Fodra när?

modzan

Trådstartare
I mitt stall ingår 2 fodringar per dag så jag tänkte lägga till en vid insläpp eftersom jag ändå är där då. Var längesen jag hade häst nu så jag undrar när det är bäst att fodra. Jag rider ju även i samband med detta. Ska jag fodra före eller efter ridning och hur lång tid bör det gå mellan?

Sv: Fodra när?

Vad gäller det för foder då, kraftfoder, grovfoder ?

Gäller det grovfoder så spelar det ingen som helst roll om hästen äter innan du rider eller direkt efter.

Både grov och kraftfoder hade jag tänkt. Vore skönt att dela upp givorna lite.

antar att det handlar om kraftfoder?

jag ger alltid efter jag har ridit. väntar dock ca 10 min, dels för att hästen ska lugna sig (hon vet mycket väl att det vaknas mat) och del för att minska risken för foderstrupsförstoppning.

av ren nyfikenhet, varför vill du forde 3 istället för 2 ggr? och när är dom andra fodertiderna?

För att jag tycker att det går för lång tid mellan fodringarna. På morgonen får de vid 7-8 och på kvällen vid 8 ungefär.

Adrenochrome: Han kommer att äta ganska mycket kraftfoder ja, eller mycket och mycket.. Han får mat 3 gånger om dan där han står nu så annars får jag slå ihop dem. Han får 0,5 kr kornkross och 0,5 kg krafft varje måltid nu.

Senast ändrad:

0,5..vadå ? liter ? kg ? Betänk att maxgivan är ganska stor vid ett och samma mål för en häst, 0,4 kg per 100 kg kroppsvikt och utfodring. Detta betyder att man kan ge en 500 kg: s häst drygt 2 kg kraftfoder vid ett och samma mål.

hur ser högivan ut då? när får dom det?

med den mängden tycker jag inte att det finns någon anledning egentligen att dela upp mer. om det inte känns bättre för dig då! men för hästens skull tror jag att det kvittar.... :)

3 mål om dagen är det minimala en häst skall ha om dagen, helst 4-5 gånger.
Men absolut inte mindre än 3.
Hästen har en mycket liten magsäck och kan inte smälta så mycket på en gång.

I fritt tillstånd äter en häst ca 18-20 timmar om dygnet, och vandrar runt resten av tiden.

Ger man 3-4 fodergivor om dagen, så minskar man risken betydligt för foderstrupsförstoppning och kolik och magsår.

Kraftfoder skall ges efter ridning och inte innan, rider man efter kraftfoder giva skall man vänta i 80 minuter..det är viktigt, för hästens tarmar.

Lycka till:)

Så totalt får hästen 2 kg kraftfoder per dag ? en sådan liten giva finns ju egentligen ingen anledning att dela upp i fler mål.

du pratar om grovfoder. jag pratar om kraftfoder. grovfoder - hö/hösilage/ensilage eller vad man nu ger sin häst. lusern går även den in under grovfoder! kraftfoder - havre/betfor/musli eller vad det nu kan vara.

grovfodret bör ges flera gånger om dan, eller helst fri tillgång, men krafftfoder räcker med 1 gång, helt beroende på hur mycket kraftfoder hästen får.

Ja grovfoder, men det är även bra att dela upp kraftfodret, i många små mål.

Hästen tar till sig det mer.

Nja, det beror ju på. Grovfoder det håller jag med om, men ang kraftfodret så finns det ju en maxgiva, och den är ju inte satt ur tomma intet presis.

Hästens mage kan inte ta in mer än 2 kg mat, åt gången, resten hamnar på gödselstacken.:laugh:

Hästen är inte gjord för att äta kraftfoder, egentligen, det ger vi för att den skall orka prestera det vi ber den om.

Därför är det viktigt att ge små många mål.
Precis kan man ge fri tillgång på grovfoder är det toppen, utbildar inom detta..

Ja grovfoder, men det är även bra att dela upp kraftfodret, i många små mål.

Hästen tar till sig det mer.
sant...
men min lilla dam då, som får 0.7-0.8 kilo kraftfoder om dagen.... ser egentligen ingen anledning till att dela upp det. nu gör jag det ändå de dagar jag rider, men idag t.ex kommer hon få allt kraftfoder när dom har kommit in ikväll!

tror nog man gör lite som man vill....
så länge det inte blir alldeles för mycket på en gång, kan man ge allt. men har man möjlighet att dela upp är det givetvis jättebra, men jag ser det inte som något störrekrav, med tanke på de mängder de flesta medelhästar får.

sant...
men min lilla dam då, som får 0.7-0.8 kilo kraftfoder om dagen.... ser egentligen ingen anledning till att dela upp det. nu gör jag det ändå de dagar jag rider, men idag t.ex kommer hon få allt kraftfoder när dom har kommit in ikväll!

tror nog man gör lite som man vill....
så länge det inte blir alldeles för mycket på en gång, kan man ge allt. men har man möjlighet att dela upp är det givetvis jättebra, men jag ser det inte som något störrekrav, med tanke på de mängder de flesta medelhästar får.

Ja, det är klart man gör som man vill;)
Det är ju inte så mycket kraftfoder din häst får, så det är OK att ge en gång, men naturligtvis det bästa hade varit på 2 givor..

Ja vissa hästar får alldeles för mycket kraftfoder..ett bra grovfoder, sen kraftfoder därefter

vi är helt inne på samma spår. är helt säker på att de flesta hästar i sverige kan gå ner 30% på sin kraftgiva utan att det märks. :D

ett bra tips, helt OT är att skippa givan på morgonen! om nu hästarna får såpass lite att det funkar. vi började med det i höstas och hästarna är lugna som filbunkar när vi kommer dit! dom är inte vana att få burkmat och stressar eller tigger inte heller efter det. stoet kan gnägga till lite lågt när man går ut i hagen med höpåsarna (hö ut först, sen hästar), annars är dom tysta, snälla och lugna. :love:

förra vintern fick dom även på morgonen och det var ett jävla liv på morgonen! sparka i boxväggar, tjuvöppning av boxdörr och "jag-svälter-ihjäl-ge-mig-mat-nuuuuuuuu"-gnäggningar. stressade i sig maten, och surade mot varandra.
nu får dom efter att vi har ridit och på kvällen när dom kommit in och börjat tugga i sig höet.

helt OT, men ett litet tips! :p

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025