Fodra när?

Sv: Fodra när?

vi är helt inne på samma spår. är helt säker på att de flesta hästar i sverige kan gå ner 30% på sin kraftgiva utan att det märks. :D

ett bra tips, helt OT är att skippa givan på morgonen! om nu hästarna får såpass lite att det funkar. vi började med det i höstas och hästarna är lugna som filbunkar när vi kommer dit! dom är inte vana att få burkmat och stressar eller tigger inte heller efter det. stoet kan gnägga till lite lågt när man går ut i hagen med höpåsarna (hö ut först, sen hästar), annars är dom tysta, snälla och lugna. :love:

förra vintern fick dom även på morgonen och det var ett jävla liv på morgonen! sparka i boxväggar, tjuvöppning av boxdörr och "jag-svälter-ihjäl-ge-mig-mat-nuuuuuuuu"-gnäggningar. stressade i sig maten, och surade mot varandra.
nu får dom efter att vi har ridit och på kvällen när dom kommit in och börjat tugga i sig höet.

helt OT, men ett litet tips! :p

Det var ett bra tips!:banana:

Ska nog använda det själv, de kan få kraftfodergivan, några timmar senare.

Hästen kan SPJÄLKA stärkelse som motsvarar havre 0,4 kg per 100 kg kroppsvikt/måltid...inte att magsäcken plötsligt säger: Fullt. Ger man korn så får man sänka givan ännu mera då korn innehåller mer stärkelse än havre. Om man ger alldeles för mycket spannmål ( utöver det den kunde spjälka) så fortsätter osmält stärkelse ut i grovtarmen, där den där kan orsaka magtarmstörningar. Hästen har ett enzym som heter amylas, som spjälkar stärkelse. Och detta enzym klarar av 0,4 kg/100 kg häst/måltid.

Hästen kan SPJÄLKA stärkelse som motsvarar havre 0,4 kg per 100 kg kroppsvikt/måltid...inte att magsäcken plötsligt säger: Fullt. Ger man korn så får man sänka givan ännu mera då korn innehåller mer stärkelse än havre. Om man ger alldeles för mycket spannmål ( utöver det den kunde spjälka) så fortsätter osmält stärkelse ut i grovtarmen, där den där kan orsaka magtarmstörningar. Hästen har ett enzym som heter amylas, som spjälkar stärkelse. Och detta enzym klarar av 0,4 kg/100 kg häst/måltid.

Jo det tar stopp i hästars mage, precis som på oss människor..
Men självklart fortsätter maten ut i tarmen, men det är en långsam process.

Många hästar idag har förstörda tarmar pga för mycket kraftfoder.
Det visar sig ofta i beteende störningar, såsom nervositet, aggressivitet, magsår, diarrè, kolik, muskelspänningar och gallor mm mm.

Ger du ett bra grovfoder, så ofta är det inte så mycket du behöver tillsätta i kraftfoder för den normala hästen..

Adrenochrome: Han kommer att äta ganska mycket kraftfoder ja, eller mycket och mycket.. Han får mat 3 gånger om dan där han står nu så annars får jag slå ihop dem. Han får 0,5 kr kornkross och 0,5 kg krafft varje måltid nu.

Nej eftersom han i nuläget får 3 ggr per dag så är det 3kg kraftfoder totalt

Nej det gör den väl inte alls. Vartefter som hästen intar föda portioneras maginnehållet ut i tunntarmen. Den töms visserligen aldrig helt och hållet, men den blir inte proppfull. Hästens magsäck har ingen lång lagringskapacietet alls.

Nej det är sant, men det är en långsam process.
För att hästen skall ta upp näringsämnena så bra som möjligt ska den ha kraftfoder i små mängder.
Den tar upp vad den behöver och resten blir slaggprodukter.

Hästen kan SPJÄLKA stärkelse som motsvarar havre 0,4 kg per 100 kg kroppsvikt/måltid...inte att magsäcken plötsligt säger: Fullt. G Hästen har ett enzym som heter amylas, som spjälkar stärkelse. Och detta enzym klarar av 0,4 kg/100 kg häst/måltid.

Jag föredrar ändå att dela upp det på fler gånger om jag nu väljer att ge dem kraftfoder. Det kan kanske vara bättre ändå med en jämnare spjälkning av födan både för glukosen från stärkelsen men kanske framförallt för aminosyrorna (som spjälkas av andra enzymer). Men de ska ju också tas upp av kroppen och gå in i proteinmetabolismen. Jag tycker att ju jämnare dettta sker desto bättre. Det är kanske onödigt men inte ngt extra jobb för mig.

I mitt stall ingår 2 fodringar per dag så jag tänkte lägga till en vid insläpp eftersom jag ändå är där då. Var längesen jag hade häst nu så jag undrar när det är bäst att fodra. Jag rider ju även i samband med detta. Ska jag fodra före eller efter ridning och hur lång tid bör det gå mellan?

Om de bara fått en giva hö på morgonen som är slut flera timmar innan insläpp skulle jag ge lite hö när jag tar in hästen så den slipper stå hungrig medan jag gör iordning och hela ridpasset, kanske ett knappt kilo bara. Sedan skulle jag ta tid på mig och göra iordning allt, mocka, ta fram utrustning, göra fodret och rykta, så hästen får äta i lugn och ro och vilar en liten stund innan ridpasset.

Efter passet skulle jag ge resten av givan. :)'

Får de mkt hö på morgongen så det räcker mesta delen av dagen räcker det ju med att fodra efter passet.

Nej det är sant, men det är en långsam process.
För att hästen skall ta upp näringsämnena så bra som möjligt ska den ha kraftfoder i små mängder.
Den tar upp vad den behöver och resten blir slaggprodukter.

Vad menar du med slaggprodukter?

De kommer att få kraftfoder på morgonen och ev lite hö. Ute i hagen står en hösilagebal som de kan gå och äta av när de vill. De kommer att gå ute ganska mycket, mellan 8-20 med ett insläpp vid ridning också. Sedan får de kraftfoder och grovfoder på kvällen.

Slaggprodukter, är "smuts" som kroppen skall göra sig av med.
Kroppen gör sig av med det via urin, avföring, gaser och svett.

Vaddå "smuts"? Det var ett ganska märkligt uttryck om man nu ska märka ord.
Jag har förstått det som att det som utsöndras är det som kroppen inte kan ta vara på som ex osmältbara fibrer, kväveöverskott och annat. Svettas gör väl hästarna och vi bla för att reglera kroppstemperaturen och inte för att göra av med vissa oönskade ämnen?

Vaddå "smuts"? Det var ett ganska märkligt uttryck om man nu ska märka ord.
Jag har förstått det som att det som utsöndras är det som kroppen inte kan ta vara på som ex osmältbara fibrer, kväveöverskott och annat. Svettas gör väl hästarna och vi bla för att reglera kroppstemperaturen och inte för att göra av med vissa oönskade ämnen?

Jag går inte in på djupet, i denna diskussion, men om man ska förenkla det så är slaggprodukt, ämnen som kroppen inte tar upp. Men kan stanna kvar i kroppen och det blir muskelknutor, svullna ben, ganacher. Trötthet, nervositet mm mm

Hästar gör visst av med slaggprodukter via svett..urin, avföring och gaser..

T ex en muskelknuta är ett överskott av slaggprodukt, slagg är ämnen som kroppen inte tar upp.

Det kan t ex vara salter, mjölksyra mm.

Jag går inte in på djupet, i denna diskussion, men om man ska förenkla det så är slaggprodukt, ämnen som kroppen inte tar upp. Men kan stanna kvar i kroppen och det blir muskelknutor, svullna ben, ganacher. Trötthet, nervositet mm mm

Hästar gör visst av med slaggprodukter via svett..urin, avföring och gaser..

T ex en muskelknuta är ett överskott av slaggprodukt, slagg är ämnen som kroppen inte tar upp.

Det kan t ex vara salter, mjölksyra mm.

Varför inte? Jag undrar hur du menar.
Jag har svårt att tro att mjölksyran stannar kvar i muskelknutor. Den transporteras bort och omvandlas sedan ex till pyruvat eller glukos. Nu känner jag inte till ngt om muskelknutor men den mjölksyra som bildas i musklerna lär nog inte utsöndras i alla fall.

Se ex texten nedan citat från Wikipedia

"The increased lactate produced can be removed in a number of ways including

* oxidation to pyruvate by well-oxygenated muscle cells which is then directly used to fuel the citric acid cycle
* conversion to glucose via the Cori cycle in the liver through the process of gluconeogenesis"

Nu gäller ovanstående antagligen för människor men det är säkert samma för hästar.

När t ex hästen blir masserad så kommer lymftransporten, igång snabbare.

Har man gått med onda muskler en längre tid bildas det knutor som mjölksyran samlas i.

De löses upp med massage och vandrar vidare ut via gaser, urin och avföring och svett.

Nu kommer jag inte gå in på detta mer..då inte detta var meningen med tråden.

Har man gått med onda muskler en längre tid bildas det knutor som mjölksyran samlas i.

De löses upp med massage och vandrar vidare ut via gaser, urin och avföring och svett.

Nu kommer jag inte gå in på detta mer..då inte detta var meningen med tråden.

Hoppas att det är OK med trådkapning

Du behöver inte svara om du vill. Det finns kanske ngn annan som vill svara.
Jag tror fortfarande inte att mjölksyran utsöndras. Det är möjligt att den samlas i dessa knutor och att den sedan hamnar i lymfkärlen. Men sedan måste den väl ändå föras tillbaka till blodet för att sedan gå in i energimetabolsimen. Jag har svårt att tro att kroppen släpper ifrån sig ngt som den kan utnyttja.
Att den skulle övergå till gasform låter ganska otroligt. Även att den skulle följa med avföringen ut. Jag trodde att den togs upp av tarmväggen.

Jag är medveten om att jag kanske är besvärlig (inget ovanligt)men jag vill gärna veta om det som rutger21 påstår stämmer.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025