Fodervärd?

starcraft

Trådstartare
Jag funderar lite fram och tillbaka, i första anblick låter det bra, men min skeptism är stor. Det handlar om att lämna ut hästen på foder. Av olika anledningar kan jag inte/vill inte ha kvar mina hästar, eller i alla fall inte båda. Det finns ju självklart en hel drös som frågar om man kan tänka sig att låna ut hästen och jag har alltid sagt nej. Jag har lånat ut häst förut på foder och det var mindre lyckat.

MEN nu kom det en och vill ha på "långtidsfoder" men med senare köp, dvs h*n var villig att skriva papper på att köpet ska ske efter tiden för lån, men jag är fortfarande rädd för att jag ska få tillbaka en skadad häst efter en tid, när jag minst anar det. Det känns osäkert, men självklart en lösning på min situation som den ser ut idag.

Saken är bara den att man säkert kan slingra sig ut det och sen står jag där i alla fall med en häst eller? Någon som har några erfarenheter från detta? Jag kan liksom inte förstå varför, om man ändå är bunden till köp inte köper hästen nu, om det inte är för att man ska ha någon extra ångervecka i slutändan ändå?

Sv: Fodervärd?

Om man inte kan/vill ha kvar hästen/hästarna är det väl ändå bättre att sälja än att låna ut på foder?? Som du själv sa, vill du inte riskera få tillbaka en ev skadad häst vid olämplig tidpunkt....

Säljer du slipper du råka ut för det...

Har själv haft de problemet att haft en häst ute på foder som inte var en direkt hit, okunniga människor. Det kommer det alltid att finnas även bland de så kallade erfarna me.

Ska du på all förmodan lämna ut hästen på foder se då till att ordentliga papper skrivs tex att du inte ska stå för ev vetrinärskostnader eller dylikt. O be om referenser ofta så stannar folk upp då o den mindre seriösa håller sig kanske borta.

Lycka till i alla fall

Jag funderar lite fram och tillbaka, i första anblick låter det bra, men min skeptism är stor. Det handlar om att lämna ut hästen på foder. Av olika anledningar kan jag inte/vill inte ha kvar mina hästar, eller i alla fall inte båda. Det finns ju självklart en hel drös som frågar om man kan tänka sig att låna ut hästen och jag har alltid sagt nej. Jag har lånat ut häst förut på foder och det var mindre lyckat.

MEN nu kom det en och vill ha på "långtidsfoder" men med senare köp, dvs h*n var villig att skriva papper på att köpet ska ske efter tiden för lån, men jag är fortfarande rädd för att jag ska få tillbaka en skadad häst efter en tid, när jag minst anar det. Det känns osäkert, men självklart en lösning på min situation som den ser ut idag.

Saken är bara den att man säkert kan slingra sig ut det och sen står jag där i alla fall med en häst eller? Någon som har några erfarenheter från detta? Jag kan liksom inte förstå varför, om man ändå är bunden till köp inte köper hästen nu, om det inte är för att man ska ha någon extra ångervecka i slutändan ändå?

Om köparen har tänkt att binda sig för ett köp efter att den varit fodervärd ett tid så finns det ju i dagsläget bara en orsak till detta och det är brist på pengar. Jag skulle be honom att låna pengar i bank för köpet. Om han inte kan så kanske det inte är en så lämplig köpare om det råder pengabrist.

Jag står i stunden beredd att ta en häst på foder för ett ev. senare köp, men där är enda orsaken att jag är osäker på hästens status. Har haft den på prov i tre veckor och inser att jag behöver mer tid för att sudda ut alla frågetecken, runt hästens hälsa. Skulle den inte utvecklas i rätt riktning, så skulle jag om ägaren nu vore villig att låna ut den längre, lämna tillbaka den och då skulle det ju vara för att den inte var helt fräsch.

Så min orsak är den andra orsaken till att man kan vilja ta på foder för ev. senare köp. Det låter ju som att du är hundra på att dina hästar mår bra, så då finns det ju ingen anledning att låna ut på foder för senare köp.

OM det inte är så att du vill låna ut för att DU är osäker på om du egentligen vill sälja. För i sådant fall skall ju inte du skriva på ett kontrakt som ger fodervärden rätt till köp. Men om du nu vill sälja, varför inte bara göra det. Om du inte får hästen såld, så kanske du vill ha mer än vad marknadsvärdet är. Just nu verkar många säljare överskatta sina hästars värde och marknaden är överfull av för dyra hästar.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

om du inte vill ha kvar dina hästar, så varför inte sälja?!

De är till salu, jag vill sälja dem, men när man har saluannonser så får man ju diverse "erbjudanden", så därför ville jag ha lite ytterligare synpunkter på detta.

jag är ju lite inne på samma spår, en häst som kanske tex har en lång skadehistoria kan vara aktuell att ha på foder, men en ung frisk häst känns ju mest konstigt att inte köpa direkt om man ändå är bunden till köp (såvida det inte gäller pengabrist, men har man råd att ha en häst då?). Skulle det vara så att min häst inte går igenom en besiktning mot förmodan så skulle hästen inte vara till salu längre och varken försäljning eller utlåning är aktuellt i såna fall.

samtidigt jag är en av dem som söker häst på foder för senare köp just för att jag haft grymt oflyt me hästar påsistatiden, spatt eller som nuvarande där vi inte alls passar ihop så han är grymt speciell.... har nu lånat ut honom i min tur på foder till en tjej som jag hoppas köper honom om de passar ihop!

så som sagt ja är både en sånn som söker och har lånat ut!
just för att ja inte vill att han ska säljas vidare direkt...eller att någon ska köpa honom och som ja bli besviken för att man inte kommer överens...

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 098
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 024
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 286
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar