Fodervärd?

Sv: Fodervärd?

En Berger des Pyrénées à face rase.

Min kille:
large-DSC_04142.JPG

Det sägs att man måste ha mycket humor för att vara en bra Boxerägare, men för att vara en bra Bergerägare måste man vara skvatt galen.
:angel:

Kolla gärna runt på Silvias hemsida under fotos/galleri så blir det tydligare.

Aha! Ser ganska lik ut en merle när man tittar snabbt, men det är ju inte konstigt i o m merleanlaget heller ;)

Skönt att de uppmärksammar problematiken med harlekin x harlekin kombination i alla fall. Även om jag inte ens hade tagit i en hund med merleanlag med tång, heterozygot som homozygot..

Jag hade tagit i den med tång, tycker de är vackra, men o andra sidan väljer jag inte hund efter färg o vill inte ha en hund som sjunker som en sten.
;)

Jag hade tagit i den med tång, tycker de är vackra, men o andra sidan väljer jag inte hund efter färg o vill inte ha en hund som sjunker som en sten.
;)

Absolut är de vackra, de flesta i alla fall. Andra tycker jag kan se ganska otäcka ut. Precis som alla andra färger. Men efter den forskning jag läst så säger jag "våga vägra merle" ;)
Hur menar du att hunden sjunker som en sten?

Är det inte så att vissa färganlag medför att hundens medfödda känsla för att simma försvinner? Tror det är nåt sånt, sen hade jag för mig att jag läst det om albino men d kanske gäller även för merle :)

Är det inte så att vissa färganlag medför att hundens medfödda känsla för att simma försvinner? Tror det är nåt sånt, sen hade jag för mig att jag läst det om albino men d kanske gäller även för merle :)

Ja för homozygot merle (en hund som har två merle föräldrar- dvs dubbel uppsättning av genen) så påverkas simfunktion, hörsel och syn i mycket större omfattning än hundar utan färgen. Heterozygot merle (en merle förälder och en icke merle förälder) har problem med hörsel och syn i mindre utsträckning än de med dubbla anlag, men trots allt mer än hundar utan färgen. Även där har man se störningar i simfunktion.

"Merleallelen påverkar inte bara ögon och öron utan även andra organsystem. Både hundar som är heterozygota respektive homozygota för merleallelen kan uppvisa en störning som gör att dessa hundar har problem att simma. Mellan dessa två grupper har ingen klar skillnad kunnat ses och dessa störningar kan vara allt ifrån avvikande simsätt till total oförmåga att simma. Simstörningar som dessa hundar uppvisar har inte kunnat ses hos hundar som inte har merleallelen (Wegner & Reetz, 1977)."

-A. Eriksson 2004 Merlegenen hos hund

Absolut är de vackra, de flesta i alla fall. Andra tycker jag kan se ganska otäcka ut. Precis som alla andra färger. Men efter den forskning jag läst så säger jag "våga vägra merle" ;)
Hur menar du att hunden sjunker som en sten?
Det finns beskrivet bl a i någon av länkarna här:
http://abnormality.purpleflowers.net/genetics/index.htm
http://www.ashgi.org/color/Cryptic_Merles.html

Förut så fanns det ett examensarbete från SLU, upplagt på SKK, tyvärr är den borttagen, den beskrev i ganska enkla ordalag hur pigmenten sprider sig över kroppen från ryggraden o neråt, därav så många raser som har vita tassar o svanstipp.

Nån stans där så finns det schematiska bilder av färgspridningen, typ som denna:
tananimation.gif

Men mer i tecknad form.

Minns inte riktigt hur/varför även enkel merle hundar kan ha svårt med att simma, dvs sjunka. Men det är mycket vi inte vet om egenskaper/hårlag/färger, t ex så premierades den Svenska Fjällkon på husdjursutställningar om den var vit med svarta eller röda öron. Tillsammans med färgen nedärvdes infertilitet vilket nästan utrotade rasen.

Jahaa, jag förstod inte att du menade sjunka i simsammanhang! :idea:

Jag länkade faktiskt till det arbetet jag antar att du menar, A. Erikssons? Att simfunktionen inte är som det ska är antagligen för att avsaknaden av pigment även påverkar balanssinnet som jag antar att de flesta vet styrs i örat.

Jahaa, jag förstod inte att du menade sjunka i simsammanhang! :idea:

Jag länkade faktiskt till det arbetet jag antar att du menar, A. Erikssons? Att simfunktionen inte är som det ska är antagligen för att avsaknaden av pigment även påverkar balanssinnet som jag antar att de flesta vet styrs i örat.

Japp det var det jag avsåg, o tack Lenis för länken, vill absolut minnas att det fanns schematisk färg i länken som fanns på SKKs hemsida.
http://kennet.skk.se/skk/?id=945 , men Altzheimers kommer tidigt i år.
:angel:
Och dig naturligtvis Belethien som hittade den o förstod hur jag menade.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 257
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 087
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 471
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka