Sv: Fodervärdsavtal - försäkring
Jag tog hem en häst på foder för senare köp förra året, i Maj (att det inte vart ett köp är en lång historia).
Iaf så besiktigades hästen inte före jag tog hem henne för att jag visste att hon inte skulle gå igenom (häst som bott i samma stall som jag vart i sedan -00).
Jag stod för mat, försäkring, hovar... allt.
Det jag inte skulle betala, och som var grunden till konflikten som slutade med att hästen åkte hem igen, var veterinärundersökningar och röntgenplåtar och resor 8 mil ToR till kliniken, då hon redan hade de fel hon hade innan jag tog hem henne.
Det höll ägaren å ena sidan med om, men ansåg att ville jag veta vad det var för fel på henne så fick jag stå för det själv.
Efter en månads tjaffs så beslutade jag att hästen fick åka hem igen 1 augusti, en månad innan jag skulle beslutat om köp eller inte.
Det saknades en del i kontraktet, eftersom hon skrivit det själv (ägaren alltså), och det var vem som skulle stå för den slutgiltiga besiktingen som alltså skulle göras i slutet av sommaren.
Jag tänkte helt fel (klantiga jag) för vi kom muntligt överens om att hon skulle besiktigas om jag ville köpa henne, när jag tog henne hade hon dock en skada som gjorde att hon inte skulle gå igenom.
Jag "visste" således om att det var en häst med ett övergående fel jag tog, men att jag skulle hitta massa massa andra fel visste jag inte , inte vad det kom av, jag kunde bara till 99% lista ut efter olika massager och teamgrepp som jag gjorde själv förstå att det onda i huvudsak kom ifrån området kring manken.
Att hon hade ont där och att det gjorde så att hon fick snoront i ryggen efter minsta regn (även med täcke), att hon snubblade med frambenen jämt och att hon haltade när jag gjorde öppnor åt ett visst håll (nu kommer jag inte ihåg vilket).
Jag gissade också utifrån vad jag kunde känna att hästen led av K-S (var ett fullblod f.ö.).
Men jag måste såklart få detta bekräftat.
Och den kostnaden vägrade jag stå för på en häst som
1) inte var min
2) haft detta länge (detta uppkommer ju inte på en månad, och hon hade betett sej underligt ett bra tag kom det fram sedan).
Summa summarum, ta med allt och allt och allt i ditt kontrakt.
Exakt vem som ska stå för vad i händelse av ...