Fodervärd - ägare bryter 'avtal'

Vicks

Trådstartare
Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han nu inte ge tillbaka hunden.

Vi skrev avtal, men har såklart tappat bort det under en flytt men har första sidan fotad i telefonen. Dock inga underskrifter men båda våras körkort ligger bredvid och där står vissa villkor, som att hunden ska tillfalla mig efter 3 kullar eller när hon är 7 år.

Han har 8 andra hundar och fler ute på foder så vet ju att han bara gör detta för att jävlas. Jag har bönat och bett och frågat om vi kan lösa det men han vägrar, envis.

Har underlag på att jag swishat han en summa i samband med att jag hämtade henne. Har också underlag på att jag haft en överföring på en summa varje månad till hans konto för hennes försäkring.

Vi har haft en bra kontakt tidigare under dessa år och jag har i princip uppdaterat han med bilder/filmer på henne veckovis så finns ju underlag och bevis på att hon varit hos mig. Också skrivit en del angående hunden samt bestämt när jag ska lämna/hämta under parning osv finns också i text.

Han är tyvärr oseriös har jag märkt desto mer tiden går och följer Inte allt enligt SKK men funderar på att stämma han och hoppas att mina "bevis" räcker.

Men ville höra om någon varit I liknande situation först eller vet någon som vunnit liknande fall?

Det gör så ont i mitt hjärta att veta att min prinsessa är där då jag vet att han ofta hat hundar i bur osv.. det är verkligen BARA pengamaskin för han...
 
Så som du beskriver att avtalet är utformat indikerar att det inte är en SKK reggad hund och uppfödare? Då är det civilrättsligt du måste driva det och det börjar med en polisanmälan. Dock tror jag att det blir svårt om det saknas ett underskrivet avtal.

Om du vet att hundarna förvaras i bur är även en anmälan till Länsstyrelsen på sin plats.
 
Vad anger avtalet för villkor kring uppsägning av avtal?
Vad anger han för skäl för att säga upp avtalet och stämmer det sätt som det genomförts med vad avtalet säger om saken?
 
Så som du beskriver att avtalet är utformat indikerar att det inte är en SKK reggad hund och uppfödare? Då är det civilrättsligt du måste driva det och det börjar med en polisanmälan. Dock tror jag att det blir svårt om det saknas ett underskrivet avtal.

Om du vet att hundarna förvaras i bur är även en anmälan till Länsstyrelsen på sin plats.
Har ringt dom men vet ju tyvärr att det inte händer så mycket..

Förstår att det är svårt utan underskrift men borde ju verka enormt skumt att jag swishat han för hunden samt månadsvis för försäkringen.. Kanske han kan åka på bedrägeri i värsta fall?
Men hoppas ju innerligt att det ändå kan ses som att det styrker att jag haft hunden samt avtalet så jag kan få rätt och få tillbaka min pälskling..

Inte skk reggad eller med i skk..
 
Vad anger avtalet för villkor kring uppsägning av avtal?
Vad anger han för skäl för att säga upp avtalet och stämmer det sätt som det genomförts med vad avtalet säger om saken?

Minns tyvärr inte det, inget som är på sida 1 som jag har iallafall.

Han menar att jag brutit tystnadsplikt dvs att mina vänner och familj vet att jag är fodervärd till hunden. Enligt han skulle detta vara hemligt.
 
Minns tyvärr inte det, inget som är på sida 1 som jag har iallafall.

Han menar att jag brutit tystnadsplikt dvs att mina vänner och familj vet att jag är fodervärd till hunden. Enligt han skulle detta vara hemligt.
Då är det svårt att avgöra om du kan ha framgång eller inte vid en tvist i Tingsrätten.
Eller om han faktiskt har möjligheten att säga upp avtalet av någon anledning efter att du vunnit, vilket ju skulle göra det meningslöst att tvista om saken...

Det borde klassas som ett oskäligt avtalsvillkor som skulle vara ogiltigt även om det faktiskt stod i avtalet?
 
Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han nu inte ge tillbaka hunden.

Vi skrev avtal, men har såklart tappat bort det under en flytt men har första sidan fotad i telefonen. Dock inga underskrifter men båda våras körkort ligger bredvid och där står vissa villkor, som att hunden ska tillfalla mig efter 3 kullar eller när hon är 7 år.

Han har 8 andra hundar och fler ute på foder så vet ju att han bara gör detta för att jävlas. Jag har bönat och bett och frågat om vi kan lösa det men han vägrar, envis.

Har underlag på att jag swishat han en summa i samband med att jag hämtade henne. Har också underlag på att jag haft en överföring på en summa varje månad till hans konto för hennes försäkring.

Vi har haft en bra kontakt tidigare under dessa år och jag har i princip uppdaterat han med bilder/filmer på henne veckovis så finns ju underlag och bevis på att hon varit hos mig. Också skrivit en del angående hunden samt bestämt när jag ska lämna/hämta under parning osv finns också i text.

Han är tyvärr oseriös har jag märkt desto mer tiden går och följer Inte allt enligt SKK men funderar på att stämma han och hoppas att mina "bevis" räcker.

Men ville höra om någon varit I liknande situation först eller vet någon som vunnit liknande fall?

Det gör så ont i mitt hjärta att veta att min prinsessa är där då jag vet att han ofta hat hundar i bur osv.. det är verkligen BARA pengamaskin för han...
Det finns ju en del ställen man kan ringa advokater gratis ett samtal för att få höra hur man bör gå vidare och vad för chanser man har. Du kan ju alltid ringa en sådan och få råd.
 
Det finns ju en del ställen man kan ringa advokater gratis ett samtal för att få höra hur man bör gå vidare och vad för chanser man har. Du kan ju alltid ringa en sådan och få råd.
Jag vet. Har gjort det.
Men ville höra om någon tagit något liknande ärende upp i rätten och fått rätt..
 
Har ringt dom men vet ju tyvärr att det inte händer så mycket..

Förstår att det är svårt utan underskrift men borde ju verka enormt skumt att jag swishat han för hunden samt månadsvis för försäkringen.. Kanske han kan åka på bedrägeri i värsta fall?
Men hoppas ju innerligt att det ändå kan ses som att det styrker att jag haft hunden samt avtalet så jag kan få rätt och få tillbaka min pälskling..

Inte skk reggad eller med i skk..

Har över åtta avelshundar och står utanför SKK, skumma avtal, olaglig buranvändning, låter nästan som en valpfabrik :( skulle inte vilja stödja en sådan uppfödare!
 
Jag vet. Har gjort det.
Men ville höra om någon tagit något liknande ärende upp i rätten och fått rätt..
Med allt du vet om denne person och hur den har hundarna, kanske anmäl personen? Chanserna ökar väl iofs kanske inte att du får tillbaka hunden dock..
 
Du behöver hitta avtalet för att se vad där verkligen står. Jag tror att mer info om avtalet är väsentligt för att du ska kunna få bra tips här. Du frågar om någon annan här har liknande erfarenhet men det är nog svårt att besvara eftersom olika avtal kan ha olika klausuler.

Det här med tystnadsplikt - vad menade ”uppfödaren” skulle vara de officiella storyn? Att du ägde hunden?
 
Med allt du vet om denne person och hur den har hundarna, kanske anmäl personen? Chanserna ökar väl iofs kanske inte att du får tillbaka hunden dock..

Har inte skrivit någonstans att jag inte har gjort det?

Du behöver hitta avtalet för att se vad där verkligen står. Jag tror att mer info om avtalet är väsentligt för att du ska kunna få bra tips här. Du frågar om någon annan här har liknande erfarenhet men det är nog svårt att besvara eftersom olika avtal kan ha olika klausuler.

Det här med tystnadsplikt - vad menade ”uppfödaren” skulle vara de officiella storyn? Att du ägde hunden?

Som jag skrivit så är sida 2 borta, men kan lägga upp bild på sida 1 om man kan lägga upp bilder här..
 
Har inte skrivit någonstans att jag inte har gjort det?
Jag har uppenbart inte sett att du skrivit att du anmält ägaren och djurhållningen.

Isåfall så får du väl vänta och se vart anmälningen leder, förhoppningsvis så leder det till djurförbud eller något. Under tiden lär du nog inte få ägaren att lämna tillbaka hunden, men det räddar ju fler hundar kanske.
 
Har inte skrivit någonstans att jag inte har gjort det?



Som jag skrivit så är sida 2 borta, men kan lägga upp bild på sida 1 om man kan lägga upp bilder här..
Det är enkelt att ladda upp bilder på Buke, det finns en liten ikon som ser ut som ett fotografi av ett landskap bredvid emoji-ikonen.
Om era körkort (eller eventuella andra personuppgifter i själva avtalet) finns med på bilden så skulle jag vara noga med att redigera bort allt sånt innan du eventuellt laddar upp något. Tror dock tyvärr inte att en av två sidor uppladdade här kommer kunna ge dig några tydliga svar, det är ju mycket information som saknas.
 
Det är enkelt att ladda upp bilder på Buke, det finns en liten ikon som ser ut som ett fotografi av ett landskap bredvid emoji-ikonen.
Om era körkort (eller eventuella andra personuppgifter i själva avtalet) finns med på bilden så skulle jag vara noga med att redigera bort allt sånt innan du eventuellt laddar upp något. Tror dock tyvärr inte att en av två sidor uppladdade här kommer kunna ge dig några tydliga svar, det är ju mycket information som saknas.

Vad för information saknas?
 
Har över åtta avelshundar och står utanför SKK, skumma avtal, olaglig buranvändning, låter nästan som en valpfabrik :( skulle inte vilja stödja en sådan uppfödare!

Visste bara att han inte va med i skk från början, resten har jag kollat upp nu i efterhand.. tänkte samma först, sen när jag såg att han hade 2 hundar i bur och denna hund sprang fram till mig och visade att den ville gosa så kände jag mig lite tvungen att ge henne ett bättre liv 🥹
Du skriver ovan att villkor för uppsägning av avtalet inte finns på sida 1. Det är exempel på information som saknas.

För att veta om uppfödaren brutit avtalet felaktigt måste man veta vad som står i avtalet. Sedan kan som ovan nämnts vissa villkor anses vara oskäliga men för att avgöra det behöver man se villkoren.

Ja ok. Första sidan är såhär.
Osäker på om han har sin del kvar, han frågade mig vad som står på sida 2 och kom inte ihåg att jag hade betalt för henne eller ens i närheten hur länge jag hade haft henne..
Men kan ju tycks att min betalning samt löpande betalning borde kunna styrka att det är en självklarhet att det finns ett avtal, för knappast att jag bara skulle ge bort pengar till någon jag inte känner..

Minns att det stog fler villkor på sida 2 men ingenting om att jag måste hålla hemligt att jag är fodervärd, det han menar att jag brutit..
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240801_140524_Gallery.jpg
    Screenshot_20240801_140524_Gallery.jpg
    103,7 KB · Visningar: 312
Hittade detta på skk. Men det kanske inte är en lag eller så utan deras jurists egna åsikt?
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240730_180219_Messenger.jpg
    Screenshot_20240730_180219_Messenger.jpg
    106,4 KB · Visningar: 313
Hittade detta på skk. Men det kanske inte är en lag eller så utan deras jurists egna åsikt?
Det är utgår från vad som står i SKKs avtal. Avtalet är er överenskommelse. Att du har skickat pengar till hundägaren bevisar inget annat än just det. På den förlorade andra sidan kan det ju stå att villkor X, Y och Z gäller och om inte fodervärden uppfyller det har upplåtaren omedelbart rätt att återta hunden. I så fall har ju inte upplåtaren brutit mot avtalet och du har inget case. Däremot kan vissa villkor anses vara oskäliga och då är det den vägen du behöver titta på.

Att bevisa att du haft hunden hemma och har betalat vissa kostnader tror jag inte för dig någonstans.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 477
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 269
Senast: Piaff
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 441
Senast: cirkus
·
Hundträning Jag har fått en omplacering på 1.5 år. Han lyssnar inte jätteduktigt när jag ropar på honom och idag drog han iväg. Han vet ju vad jag...
Svar
10
· Visningar
6 366
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp