Fodervärd

Cheeserica

Trådstartare
Nu behöver jag lite åsikter igen! :idea: Jag har hittat lite olika intressanta katter nu och naturligtvis kan jag inte fatta ett beslut utan att älta det i hundra år i förväg. :crazy:

Katten jag är mest inne på nu är en blå colorpointhona som jag isåfall ska ta på halvfoder. Dvs jag betalar hälften av vad hon är värd, mot att uppfödaren får ta en kull på henne. Naturligtvis är det inte p.g.a. priset jag tycker det låter intressant, utan för att hon är så himla fin! :love: Jag får chansen att få en riktigt fin katt, som annars ryker snabbt ur kullarna. Men hur jobbigt är det egentligen att ha en kull kattungar hemma, bara så jag vet vad jag ger mig in på..? ;) Jag är medveten om att det måste vara en himla massa jobb, men fördelarna borde ju överstiga nackdelarna med tanke på att folk fortsätter avla. Tänker jag fel nu? Är det en ok deal tycker ni?

Problem två är ju självklart att jag nu känner att jag inte kan ha bara en, de måste ju ha sällskap också... :angel: Och med tanke på att fodervärdskatten hamnar på halva priset så får jag ju lite pengar över därifrån. :idea: Så jag funderar på om man inte ska ta katt nummer två också, en blå bicolorhona som är sådär sockersöt och fint tecknad men som jag inte varit och tittat på ännu. Hon säljs dock bara till sällskap och inte avel, eftersom en unge ur en annan kull efter samma hane (men annan hona) föddes underutvecklad och med blåsljud på hjärtat. Ägaren till hanen kastrerade honom för säkerhets skull, och vill trots att kattungarna är helt friska enligt två veterinärbesiktningar inte att de ska avlas på. Om jag tar katt nr 1 så blir ju dock inte det något större problem. Är 5000 kr ett rimligt pris för en katt till enbart sällskap (och utställning)?

/Erica
 
Sv: Fodervärd

5000:- låter som ett mycket bra pris för en sällskapskatt om den inte några "skönhetsfel" och är frisk.

Att ha kull, tja det kräver en del tid och engagemang, lediga dagar från jobbet, och lite "sönderlekta" prylar. Man får vara beredd på att bebisanpassa delar av hemmet, och ta det lugnt hemma under slutet av dräktigheten och när bebbarna är små. Som fodervärd har man ju uppfödaren till hands. Jag tycker dessutom att vara fodervärd borde vara den bästa vägen till att bli uppfödare (själv har jag "praoat" hos min mentor ett par kullar, inte tagit egen kull än).
 
Sv: Fodervärd

Förresten vill jag absolut ha en blå bicolour, byte mot två blå korthåriga monster? :idea:
 
Sv: Fodervärd

Nej, den har inga skönhetsfel utan är bara jättesöt. ;) De har en till med lite för smalt v också, du kan ju ta den, inget som inte säger att man kan ha tre blå katter... :angel: Fast du vill väl förmodligen ha en av avelskvalitet isåfall. Jag ska hursomhelst se till att sätta in många bilder ifall det blir ett köp, så kanske jag övertalar dig också! :D

Jag kommer plugga när kattungarna kommer, så det lär vara enklare att vara hemma mer då jämfört med om jag jobbar. Risken är ju förstås att det krockar med tentapluggande, men man borde ju hinna plugga när de sover om inte annat tycker jag. Jag vet inte exakt hur min boendesituation kommer se ut om ett år, men ATT jag har ett hem någonstans är iaf säkert. Usch, nu fick jag en ny sak att ha ångest över, varför ska alla beslut vara så jobbiga att fatta? :crazy:

/Erica
 
Sv: Fodervärd

Jag vet hur det känns... Vi planerar kull utan ett eg. ha plats för dem, men det löser sig alltid.
Jag föredrar ju egentligen korthår, men raggisar har ett så underbart temperament (jag har gått assisstent åt kat.2 ett antal gånger :love: ), och mina superaktiva, gardinklättrande, högljudda och krävande korater kanske skulle kompletteras med något lugnare och mjukare när vi flyttat från lilla lägenheten.

Katt? Gremlin?
 
Sv: Fodervärd

Just det, var noga, noga med vad som står i fodervärdsavtalet. Vem betalar allt kring kullen, tex om något händer, extra foder och sand i sambnad med kullen osv. Många av utgifterna är ju "dolda". Vem står för försäkring, ska du betala utställningar mm? Tänk igenom alla tänkbara scenarion, akutbesök hos vet, ev. ledig från jobb (?) om någon händer, hur kattungespekulanterna tas om hand...
 
Sv: Fodervärd

Bra synpunkter! Uppfödaren har aldrig haft katt ute på foder tidigare, så vi har sagt att båda ska få ha synpunkter på vad som ska stå i avtalet. Jag fick det här exemplet på hur avtalet kunde se ut:
http://rabdol.dyndns.org/~erica/new/avtal.jpg
Men jag hade lite funderingar kring det... Exempelvis försäkring - hur funkar avelsförsäkring? Om man tänkt avla, räcker det med att man löser avelsförsäkring när man avlar eller måste katten ha det alltid? Eller ska katten ha avelsförsäkringen tills kattungarna är ex 2 år? Hur mycket extra kostar det med avelsförsäkring jämfört med vanlig? Logiskt är ju egentligen att uppfödaren betalar överstigande delen, men om det inte är så stor skillnad så spelar det mig inte så stor roll. Fast man borde kanske vara noga med sånt? Jag vet inte vad uppfödaren har för försäkringsbolag.

Jag ska prata igenom saken med uppfödaren tror jag. Jag är bara rädd att hon ska tycka jag låter sniken, men det kanske är betryggande med en köpare som bryr sig..?

/Erica
 
Sv: Fodervärd

Jag funderar mycket på det eftersom om jag vill ha en hona till i avel får det bli hos fodervärd. Avelsförsäkringen kostar ca 500:-/år extra (tror jag, har inte pappren här) och bör rimligtvis tecknas innan parning och behållas tills ungarna är två år (om man inte tecknar separat dolda fel-försäkring, det är ju olika från bolag till bolag).
Hur gör ni om det bara blir en unge, ingen levande unge, om honan är infertil? Oavsett vem som betalar så är det bra att ha det ordentligt bestämt innan något händer. Själv har jag tänkt mig i stora drag att jag som uppfödare betalar alla extra utgifter som extra foder, försäkring, resor till och från vet i samband med uppfödningen. Fodervärden är då skyldig att meritera honan enligt överenskommelse, och får inte betalt för ev. ledighet frå jobb eller "normalt besvär" med kattungespekulanter. Visar sig katten (efter utredning) vara infertil eller defekt övergår den direkt i fodervärdens ägo. Antalet kullar/levande ungar regleras också.
 
Sv: Fodervärd

Herregud, jag får nog ta och hyra in en jurist... :crazy: Oavsett hur mycket man skriver i avtalet så kan man omöjligt täcka allt. Men jag ska skriva ner alla saker på en lista iaf!

Vad gäller meritering så känner jag mer att det är upp till uppfödaren att se till att hon får den bedömningen hon kräver för att hon ska vilja avla på katten. Sen får uppfödaren avgöra om jag är rätt köpare... :o Jag har hört att utställning inte är sådär jätteskoj mer än kanske nån gång, fast jag kanske blir biten. ;)

/Erica
 
Sv: Fodervärd

Kom ihåg bara att det är skillnad på fodervärd och halvfodervärd. Som fodervärd äger man inte katten alls före kullarna är födda, och ägaren/uppfödaren får bestämma allt runtikring hur katten ska skötas osv.
Om ägaren anser att du inte sköter katten som du ska (dvs bryter mot kontraktet) så kan han/hon hämta hem katten.

DÄREMOT om du är halvfodervärd så har du ju betalat för katten, och har dåmed äganderätt. Uppfödaren har enbart avelsrätten. Du har då mer bestämmanderätt över katten, och uppfödaren kan aldrig komma och hämta katten från dig, hon är din.

Så här är det i alla fall när det gäller hundar, och jag skulle inte gå med på mindre om jag skulle bli halvfodervärd på katt.
Man kan se det som att man är delägare i katten snarare än fodervärd.
 
Sv: Fodervärd

Kan ju tillägga hur jag har löst det med mitt fodervärdsavtal (det är dock en helfodervärd).
Fodervärden står för alla kostnader kring katten som inte har med uppfödning att göra, dvs sådana som hon skulle ha haft i vilket fall om hon köpt katten.
Jag står för alla kostnader kring parning och kull (extra mat, avelsförsäkring, registring, parningsavgift, resekostnader till och från hane etc).

Veterinärvårdsförsäkring står fodervärden för. Livförsäkringen delar vi på, och om det skulle utfalla så delar vi på beloppet.

Kostnader för utställning betalar den som ställer ut, dvs ställer jag katten själv så betalar jag själv, vill fodervärden ställa ut själv så får hon betala. Om vi ställer ut henne tillsammans så delar vi på kostnaderna.

Om det skulle visa sig att denna hona inte passar för avel så kommer jag låta henne övergå i fodervärdens ägo utan att kräva ersättning. Det är ju alltid en ekonomisk chansning att skaffa avelsdjur...

När katten fått två kullar med minst en levande kattunge per kull övergår hon i fodervärdens ägo.
 
Sv: Fodervärd

Era åsikter och tips är guld värda! :bow: Tack så hemskt mycket!

Jag har nu beslutat mig för att ta fodervärdskatten och har kommit överens med uppfödaren om det också. Känns underbart! Avtalet är inte färdigt så helt formellt är det väl inte avklarat ännu, men vi har diskuterat igenom många punkter redan och verkar vara mycket överens! Ni får gärna fortsätta skriva allt ni kommer på som kan tänkas vara bra att ha i avtalet. :)

loveponies - Jo, vad gäller utformningen av halvfodervärdskapet är det ju just så att vi kommer vara delägare i katten båda två. Uppfödaren verkar väldigt trevlig och tillmötesgående och hon påpekar särskilt att jag inte ska känna mig lurad på något sätt av någon del i avtalet. Jag ska skriva ner dina punkter också, ditt avtal verkar vara precis så som jag skulle vilja ha det!

En del som uppfödaren ville ha med i avtalet var att om katten inte uppnår tillräcklig kvalitet för att vara ok i aveln så ska hon kastreras, på uppfödarens bekostnad. Hon säger dock att om hon visar sig vara av tillräcklig kvalitet (vilket inte behöver vara extraordinär utan bara ok att avla på) så häver vi den delen av avtalet. Jag tycker det låter helt ok, vad tycker ni?

/Erica
 
Sv: Fodervärd

Menar hon alltså att om hon kommer ta en kull på katten så är det sedan fritt fram för dig att fortsätta avla på henne sedan hon blivit din, om du så önskar? Så tycker jag är bäst.
En del uppfödare kräver att katten ska kastreras innan den övergår till fodervärdens ägo, oavsett om den fått kullar eller ej. Vilket jag kan tycka är dumt, den nya ägaren bör få bestämma själv över hur han/hon vill göra med katten. Man kanske upptäcker att avel är jättekul, och om man då redan har haft en eller två kullar som fodervärd så är ju det den bästa starten man kan få som uppfödare!

Men om uppfödaren väljer att inte avla på katten pga att hon inte tycker att hon håller avelsmässigt så är det rimligt att kräva att katten ska kastreras. För då bör den ju inte gå i avel öht.
 
Sv: Fodervärd

Jo, det är så hon menar. Hoppas jag iaf, för det är så jag tolkat henne. ;) Men vi får se till att formulera det på något bra sätt i avtalet! För jag vill ju naturligtvis inte heller avla på henne om inte uppfödaren anser att hon är bra nog för att avla på - mycket logiskt. :)

Gissade att den som var intresserad skulle lista ut själv varifrån jag köpt henne... :angel: Jag tycker det är så himla roligt att prata med alla olika uppfödare - idag har jag pratat med fyra uppfödare på samma dag! :eek: (och jag som hade telefonskräck för inte så länge sen!) Alla är så himla trevliga och gulliga och hjälpsamma, så den dagen jag har någon fråga som jag grubblar på så kommer jag verkligen ha många att be om råd! :D

/Erica

PS: loveponies, jag har även satt upp mig som spekulant på en eventuell tabbypojke som jag hoppas ska födas hos S*Wermdös snart! :love: :d
 
Sv: Fodervärd

OM hon var trevlig..! Herregud, jag trodde de andra uppfödarna jag träffat och talat med varit trevliga, men hon måste ta priset! :D Måste verkligen träffa henne och hennes katter. Och dig med för den delen. ;)

/Erica
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 524
Senast: cirkus
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 252
Senast: dobbis
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 347
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
26 655
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp