Fodertråden

Sv: Fodertråden

Våra får just nu:
Fri tillgång på hö alla 3+bete.

Kaela digivande+jobbas markarbete 4-5 dagar i veckan och ska snart börja ridas.
7dl Kraft Havre Röd,7dl Kraft Pluss Grön,1dl B-vitamin pellets med biotin i,1dl Kraft Mineraler Blå,E-vitamin med selen,1dl Linfröolja.
Hon är 8 år.

Glaesir 3,5 månad får fri tillgång på hö och mjölk.;)

Oskar 10 år Shettis:
Fri tillgång på hö,1dl Kraft Miner blå,1dl B-vitamin med biotin.
Tokosel 1 gång/vecka.
Rids av små barn i skritt och trav 2-3 ggr i veckan.

Just förtillfället har jag inte fått hem mitt foder än så jag gör på 2dl betfor som jag då spä ut med dubbelt så mkt vatten. Sedan får hon 5dl kornkross. Men när jag får hem mitt foder så blir det 2dl betfor, 5dl müsli och 1-2 dl havre. Låter det rimligt tycker ni (a)? Hon rids 4-5 dagar i vevkan :p! Självklart får hon tillgång till bete och hö, och en och ett annan äppel/morot/godis.

Men vad ska man ge en häst man vill få upp konditionen & musklerna på? Jag vet att e-vitamin är bra, men finns de något mer? Vill gärna ha lite tips (A)

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Ni som ger massor av hö (typ fri tillgång), vad har ni för värden på höt? Analysen till årets hö sa 84% torrsubstans, 47g/kg smältbart råprotein och 7,5 Mj/kg energi... Enligt den medföljande "tabellen" låg värdena inom gränserna, men kollade på hippocampus hemsidas foderstat och skrev in ca 8 kg hö som det brukar bli under vintern, så var det alldeles för mycket både protein och energi :( Vad bör värdena ligga på ungefär för att det ska vara okey för fri tillgång, någon som vet?

Jag har liknande värden på mitt hö. Om jag skulle ge mer än 5 -6kg skulle det bli alldeles för mkt och hon skulle rulla fram! Har svårt för att tro att man kan hålla en häst i fin form på fri tillgång...Inte någon av dom jag ägt i alla fall....

Kaela är en häst som aldrig äter för mkt, därför kan hon gå på fri tillgång.
Som mest har hon fått i sig 7kg på ett dygn och det var som högdräktig.
Bebis anser jag ska också ha fri tillgång.

På shettisen har jag provat att en vinter bara ge honom mindre mängd och han var lika tjock som på fri tillgång.:p

Brjánn går just nu i hage med gräs i på dagarna och får 2 kg hösilage när han kommer in över natten.
När han kommer in får han även 0,5-1 l Krafft grund (beroende utav ridningen), 2 dl betfor, 2 dl kli, 2 dl linfrökaka (allt blötlagt), Steel joint-mineraler samt Ökozon mot eksemet.
Förra vintern stod han på ca 8-10 kg hösilage och ca dubbla fodermängden Krafft och betfor.

Dom flesta islandshästar petar nog i sig betydligt mer än 7 kg så du har nog tur som inte har så glupsk häst ;)

Lite allmänt:
Det här med analys av grovfoder och uträknade foderstater är lite lustigt hur det kan funka/inte funka från häst till häst. Ett år prövade jag att räkna enl konstens alla regler o slutade med att jag hade en fet häst på vårkanten. Sedan dess har jag tittat mer på hästen o gått på känsla, jag är dock sådan som hellre ger mer grovfoder än kraftfoder. Hur gör ni- räknar ni exakt eller går ni på känn? Några erfarenheter av de olika sätten?[/QUOTE]

Jag använder analysen som vägledning men går mest på hur hästen ser ut i hull/muskler. Men analysen är självklar, jag vill veta att något inte saknas el förekommer i totalt fel proportioner. I år har vi bara unghästar hemma på lösdriften så det blir fri tillgång på hösilage i hagen. Förhoppningsvis ska det räcka, ev med tillsats av mineraler, vi väntar på analysresultatet. Småttingarna får lite krubbskrammel när de hanteras inne bara för att det ska bli positivt att gå med in en stund. T.ex vid verkning och visitering.

Våra 2 ridbara äldre hästar får stå på stall nattetid efter ridning så åt dem blir det ev begränsat med hö om värdena är höga. De brukar bli på tok för feta om de har fri tillgång dygnet runt. Ser ut att vara ett kanonfräscht hösilage vi köpt i år iaf. I fjol fick jag kassera nästan en tredjedel av balarna, det var inte kul!!!

Jag har liknande värden på mitt hö. Om jag skulle ge mer än 5 -6kg skulle det bli alldeles för mkt och hon skulle rulla fram! Har svårt för att tro att man kan hålla en häst i fin form på fri tillgång...Inte någon av dom jag ägt i alla fall....

Jag satte alla feta hästar i en hage där de hade fri tillgång på hösilage över natten. Sen stängde vi av fållan runt höet under dagen så då fick de gå i skogen och peta med sly etc. Släppte ner dem en timme vid lunch. Sen reds de 1-1½ timme på eftermiddagen, stod inne på tork en stund och släpptes därefter åter in till höet. De fick sina mineraler i lite betfor som enda kraftfoder. Ingen av dem var fet innan sommarbetet utan såg riktigt bra ut. Och det bästa av allt var att ingen var matelak - de var mätta trots att de inte fick äta jämnt. När vi portionsfodrade 4 ggr/dygn var de alltid hysteriska och kastade i sig maten för att ingen annan skulle få den. Så begränsad modell av fri tillgång funkade jättebra. De började leka i hagen och var ofta själva uppe i skogen när jag kom ut vid 8 och skulle stänga grinden.

Dom flesta islandshästar petar nog i sig betydligt mer än 7 kg så du har nog tur som inte har så glupsk häst ;)

Men ofta kan jag uppleva att dräktiga ston äter mindre men ofta, det har nog samma grund till när vi själva är med barn. Jag kunde inte äta lika mycket, men däremot lite oftare. Mot slutet innebär det att jag ändå åt mindre trots flera mål mat om dagen.

Jag tror att intaget blir ett helt annat när hästen inte längre är dräktig, och att fodertintaget förmodligen blir större.

bara nyfiken, vad använder du foderjäst till? för magen? vid fällning? eller för att det saknas protein i foderstaten? kan man ge foderjäst för att hålla hullet?

Vad ger ni för kraftfoder till era hästar, och varför just de? Hur stora givor ger ni det i?

Krafft Groov, 3 nävar om dagen (1 på morgonen, 1 på em, 1 på kvällen) Ökas efter behov, dock vill jag inte ge för mkt nu, han har ju haft fång.

Hur mycket grovfoder ger du?

1 kg på morgonen, 1 kg till lunch, 1 kg på em, 2 kg på kvällen. Ska dock ökas nu när det börjar bli kallt.

Hur gammal är din häst och hur mycket tränas den?

17 år, tränas för instruktör 2 ggr i veckan ungefär, rids 5-6 dagar i veckan. Tävlingskondition.

bara nyfiken, vad använder du foderjäst till? för magen? vid fällning? eller för att det saknas protein i foderstaten? kan man ge foderjäst för att hålla hullet?

Min häst har haft problem med pälssättning och fällning så jag letade efter ett tillskott som innehöll b-vitamin och när han i samma veva hade problem med magen så köpte jag foderjäst. Det blir två flugor i en smäll det!

Btw har det fungerat jättebra. Han har normal päls utan regnskållor och krustor och han har inte haft en kolikkänning sen jag började.

Hur många har fri tillgång till grovfoder på vintern?

Senast ändrad:

Våra får fri tillgång på både mineraler och hösilage. Vi ger inget kraftfoder. Dock får våra hästar lite betfor ihop med kokta linfrö varje dag på vintern.

Det är inte fel att ge sina hästar fri tillgång på hösilage om det har rätt värde.
Jag är av den åsikten att våra hästar inte ska behöva en massa kraftfoder, då de inte är några spanmålsomvandlare utan rena skära grovfoderomvandlare, de är gjorda för att äta fiber hela dagarna. Vill man fodra med kraftfoder är det bättre man ger sig in på grisuppföddning eftersom de är riktiga spannmålsomvandlare. =)

Senast ändrad av en moderator:

Digivande fölston, dräktiga, och unga hästar får fri tillgång. Våra ridhästar har inte fri tillgång, jag känner som så att det inte går att nyttja hästen fullt ur när de går på fri tillgång. Däremot får de många fodringar per dag, för att hålla dem mätta, nöjda och belåtna.

Min häst får inget kraftfoder eftersom hon inte rids.(får betfor vid medicinering) Annars brukar jag ge henne Mustangs fiber müsli, betfor och ev lucern. Varför? Varför inte! :D

Hon får i nuläget ca 10 kg ensilage (väldigt blött ens. får itne mer pga fång) och fritt på halm. Blir ett par kg om dagen..

Hon är 12 år gammal och står på box just nu.

Vi har fri tillgång på hösilage med kvot på 6,8 och runt 75% TS.

Vad ger ni för kraftfoder till era hästar, och varför just de? Hur stora givor ger ni det i?
Fullblodet får 1 liter betfor (torrt) och 5 dl Krafft müsli. Ska eventuellt dra ner lite på betforn nu när han får müslin. Den får han för att säkra intag av mineraler, speciellt selen, samt få upp värdena på foderstaten lite.
Nordisen äter bara några dl betfor varje dag för att ha något att blanda ut mineralerna med.

Hur mycket grovfoder ger du?
Fritt hösialge ute, inne på nätterna har de hö men de äter knappt av det. Kan bero på att de äter MYCKET hösilage ute. Men jag är glad för det.

Hur gammal är din häst och hur mycket tränas den?
Fullblodet är 10 år och inte i form alls. Otroligt muskelfattig men ganska rund och go fortfarande, är orolig att han ska falla ur i vinter. Han ska börja sättas igång mer och mer nu.
Nordisen är i ganska bra kondition, 8 år gammal. Han är lite överviktig sen sommaren men rids/motioneras 5-6 dagar per vecka och rids på långtur minst en gång i veckan och ett dressyrpass i veckan.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård