Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade tagit i den med tång, tycker de är vackra, men o andra sidan väljer jag inte hund efter färg o vill inte ha en hund som sjunker som en sten.
![]()
Är det inte så att vissa färganlag medför att hundens medfödda känsla för att simma försvinner? Tror det är nåt sånt, sen hade jag för mig att jag läst det om albino men d kanske gäller även för merle![]()
"Merleallelen påverkar inte bara ögon och öron utan även andra organsystem. Både hundar som är heterozygota respektive homozygota för merleallelen kan uppvisa en störning som gör att dessa hundar har problem att simma. Mellan dessa två grupper har ingen klar skillnad kunnat ses och dessa störningar kan vara allt ifrån avvikande simsätt till total oförmåga att simma. Simstörningar som dessa hundar uppvisar har inte kunnat ses hos hundar som inte har merleallelen (Wegner & Reetz, 1977)."
-A. Eriksson 2004 Merlegenen hos hund
Det finns beskrivet bl a i någon av länkarna här:Absolut är de vackra, de flesta i alla fall. Andra tycker jag kan se ganska otäcka ut. Precis som alla andra färger. Men efter den forskning jag läst så säger jag "våga vägra merle"![]()
Hur menar du att hunden sjunker som en sten?
Jahaa, jag förstod inte att du menade sjunka i simsammanhang!
Jag länkade faktiskt till det arbetet jag antar att du menar, A. Erikssons? Att simfunktionen inte är som det ska är antagligen för att avsaknaden av pigment även påverkar balanssinnet som jag antar att de flesta vet styrs i örat.