Sv: Fodervärd?
Det vanligaste är uppfödare som vill ha tikar till avel men som inte har möjlighet att sköta fler hundar själv. Då får man ha hunden från valpstadiet som sin egen med lite restriktioner. Du MÅSTE ha hunden försäkrad, vaccinerad och i gott fysiskt och psysiskt skick. Oftast måste du även betala för HD- AD-röntgen, ögonlysning etc. som förekommer på rasen ifråga. Alltså inget som man inte BÖR göra iallafall. Dessutom förbinder du dig till att lämna iväg tiken till uppfödaren för parning och valpning. Det brukar röra sig om 2 kullar, sedan blir hunden din. Alternativt blir hunden din om uppfödaren inte tagit sina kullar innan 5 års ålder. Dessutom kan ett avtal innehålla förbehåll om att du skall ha hunden till förfogande för utställning.
Det finns även hanar som sätts ut på foder, men det är ovanligare. Då är det oftast en uppfödare som vill ha kvar avelsrätten. Det tar då oftast längre tid innan hunden blir din, men i gengäld behöver du inte lämna iväg hunden någon längre period. Ofta förbinder du dig också att meritera hunden. HD-, AD-röntgen, ögonlysning etc. får du oftast bekosta även här.
Att vara fodervärd har både för och nackdelar, så här listar jag vad jag kommer på just nu.
Fördelar:
Ingen inköpskostnad
Garanterad support
Lätt att veta var man skall göra av hunden om man måste lämna ifrån sig den av någon anledning.
Nackdelar:
För tik att du måste vara ifrån din hund två långa perioder när hon skall ha valpar.
För tik att det innebär en risk att få valpar
Uppfödaren har rätt att lägga sig i hur din hund skall skötas
Om du inte kan ha hunden kvar får du inte själv bestämma vart den ska
Summa summarum tycker jag att man skall vara väldigt noga när man tar en hund på foder. Man får inte stirra sig blind på att hunden är gratis, för det är en liten del i det hela. En hund kostar att ha, och som fodervärd kan du inte välja bort kurser etc. om ni skrivit in det i avtalet. Det är viktigt att man som fodervärd och uppfödare verkligen trivs med varandra, man skall ju ha ett samarbete som sträcker sig över flera år. Dessutom är det viktigt att man skriver ordentliga kontrakt som i klartext talar om vad man förbinder sig att göra.
Mvh
Duvan