Fodertråden

Sv: Fodertråden

Vad ger ni för kraftfoder till era hästar, och varför just de? Hur stora givor ger ni det i?

Just nu får hästen 0,5L betfor (torrmått), 6-7dl müsli (vid ridning), vitlök och linfrö.

Hur mycket grovfoder ger du?

Han får 2kg på morgonen, 2kg på lunchen och ca 5-5,5 på kvällen.

Hur gammal är din häst och hur mycket tränas den?

12år, håller på att sättas igång för vintern. Går normalt ca 5ggr/vecka just nu 3ggr.

Vad ger ni för kraftfoder till era hästar, och varför just de? Hur stora givor ger ni det i?

Lady (digivande fullblod) får 1,5 kg havre, 0,5 kg soja, 0,5 kg krafft pluss grön. Hon är svårfödd och har ett högt behov av både mj och protein, speciellt nu när hon ger di,därför ger jag mkt proteintillskott. Tokosel får hon också.

Liam, liten kotte på 7-månader får mjölk av mamma.Sen får han en egen bytta med samma mat som mamma (lusern, havre, krafft plus grön), men utan soja och mindre mängder såklart. Det är de fodersorter han kommer att få när han är avvand.

Hur mycket grovfoder ger du?

Lady: 1,5 kg lusern och fritt med hösilage. Äter 30-40kg, svårt att uppskatta då hon går på lösdrift med fri tillgång. Jag fyller på ca 100kg/dag till henne, en 2-åring och två hingstungar.

Liam Fritt med hösilage (10-15kg?, vet ej hur mkt han äter). 0,5kg lusern.

Hur gammal är din häst och hur mycket tränas den?

Lady är 16 år, mammaledig fortfarande. Håller dock ordning och reda på smågrabbarna, vilket säkert är nog så krävande.

Liam är 7 månader. Får en hel del träning på lösdriften iom att han är glad och galen ligist, med en massa massa energi i kroppen:D

Hösilaget har en kvot på 9,3, dock rätt låg ts.

Senast ändrad:

En fråga till ni som vet!!

vad kostar en säck med Kraft Grund ungefär? Förstår att det skilljer sig men ligger det mellan 150-200kr som jag tror?
Och hur många liter innehåller en sådan säck?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård