Fodra med hö med klöver inslag

A

AnnikaH

Något särskilt man ska tänka på?
Det innehåller inte jättemycket klöver, men lite. Jag har aldrig tidigare fodrat med hö som innehåller klöver därför undrar jag om det är något särskilt att tänka på med det.

Det finns analys på höet, 7.5 MJ och 40 SMBRP, tyvärr fanns det ingen mineralanalys. Det ligger nästan precis i värden med mitt tidigare hö när det gäller MJ och Smbrp men på mitt tidigare hö fanns även en mineralanalys.
 
Sv: Fodra med hö med klöver inslag

En del hästar kan reagera på att klöverproteinet i regel är mer lättsmält än i vanligt gräshö. Vänj in långsamt så är det inga problem. Med den relativt låga proteinhalten kan det heller inte vara frågan om några större mängder klöver.
 
Sv: Fodra med hö med klöver inslag

Tack för ditt svar. Jag vänjer alltid in mina hästar på allt nytt foder långsamt så då ska det nog inte vara några problem. Kan detta höet innehålla mer Ca än det jag hade innan? Har för mig att jag hört någonstans att klöverhö ofta är mera Ca-rikt, men jag vet inte om det stämmer.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 329
Senast: Ise
·
Foder & Strö Jag har ett parti hö bokat och klart till mina hästar. Skördat tidigt och med höga värden på MJ och SMBRP, 9,3 resp 71 per kg foder...
2
Svar
31
· Visningar
4 313
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp