Fodervärd?

Nila

Trådstartare
Jag fick en tanke när jag tänkte på ny hund, som inte kommer bli än om några år, och om jag skulle byta ras. En del är ju fodervärd åt en hund och när man tagit några kullar är det fodervärdens hund.
Vad skulle ni som uppfödare tycka om man först ville vara typ fodervärd för att se om man passar med rasen och hunden, för att sen om allt går bra, köpa hunden?
Lite dåligt formulerat kanske..

Sv: Fodervärd?

Jag tror inte att så många uppfödare skulle vara intresserade av den dealen.
När man skaffar en fodervärd åt en av sina valpar är det ju för att uppfödaren inte kan ha hunden själv, men samtidigt tycker att den är bra nog för att föra uppfödarens avel framåt. Så fodervärden "får" ju sin hund, och förväntas behålla hunden dess liv, precis som om h*n hade köpt den. Inte för att personen ska få en "pröva-på"-period.

Om du vill testa om du trivs med rasen så skulle jag kontakta en uppfödare i närheten av där du bor och fråga om du får umgås med deras hundar i lite olika situationer, tillsammans med ägarna. Då borde sdu kunna få en ganska bra uppfattning om hur rasen är, om den passar dig och din livsstil.

fodervärd på häst och fodervärd på hund är två olika saker. på hund innebär det att du får en hund (gratis) mot att du låter uppfödaren ta två kullar på tiken, innan hon fyllt fem, eller ett antal parningar på en hane, innan han fyllt sju. ägarskapet övergår från uppfödaren till fodervärden när kriterierna är uppfyllda, dvs senast vid fem års ålder för tikar och sju år för hannar.
om du vill "prova på" en ras går det alldeles utmärkt att ta kontakt med en uppfödare och förklara hur du känner och tänker. oftast erbjuder personen dig att komma och träffa dennes hundar och ger dig förslag på var och hur du kan träffa andra hundar av rasen. har du riktig tur har uppfödaren sånt förtroende för dig att du får låna en av dennes hundar över någon helg eller så, men detta är absolut inte en rättighet, utan en stor ynnest.

Det heter inte att man är fodervärd längre utan att man köper en hund till reducerat pris där uppfödaren har bibehållen avelsrätt. Hunden är alltså din från dag ett.

Vill du testa på en hund att ha hemma så låna en eller erbjud att sitta hundvakt.

ägarskapet övergår från uppfödaren till fodervärden när kriterierna är uppfyllda, dvs senast vid fem års ålder för tikar och sju år för hannar.

Så fungerar det alltså inte längre. Ägarskapet får köparen (fodervärden) från dag ett och avelsrätten för uppfödaren utgår efter uppfyllda villkor (parningar) eller när hunden passerat en viss ålder.

fodervärd på häst och fodervärd på hund är två olika saker. på hund innebär det att du får en hund (gratis) mot att du låter uppfödaren ta två kullar på tiken, innan hon fyllt fem, eller ett antal parningar på en hane, innan han fyllt sju. ägarskapet övergår från uppfödaren till fodervärden när kriterierna är uppfyllda, dvs senast vid fem års ålder för tikar och sju år för hannar.
om du vill "prova på" en ras går det alldeles utmärkt att ta kontakt med en uppfödare och förklara hur du känner och tänker. oftast erbjuder personen dig att komma och träffa dennes hundar och ger dig förslag på var och hur du kan träffa andra hundar av rasen. har du riktig tur har uppfödaren sånt förtroende för dig att du får låna en av dennes hundar över någon helg eller så, men detta är absolut inte en rättighet, utan en stor ynnest.

Så uppfattar jag det också när jag går in på SKK och kollar.

Då vet jag inte vart du tittar för det stämmer inte.

Kan tillägga att åldersgräns är 5 år även på hanar förresten.

Fast nu har du blandat ihop två olika avtal. Helfodervärd är som Laa beskriver. Det du talar om är gamla halvfoderavtalet som numera är köp med bibehållen avelsrätt

jag skrev rätt upp och ner av fodervärdsavtalet, var in och kollade eftersom jag inte mindes om det var fem eller sju år på hannarna, och sju år var vad som stod. :) vi pratar om olika avtal, och din variant finns ju också

Mhmmmmm.... Sedär, nu fick jag lära mig nåt nytt. Ber om ursäkt för att jag gick på så.

Överlåtaren äger dock rätt att häva avtalet och utan ersättning återfå tiken
om det kan påvisas att fodervärden handlar i strid med detta avtal, vilket
sker i allmän domstol.
Om tik som överlåtits enligt detta avtal paras hos fodervärden utan
överlåtarens godkännande äger överlåtaren rätt att häva avtalet och utan
ersättning återfå tiken.

[...]

Om fodervärden låter hunden para tik utan överlåtarens godkännande äger
överlåtaren rätt att häva avtalet och utan ersättning återfå hunden.

Så står det i fodervärdsavtalet! Så du "äger" ju din hund men fodervärden har ändå rätten att ta tillbaka hunden om du bryter mot kontraktet. Dock undrar jag hur det är om fodervärden skulle vanvårda sin hund eller hålla den för smal/för tjock, i undermålig kondition, dålig pälsskötsel etc så att den kan få problem vid parning, förlossning, utställning eller andra tävlingar. Kan man ta tillbaka hunden då tro?

Så står det i fodervärdsavtalet! Så du "äger" ju din hund men fodervärden har ändå rätten att ta tillbaka hunden om du bryter mot kontraktet. Dock undrar jag hur det är om fodervärden skulle vanvårda sin hund eller hålla den för smal/för tjock, i undermålig kondition, dålig pälsskötsel etc så att den kan få problem vid parning, förlossning, utställning eller andra tävlingar. Kan man ta tillbaka hunden då tro?

Jag vet fall där det skett och vad jag förstår så verkar det extremt svårt. Fodervärden kan ju ha tusen ursäkter och det tar tiid att få rättsgrejjen på sin sida o då kanske tiden att para tiken snart är ute.

Men jag hoppas det finns andra med bättre erfarenheter.

Jag vet fall där det skett och vad jag förstår så verkar det extremt svårt. Fodervärden kan ju ha tusen ursäkter och det tar tiid att få rättsgrejjen på sin sida o då kanske tiden att para tiken snart är ute.

Men jag hoppas det finns andra med bättre erfarenheter.
Jag har inte hört om någon uppfödare/överlåtare som lyckats få tbx hunden efter att det nya försäljning med bibehållen avelsrätt(halvfoderavlalet) började gälla, däremot hört om flera som blivit av med både hund o ev valpar. Nu för tiden är det mycket få uppfödare som upplåter hundar på det sättet.

Jag vet att fodervvärd för häst och fodervrd för hund inte är samma sak. Visste inte riktigt vilket ord jag skulle använda, men kanske skulle ha skrivit "prova på" eller nåt sånt istället.

Visst kan man alltid försöka träffa hundar av just den rasen och självklart besöka uppfödaren och träffa hundarna, kanske fara dit även när det inte finns valpar bara för att se hur hundarna är. Kanske som någon sa försöka få vara med i olika situationer, Min tanke var väl att även om man träffar några hundar några gånger kanske inte vet om man verkligen passar med rasen förrän man faktiskt provat. Men jag förstår ju att uppfödare inte vill låna ut sina valpar, dom vill ju sälja.
En av raserna jag skulle vilja ha tror jag nog ändå att jag skulle klara av och ha glädje av då jag redan har en aktiv hund.

Nu för tiden är det mycket få uppfödare som upplåter hundar på det sättet.

Är det verkligen så? Jag fick erbjudande om att vara fodervärd till två hundar, min uppfödare skulle lämna en hund på foder och hon ville ge mig en. Även Skogstrollet har ju en hane på foder. Tycker det är väldigt vanligt faktiskt?

Är det verkligen så? Jag fick erbjudande om att vara fodervärd till två hundar, min uppfödare skulle lämna en hund på foder och hon ville ge mig en. Även Skogstrollet har ju en hane på foder. Tycker det är väldigt vanligt faktiskt?

Beror väl på i vilka kretsar man rör sig.. Men överlag tror jag det minskat. Finns så många som blivit blåsta.. Nu står det ju också i bibeh avelsrätts-avtalet att om den nya ägaren vill kan h*n när som bara betala in aktuell summa så kan inte uppfödaren få ut de kullar h*n vill. Man står alltså inte enbart med risken att fodervärden inte har hunden tillgänglig för utst/avel/prov och i rätt kondition för detta (samtidigt som det verkar vara väldigt svårt att få tillbaka hunden i dessa fall) utan nu kan köparen helt lagligt utan att uppfödaren får säga nåt köpa ut hunden. Kan ju vara en rejäl förlust om man lagt mkt pengar på att tex meritera den och kanske sparat just denna valp efter en kombination som inte går att göra fler ggr.

Jah säger inte att det inte görs (har själv en på bibeh avelsrätt men jag skulle inte drömma om att bryta kontraktet) men jag tror att många tenderar att bli försiktigare och kanske till större del enbart erbjuda dessa kontrakt till människor de känner. Men det kanske bara är min upplevelse, jag är ju mest aktiv inom chihuahua numer när det gäller avelsbiten.

Jag skrev om avtalen med försäljning med bibehållen avelsrätt, inte fodervärdsavtal.
Jag har själv min Leon på helfoder.

Jag skrev om avtalen med försäljning med bibehållen avelsrätt, inte fodervärdsavtal.
Jag har själv min Leon på helfoder.

Aha! Jag missförstod alltså :D
Det blev jag faktiskt också erbjuden! Men det kändes inte aktuellt eftersom uppfödaren ville att jag skulle betala enbart 2000 kr mindre och i princip göra allting med hunden, så får hon få betalt för parningar som hon får ca. 6-7 tusen för per gång. Kändes.. öh.. lite snålt av henne. Då köper man hellre en hane själv för 2000kr extra och får pengar för valparna själv istället. ;)

Aha! Jag missförstod alltså :D
Det blev jag faktiskt också erbjuden! Men det kändes inte aktuellt eftersom uppfödaren ville att jag skulle betala enbart 2000 kr mindre och i princip göra allting med hunden, så får hon få betalt för parningar som hon får ca. 6-7 tusen för per gång. Kändes.. öh.. lite snålt av henne. Då köper man hellre en hane själv för 2000kr extra och får pengar för valparna själv istället. ;)
Lätt att missförstå det skrivna ordet. jag ville köpa hunden, vi hade inte ens diskuterat pris.
Han kom med på köpet när importören (en uppfödare) var i Österrike för att hämta en leasad tik. Uppfödaren gjorde sig motvilligt av med honom eftersom det akut blivit en mycket allvarlig sjukdom i familjen. Leon var uppfödd där o behållts som påläggskalv, hans far sköter två fårgårdar i Alpena o är dessutom aktiv räddnings/lavinhund.

Jag hade inget emot avtalet eftersom rasen är ny för mig o jag ändå inte skulle kunnat ta beslut om vilka tikar han borde/skulle få betäcka.

Sk winn/winn situation.
Han är av intresse för aveln, dels pga stamtavlan, dels eftersom han är stor, i en ras som krymper i storlekar för att passa agilitymåtten o har en färg som håller på att försvinna i varianten eftersom alla vill ha hundar som är merlefärgade.

Typ:
naslovna23.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 374
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 257
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 085
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 471
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka