte plats att lagra det" de fick lucernpellets... :devil:Och den ena hästen dog ju. Så visst - man är kanske lite fjompig..;)

Btw på tal om tjockishästar så fick lillflickan (20 kg) rida en liten stund på hagkompisen idag. Han hade fettvalkar under buken, alltså sånna som vi har... Det är ledsamt för han får verkligen ingen motion alls.. Ägaren har liksom kvar honom sedan hans barn flyttade hemifrån. Hästen är gammal som gatan och inte mycket att göra..Vi har börjat promenera lite med honom men i och med att han är gammal och tjock så är det nog inte ngn idé att försöka sätta igång honom på allvar. Skulle vilja böka om i foderstaten lite på honom men men..

Låter som ett tråkigt ensliage men kanske är optimalt om hästen din är tjock? Du får väl tillskottsfodra med lite protein bara?

Hej!

Jag hade hellre haft ett silage med massor med protein, då kan man ge mer halm och slippa fodra upp med massor av extra-proteiner (och mineraler). (Tyävrr saknas ju inte lite protein och min kan inte överfodras med energi utan att rulla fram).

Jag var faktiskt och tittade på en stallplats där det fodrades 2 ggr/dag. När jag erbjöd mig att fixa lunch och em (jobbade hemifrån) hette det att hon inte "ville vänja hästarna vid det" och "hästarna har aldrig varit sjuka".. Den ena hade fång och den andra upprepade koliker...

Men som sagt, bara hästen får lika mycket grovfoder tror jag inte den bryr sig det minsta om när den får det (om det är fodring minst 4 ggr/dag eller fri tillgång eller nåt sånt iaf).

/Lavinia

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Jag har bestämt mig för att hyra ut en box i vårt stall. Mest för att jag vill ha lite sällskap och också att jag själv inte blir så...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 617
Senast: vildros
·
Hästvård Hej! Jag har problem med en av mina hästar. Han har trubbel med magen (lös) och det verkar inte vilja ge med sig vad jag än gör...
Svar
18
· Visningar
2 542
Senast: Bounty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt