fodervärdsavtal

Fiorano

Trådstartare
Ni som har hästar på foder eller har lånat ut er häst på foder-vilken utrustning har ni fått med/lånat ut?

Jag ska låna ut min ena häst och hade då tänkt att skicka med vintertäckena ute och inne samt två transporttäcken i fleece och ylle. Han kommer också få med sig basic som träns, grimmor, benskydd mm. Men min sadel använder jag på min andra häst också och jag köper inte en ny sadel för att bara låna ut.

Vad tycker ni ska vara med?

Sen undrar jag hur ni har utformat era avtal-har ni kört helt på standard eller skrivit till extra?

Hur har ni gjort med försäkringen?

Sv: fodervärdsavtal

När jag hade foderhäst lånade jag alla saker, men när sadeln inte längre passade bra köpte inte ägaren en ny utan tyckte jag skulle göra det...

Tycker egentligen att man ska skicka med en sadel som passar hästen eftersom det är viktigt, kan ju bli många konstiga skador om man rider med fel sadel...

Med försäkringen gjorde vi så att hon betalade den, men jag fick stå för skadorna som uppkom om det kom några.

vi körde också på vanligt avtal där vi skrev till några extra punkter bara i det färdiga tex om utrustningen och sådant.

det viktigaste är att du fotograferar ALLA prylar innan du skickar med dem.. och skriver in i avtalet att alla utrustning ska lämnas tillbaka i samma skick, undantag för normalt slitage..
Tvätta allt innan du skickar med och se till att allt är nytvättat och nyputsat när du får tillbaka det..

försäkringen ska iallafall DU betala in, ibland vill vissa ägare att fodervärden skickar betalning för försäkringen till ägaren som betalar.. mend et är vikltigt att ägaren betalar.. för om hästen skulle förolyckas och livbeloppet utbetalas så utbetalas det till dne som betalar försäkringen..
vid andra skador så betelar fodervärden alla veterinärkostnader och när försäkringspengarna betalas ut får fodervärden dem.. för dte är ju dom som lagt ut pengarna från första början och dom ska ju inte hamna i din ficka då..

och du vet säkert redan detta men veterinärbesiktiga och fotografera hästen ur alla möjliga vinklar samma vecka som fodervärden hämtar hästen.. skriv i kontraktet att hästen ska veterinärbesiktigas samma vetcka som fodervärdarna "ombesörjer hästens hemfärd" igen.. och så fotar du när hästen kommer hem och jämför bilderna..

när det gäller sadel.. skriv i kontraktet att sadeln de ska använda SKA vara utprovad ev sadelutprovare och anpassad efter hästen.. de ska inte slänga på en dålig sadel och sen skicka hem hästen igen efter ett halvår när den är rygg och benskadad samt omöjligt att rida pga allt detta..

foderstat är också bra att skriva med.. att den ska vara uträknad och anpassad efter hästen..

*lägger till mera*

i kontraktet ska du även skriva:
"Hästen ska användas till: dressyr, lätt hoppträning på bana och i skog, tävling i dressyr och distans.
Hästen få absolut inte användas till: hopptävling, avel, eller utlånas till andrahandsfodervärd
Allt som inte står med i detta stycke angående hästens användning SKA diskuteras med ägaren före genomförande"

Senast ändrad av en moderator:

skickar man inte med passande sadel så är det ju väldigt stor risk att hästen rids med en illa tillpassad sadel bara för att fodervärden inte vill kosta på en bra sadel för flera tusen till en häst som denne inte äger..

därav så bör man skriva in det i avtalet.. :idea:

man kan ju7 skriva in att hästen får ridas med en bomlös sadel.. dom kostar ju inte tusentals kronor och blir hästen dålig i ryggen då så är det ridningen och inte sadeln..

jo precis men hur många är egentligen beredd att lägga ut 10 000 eller mer på en sadel till en häst som kanske blir hemplockad av ägaren igen efter någon månad? jag har haft en drös fodervärdar till mina shetlandsponnyer och inte ens det har fungerat alla gånger, i vissa fall har inte ens ett täcke kunnat ersättas eller vaccintyg kunna skickats trots att det står i kontraktet.

ang försäkringen så stå kvar på den och låt isåfall fodervärden betala via dig. på så sätt har du koll så att den blir betald. lita inte på att någon annan gör det åt dig, då kanske du står där rätt som det är med en skadad häst som är oförsäkrad och en fodervärd som inte vill betala eller ens har pengar till det. det finns ju ofta en bakgrund till varför folk lånar ridhästar och inte köper egen. många men självklart inte alla har kanske inte ekonomi som tillåter köp.

Besiktiga alltid hästen innan den åker, speciellt om den ska användas till ridning och träning! Var övertydlig i kontraktet så att allt är klart redan från början vad som gäller.

och vad är normalt slitage på sakerna? här finns en punkt att tjaffsa om. ena parten kanske tycker att stora repor i sadeln tillhör normalt slitage medans den andra inte tycker det är okej. vem har då rätt?

jag skulle faktiskt inte våga låna ut ridhäst just pga att man inte vet vad man får tillbaka! sällskap är en sak men en häst som rids kan lätt tränas på fel sätt och man står då med en obrukbar häst som ingen vill ersätta. låna ut till folk är riskabelt, ibland träffar man på jättebra fodervärdar som är seriösa ibland mindre. jag fick tillbaka en häst full med löss där dessutom fodervärden hotade med att anmäla mig för stöld av hästen innan den kom till henne. jag hade alltså stulit den och placerat hemma hos henne.. :eek::cool:

tack så mycket för era bra och utförliga svar!

Hästen är idag försäkrad i ett väldigt lågt livvärde (för att hålla premien nere) men i dubbel vet.vård. Det gör att han kostar ca 5.000:-/år att hålla försäkrad. Detta tyckte fv var dyrt. Så jag kommer med all sannolikhet ta bort livvärdet helt (det är så lite pengar det handlar om att det kvittar) och ha en vetvård på 60.000:-. I kontraktet kommer det att skrivas att fv får stå för överskridande kostnad om hon nu inte vill ha hästen i dubbel vetvård. Jag kommer såklart att betal premien själv och sen få pengar av fv. Då skickar jag också en kopia av försäkringsbrevet, så kan hon också se att det är betalt och vilka villkor som gäller.

Vad det gäller sadel så vet jag att ex Bates, Wintec och Kieffer är märken som passar hästen. Det är bra sadlar som det finns gott om på beg.marknaden för bra priser. Givetvis kommer det att skrivas in i kontraktet att sadeln ska vara utprovad.

Ska verkligen vara övertydlig när kontraktet ska skrivas!

bra det! du kan ju köpa färdigt avtal och ha det som mall när du skriver ditt eget :idea: ska finnas på de flesta ridsportbutiker.. :)

Allt hästen behöver ska med, sadel/träns/täcken osv.
Som ägare kan du inte kräva att fodervärden ska behöva köpa en egen sadel till hästen, de flesta är ju just fodervärdar för att de inte har summor att lägga på att köpa häst & utrustning utan bara hålla hästen med.

jag har lånat ut min shettis och då har de vart till någon som jag känner. Men har ändå skrivit att skador som uppkommer vid fodervärden skall fodervärden betala alla kosnader för även efterrehabilitering om hästen flyttar tebax till ägaren.

kan va rätt skönt att ha sånt på papper

När jag lånade ut min häst så skickade jag med allt som de ville ha.
Sadel, träns, täcken, schabrak, grimmor, benlindor osv osv.

Skrev en vldigt utförlig lista på exakt vad jag hade skickat med och hur mycket det var värt, så om något gick sönder fick jag ersatta med nya grejer.

Ang kontrakt så körde jag på standard.

Så här i efterhand ångrar jag dock att jag inte skrev bilaga ang att sadel som används ska prövas ut ordentligt, att tänderna inte får bli raspade av vem som helst osv..

Jag skickar med sådant som tillhör hästen men inte i obegränsad mängd. Tex täcken då skickar jag med basic täckena, dvs regn, vinter och fleece/svetttäcke, grimma, träns och komplett sadel. Övriga prylar som borstar och grimskaft, longerlinor får de stå för själva.

Försäkringen står kvar på mig men betalas av fodervärden i oförändrat skick. De får ju oftast en häst utan att betala för den så då anser jag inte att försäkringen är några dyra kostnader för att få "egen" häst ;)

Har alltid använt mig av standardkontrakt och lagt till det som vi tyckt fattats. Vad som följt med har varierat. Sadel träns och grimma till en. All tänkbar utrustning till en (hon köpte till och med en dressyrsadel till hästen för att jag ville ha det) och grimma och grimskaft till en. Det viktiga är att man skriver i kontraktet vad som skickats med så det inte kan bli krångel med det sen.

Jag skickade med ALLT. Och skrev även upp i kontaktet vad jag skickade med och i vilket skick de var i när jag lämnade de.

Försäkringen står vi för (hästägarna), medans fodervärden står för övriga kostnader.

Jag fick med sadel,träns,grimmor,grimskaft,täcken av alla slag,schabrakt ja allt som tänkas kan höra till henne.
Det är ju därför oftast många vill ha foder för att slippa den dyra kostnaden som en sadel tex och är man inte helt hundra så kan det vara ett sjuh-vete att få rätt sadel till hästen och sen står man där med en sadel när hästen ska hem igen.

Kontrakt här vi skrivit standardkontrakt och lagt till punkter och varit noga att skriva med vem som står för vad vid sjukdom,hemtransporter ja allt tänkas kan, jag själv betalar hennes försäkring ialla fall.Sen ska man om man är smart skriva med alla saker man skickar med.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 132
Utrustning Hej! Har läst många trådar om folk som frågar vilken utrustning mm som behövs och är bra att ha. Så jag gjorde en lista med saker som...
2
Svar
22
· Visningar
4 839
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka