Fodervärd till pinscher??

fjutten

Trådstartare
Här ska det skaffas hund :) (ursäkta lång inledning men det behövdes :o )

Vi(sambon & jag) har lite svårigheter att välja om vi vill ha en vuxen/valp. Blir det en vuxen så blir det en pinscher, det är en hane på lite drygt två år. Han har en Mycket god grundlydnad och ägaren är enligt mig Väldigt trevlig och med Mycket goda och vettiga kunskaper om hundar i allmänhet och pinscher speciellt.
Han är tävlad till lydnadsklass II (eller är iaf redo för den). Jag är intresserad av lydnad och vill fortsätta tävla så det passar mig.

Jag har en dålig erfarenhet från förut av att ta "omplaceringshund" men då var det hunden som var problemet(blandras som ägarna inte riktigt sa sanningen om, jag har inget emot blandisar men just den hunden var tokig). Den här hunden är väldigt trevlig på alla sätt, men det är ändå en pischer, som kan vara lite "reserverad" mot främlingar men som älskar sin familj.

Kort och gott, kommer den att kunna knyta så pass starka band till oss så att det verkligen känns som våran hund? Jag Vet att hundar helst slutar knyta kontakter i rätt tidig ålder men att det kan gå riktigt bra senare ändå.
Vad tror ni??
//fia

Sv: Fodervärd till pinscher??

Det är klart det går. Ge hunden ett kärleksfullt hem och visa goda ledaregenskaper så kommer det gå toppen :D

En vän till mig tog över en schäfertik när denna var 1½ år gammal. Nu tävlar de lydnadsklass 3 och jag har aldrig sett en sån hussefjant. Hon är nästan överdrivet mycket "pappig" ;)

Ja men dåså :D
Kärlek kommer han få i mängder och ledarskapsövningar har jag ett antal på lager, förtroendeövningar likaså :idea:
som sagt..dåliga erfarenheter från innan.. men i och för sig så litade den hunde på mig innan det visade sig att han inte gick att ha på ett "normalt" sätt... skulle man ha honom så skulle man bott på landet och träffat väldigt få människor.. :(
Tack för svaret i alla fall.. Och skönt att veta att det verkligen finns folk som lyckats så bra :)

Inga tips på vad man ska titta efter innan man bestämmer sig då?? :crazy:

Titta noga på hundens sociala bit. Om den själv söker kontakt. Lek och kampa lite med den för att sedan avbryta och se hur hunden beter sig. Kan han slappna av? Ser han stressad ut?

han har sökt kontakt med mig trots att han som pinscher är aningen reserverad.. jag har även lekt & kampat med honom och han kan gå upp i varv lika snabbt som han kan varva ner. Han är outstanding jämfört med de andra pinschrar jag träffat, så det känns bra.

Aha... Nu vet jag varför.

Jag tycker att du ska slå till faktiskt. Jag tror att det är en trevlig hund. Är han van att vara ensam hund eller är han bara van vid att vara ensam hemma tillsammans med andra hundar?

Skönt att få en vuxen hund med grundlydnad och sånt :) Ni kan ju börja direkt! Slipper valptiden och flera månader då man inte kan gå längre promenader...

Med en vuxen hund så vet man ju hur de blev också, som vuxna alltså. Fördelen med en hund som inte kastar sig i famnen på alla är ju stora tycker jag! Jag har ju en idiot som är tvärtom :p Varje människa hon ser försöker hon flörta igång. Nu kastar hon sig inte efter alla, men hon gjorde det tills hon var 1½ år eller nått sånt!!

Senast ändrad av en moderator:

Nu vet du varför vad? hängde inte riktigt med där :D

Jag tror också att det är en himla bra hund. Han är van att vara ensam själv.lite skum svenska men man förstår säkert. ;)
Men på senare tid har han haft en tik som han bott med(därför han ska ut på foder, han blir stressad av att bo med henne när hon löper)

Jag ser helt klart fördelarna med att "bara sätta igång", men man kan ju inte direkt ta åt sig äran :smirk:
Men som det ser ut i mitt(& min sambos liv) så har vi tid med en hund men inte möjlighet att ta en valp..
Men helt klart en fördel med en hund som är "måttligt" glad över att träffa nya människor. Men jag vill tillägga att han inte har haft några problem alls med att jag hanterat honom.
Så vi ska nog testa och se.. :)

Jag förstod direkt vem hunden var och kunde kolla på deras hemsida nämligen :o

Jag har sett honom en gång på avstånd också. Jag yror att det blir jättebra. Det är ju som sagt inte alltid som en "vanlig" vuxen hund säljs. Ofta är det ju nått fel på dem eller nått annat. Typ så ouppfostrade så att ägarna inte orkar med och sådana saker...

jasså på så vis, läskigt ;)

Men pinschervärlden är ju liten :D
Hur kommer det sig att du vet då? Blir ju så himla nyfiken.. kanske PM:a om vilken hund du tror det är? :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 306
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 417
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 855
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar