Fodervärd?

I

Icka

Hur är det egentligen att vara fodervärd?
Jag har verkligen ingen aning om nånting!
Vad betalar man? Kan man ha en hund innan? Vilka hundar är det som behöver fodervärdar?

Ja, ge mig alla era erfarenheter och kunskaper! :)

//Angelica

Sv: Fodervärd?

Det vanligaste är uppfödare som vill ha tikar till avel men som inte har möjlighet att sköta fler hundar själv. Då får man ha hunden från valpstadiet som sin egen med lite restriktioner. Du MÅSTE ha hunden försäkrad, vaccinerad och i gott fysiskt och psysiskt skick. Oftast måste du även betala för HD- AD-röntgen, ögonlysning etc. som förekommer på rasen ifråga. Alltså inget som man inte BÖR göra iallafall. Dessutom förbinder du dig till att lämna iväg tiken till uppfödaren för parning och valpning. Det brukar röra sig om 2 kullar, sedan blir hunden din. Alternativt blir hunden din om uppfödaren inte tagit sina kullar innan 5 års ålder. Dessutom kan ett avtal innehålla förbehåll om att du skall ha hunden till förfogande för utställning.

Det finns även hanar som sätts ut på foder, men det är ovanligare. Då är det oftast en uppfödare som vill ha kvar avelsrätten. Det tar då oftast längre tid innan hunden blir din, men i gengäld behöver du inte lämna iväg hunden någon längre period. Ofta förbinder du dig också att meritera hunden. HD-, AD-röntgen, ögonlysning etc. får du oftast bekosta även här.

Att vara fodervärd har både för och nackdelar, så här listar jag vad jag kommer på just nu.

Fördelar:
Ingen inköpskostnad
Garanterad support
Lätt att veta var man skall göra av hunden om man måste lämna ifrån sig den av någon anledning.

Nackdelar:
För tik att du måste vara ifrån din hund två långa perioder när hon skall ha valpar.
För tik att det innebär en risk att få valpar
Uppfödaren har rätt att lägga sig i hur din hund skall skötas
Om du inte kan ha hunden kvar får du inte själv bestämma vart den ska

Summa summarum tycker jag att man skall vara väldigt noga när man tar en hund på foder. Man får inte stirra sig blind på att hunden är gratis, för det är en liten del i det hela. En hund kostar att ha, och som fodervärd kan du inte välja bort kurser etc. om ni skrivit in det i avtalet. Det är viktigt att man som fodervärd och uppfödare verkligen trivs med varandra, man skall ju ha ett samarbete som sträcker sig över flera år. Dessutom är det viktigt att man skriver ordentliga kontrakt som i klartext talar om vad man förbinder sig att göra.

Mvh
Duvan

jag är också lite nyfiken på det här. men tänk om uppfödaren helt plötsligt vill ha tillbaka hunden? vad krävs egentligen för att uppfödaren har rätt att ta tillbaka hunden? när det gäller hästar så är det inte mycket...

En seriös uppfödare använder naturligtvis SKK's fodervärdsavtal, och där regleras det väldigt tydligt vad som gäller, tycker jag. Dvs. både överlåtaren och fodervärdens skyldigheter och rättigheter.

Som svar på din fråga så står det i avtalet;
Överlåtaren förbinder sig att under detta avtals giltidhetstid låta tiken kvarvara i fodervärdens vård med undantag för punkterna 4 och 8.
Läs mer på Svenska Kennelklubbens hemsida. Gå in på länken "BLANKETTER" och där finner du en bit ned på sidan "fodervärdsavtal". Sidan 2 i avtalet reglerar "Rättigheter och skyldigheter".

Naturligtvis kan konflikter uppstå ändå, men då gäller detta avtal! Som uppfödare går jag noga igenom samtliga punkter med ev. fodervärd, så att denne är helt införstådd med vad som gäller. Har hittills aldrig fått problem (fast jag har i och för sig bara haft 2 st tikar på foder).

"Normalt" så är det så att överlåtaren överlåter hunden för 0:- till fodervärden. I gengäld får överlåtaren ta max 2 valpkullar (enl. SKK) på tiken (om det är tik det gäller). Alternativt betalar du ett halvt valppris och överlåtaren får ta 1 valpkull. I vilket fall som helst så övergår tiken i fodervärdens ägo när den fyllt 5 år (se SKK's avtal) oavsett om överlåtaren tagit sin/a kull/ar eller ej.

Håller dock inte riktigt med Duvan om det här med tex. HD/AD-röntgen. Det är ju överlåtaren som ska ta valpar (inte fodervärden) och därför BÖR/SKA? överlåtaren stå för de ev. undersökningar som krävs. Fodervärden kan vara en "vanlig sällskapshundsägare" och inte intresserad av dessa undersökningar, inte ens om den köpt hunden. Man kan ju inte tvinga en "vanlig" köpare att utföra div. undersökningar.

I SKK's avtal står;
Punkt 5. Fodervärden förbinder sig att kostnadsfritt för överlåtarens räkning vårda hunden/tiken under tiden fram till äganderättens övergång enligt detta avtal.
Punkt 6. Fodervärden ska vårda hunden/tiken på ett sådant sätt att överlåtaren kan utnyttja sin rättighet enligt detta avtal.

Men det står ingenstans att fodervärden ska stå för ev. undersökningskostnader (ingår inte i "vård" av hunden, anser jag).

Betr. försäkringspremien så regleras det i avtalet hur man ska göra i den händelse att livförsäkringen utfaller. Det är dock inte så att fodervärden MÅSTE stå för försäkringspremien. Detta är något man gör upp och fyller i i avtalet. Finns en särskild kolumn för det!

Cillamuffins; den enda gången en överlåtare får ta tillbaka hunden (och inte fodervärden vill det) är om fodervärden bryter mot något i avtalet. Om det är så att överlåtaren bryter mot något i avtalet, tycker jag att fodervärden ska vända sig till SKK.

Visst förekommer det en del tvister ang. fodervärds hundar. Men jag tror att det överlag / de allra flesta funkar bra.

Enligt Skk skall överlåteren stå för HD;AD röntgen och ögon lysning! Det enda som fodervärden skall stå för är mat, vaccinering och god omvårdnad. Eventuellt så kan fodervärden måsta stå även för föräkring, men det är en sak som överlåtaren och fodervärden avtalar mellan varann.

SKK avråder till sk. halvfoder avtal ännu, då inget giltigt avtal ännu finns!

aaah mycket att lära!
Men kan man egentligen göra ganska mycket som man vill? Har uppfödaren något att säga till om ifall jag skulle vilja gå kurser som inte uppfödaren skrivit med i avtalet? Eller är det så att man MINST måste göra det som står i avtalet å sen får man göra lite som man vill om hunden mår bra av det?
Eh blev kanske lite vimmsigt inlägg!
Hoppas på svar ändå! :)

/Angelica

Det är minimikrav man avtalar i kontraktet. Ingen vettig människa skulle misstycka att man går kurser och förkovrar både sig själv och hunden. Fodervärden har hunden som sin även under fodervärdstiden, man måste bara se till att kontraktet uppfylls.

Mvh
Duvan

Senast ändrad:

Min personliga åsikt ang fodervärd är att jag aldrig själv skulle vilja ha det så.

Hur väl man än kommer överens med uppfödaren så är det ingen garanti för att det håller.

Jag vill ha full bestämmande rätt över mina hundar . punkt .

vi kan väl enas om att
1. hitta en seriös uppfödare du litar på och som personkemin stämmer med
2. se till att avtalet tydligt reder ut förpliktelser och annat som kan bli aktuellt

Jag var halvfodervärd på min lilla (1 kull), och det har fungerat klockrent. Nu blev hon inget avelsmaterial, så uppfödaren skrev över henne på mig för ett par år sen! :)

Att vara fodervärd innebär tyvärr ofta att man blir osams med uppfödaren.
Man delar inte samma uppfattning om hur hunden ska uppfostras och användas.
Jag har mött så många som ångrar att de har hunden på foder och längtar
tills det går ut.
Tänk över det mkt noga innan du gör det!

Hej !
Ville bara skriva om min erfarenhet. För ett år sedan fick vi en hund på foder då var hon 2 år. Vi tyckte att det passade så bra för jag kunde ha med hunden på jobbet, men det hade inte gått lika bra med en valp. Nu har hon haft en kull med valpar och det har funkat jättebra. Uppfödaren har gett mig tips och råd när jag behöver det. Hon bor bara 2 km ifrån oss. Jag kan rekommendera att bli fodervärd. Det har dessutom varit jättebra om vi har rest bort för då kan hon ta hand om hunden. Vi hjälper även dom när dom skall bort. Ibland så tar vi hanhunden när hon har någon löptik.
Pitchi

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 057
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 410
Senast: Vicks
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 362
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18