Fodertråden

gaski

Trådstartare
Startar nu en fodertråd där man skriver ner sina frågor max 3 st åt gången.

Vad ger ni för kraftfoder till era hästar, och varför just de? Hur stora givor ger ni det i?

Hur mycket grovfoder ger du?

Hur gammal är din häst och hur mycket tränas den?

Sv: Fodertråden

Våra hästar kommer att få 7-8 kg hösilage, sen 1 kg lucernhack. Hur kraftfodergivan kommer att se ut vet jag inte ännu. När jag har fullständiga värden på grovfodret sätts givan av kraft om den nu behövs.

Kraft grund - för att det är det som finns att tillgå och det väger upp värdena bra. Nu får han max ½kg/dag. Oftast mycket mindre.

6kg HÖ/dag

Han är 5 och rids 4-6 dagar/v.

Min häst rids 6 ggr i veckan , därav 3 träningar på volten, och 3 ute i skogen 3 ggr. ;)

Han får 2 kg på morgonen, 1,5 kg vid lunch och 3 kg på kvällen. Och en liter havre, med steel joint, b-vitamin och biotin varje dag :d

Jag ger torrt hö, ca 5kg som mest på vintern(bra värden). Förra vintern stödde jag med fin foderhalm över natten om det var väldigt kallt/alt mer hö. Får se om det blir så iår. Just nu ger jag 4kg hö/dygn om de går kvar hemma, annars byter jag ut närmaste mål mot några timmar på sommarbetet.

Kraftfoder ger jag Eggersman Senior Vital Müsli, det skall vara bra för hästar i lösdrift, havrefritt. Sen ger jag även Dr.Shaettes B-Ursonne ört/mineralblanding.
Andi: en näve müsli för att spä ut mineralfodret, han är Fet o rids 2-4ggr/v.
Kveikja, Snöggur: 600gr müsli+ mineralfoder enl anvisning(50gr). De rids 4-5ggr/v och är i fint hull.

Snöggur är jag lite osäker på ännu(ny i familjen), han verkar vara en högenergiförbrukande häst. Hans fodermängd kan komma ändras. Skall försöka få fatt i analys på höt iår, för att vara säker. Kveikja o Andi har jag ju ställt in rätt bra utan analys tidigare år.

Lite allmänt:
Det här med analys av grovfoder och uträknade foderstater är lite lustigt hur det kan funka/inte funka från häst till häst. Ett år prövade jag att räkna enl konstens alla regler o slutade med att jag hade en fet häst på vårkanten. Sedan dess har jag tittat mer på hästen o gått på känsla, jag är dock sådan som hellre ger mer grovfoder än kraftfoder. Hur gör ni- räknar ni exakt eller går ni på känn? Några erfarenheter av de olika sätten?

Min jorunn får ca 8-10 kilo hö sedan vet jag inte vad hon ska få för kraftfooder.. hon fick havre och betfor innan hon åkte på träning troligtvist bilir de de igen.

Hon fick då 1 liter havre och 3 nävar(mätt i torrvara) berfor sen vitaminer och annat jox=)

Hon får hö just för att stallets hösilage är för kraftigt för henne.
Hon skulle bara kunna äta ca 4 kilo innan hennes dagsbehov var fyllda.

Och de vill jag inte ge utan vill ge så hon har att tugga på större delen av dygnet på hö.
Så de höet jag har är lite mindrre värde i så hon kan få äta mer i antal kilo istället:)

*kl*

Junior får just nu bete, tre dl torr betfor, 2 dl havre och 1 dl vitaminer.
Senare kommer han få sisådär 1-2 kg hö på morgonen (hinner inte äta mer) 3 på lunchen och fri tillgång under natten. Slänger in 4-5 kg, han äter inte upp allt.
Han är 4, rids 2 ggr i veckan typ, jobbas lite från marken. Blir mer sen.

Ang Kvandis fråga: Jag går på känsla jag, och har alltid gjort. Om något däremot känns "fel" och jag inte kan rätta till det med de vanliga tillrättningarna (fint ord va :p) så skulle jag nog ta hjälp av foderexpert.
Brukar alltid rådfråga veterinär t.ex om jag har någon fråga, t.ex har vi fått bra tips på kraftfoder åt gamlingen (30 år) så han håller hullet. Massa lucern, lagom krafft rehab, betfor och hö för att han ska ha något att pilla i. Fungerar super.

*knapp*

Yrpa får i princip fri tillgång på hö just nu, men så fick vi en hage på 8 ha med massa grönt fint gräs i, det är kossor som gått där hela sommaren så det är nedbetat och nu har det växt upp en heldel. Där går hon dagtid och på natten får hon drygt 7 kg hö att tugga på. 7 kilo är vad hon äter upp, så varken mer eller mindre. Snart åker hon på lösdrift och då blir det ju fritillgång helt och hållet.

Kraftfoder får hon 4 dl torr betfor (drygt 1 liter när det är blött), 1 kg korn, 1 dl kokad linfrö, 1 dl Aloe Vera juice och 1 mått kisel.

Till våren skall hon sättas igång och då sjunker hömängden avsevärt. Eftersom jag känner min häst och vet vilka behov hon har så kommer vi sakta men säkert öka på kraftfodret så hon får samma som hon gått på innan när hon blev riden.

Jag ger havre (ingår i stallhyran) och Krafft Miner Grön, som brukar balansera upp värdena i vårt grovfoder bra (hästarna äter gårdens "eget" hö och hösilage, som brukar ha liknande mineralinnehåll från år till år).

För närvarande går hästarna i vårt stall fortfarande ute och betar dagtid, och får huvuddelen av sin näring genom betet. Min häst får ca 2 kg torrt hö till natten inne, och utöver det ca 200g havre + mineraler enligt standarddosering på förpackningen. Under pälssättningen även 30ml ShyFeeder B-vitamin.

Längre fram i vinter går vi gradvis över från torrt hö till hösilage i takt med att betet minskar. Min häst brukar då ligga på mellan 7 och 9 kg hösilage per dag och kanske ½kg havre. Något år har vi fått ge lucern eller annat proteintillskott pga dåliga värden i grovfodret, men oftast har vi klarat oss utan. För det allra mesta har vi riktigt bra värden på hösilaget.

Min häst är en 11-årig valack i normalhull, välmusklad, tränas 5-6 dagar i veckan med tävlingsambitioner. Ca 140 cm hög.

Det här med analys av grovfoder och uträknade foderstater är lite lustigt hur det kan funka/inte funka från häst till häst. Ett år prövade jag att räkna enl konstens alla regler o slutade med att jag hade en fet häst på vårkanten. Sedan dess har jag tittat mer på hästen o gått på känsla, jag är dock sådan som hellre ger mer grovfoder än kraftfoder. Hur gör ni- räknar ni exakt eller går ni på känn? Några erfarenheter av de olika sätten?

Jag brukar räkna ut en "grundfoderstat" baserat på hösilaget när vi får analysen på det. Men har oftast INTE gett så mycket kraftfoder som vi enligt uträkningen skall ge, och det stämmer ju med din erfarenhet att du fick feta hästar när du gick på bara den beräknade foderstaten. Så man kan väl säga att jag gör en kombination av att räkna (är ju ändå civilingenjör, nåt får man ju använda sin utbildning till :D) och att gå på känsla.

Jag ger Krafft miner blå- mest för att... jag alltid gjort det ;)
Nej, rättare sagt, mamma ger sina det och tycker att det är det "bästa", så jag har anammat det också.
Jag ger i pellets-form, för det slinker ner lättare :)

Mitt sto får följande i vitaminväg
Minelaler ½ dl om dagen
Vitaminer ½ dl om dagen(2 olika burkar)

B -vitamin extra nu när hon fäller
6 msk kallpressad linfröolja
Biotin
samt vitlök

Under året hästarna fodras får de fri tillgång på Grovfoder och mineraler eftersom de går på lösdrift.

De dagar jag rider (ca 5 dag/v) får de 1/2 kg Salsa Musli m svarthavre + Muskel-E och en skvätt Linfröolja

Under årets kallaste tid rids de inte men då tar jag in dem 3 ggr/v så de får sin kraftfodergiva ändå och lite pyssel förstås

Mineraler kollar jag i samband med foderstaten, grovfodret avgör vad och om det behövs jag ger inte på måfå. Däremot ger jag något som heter Horse Powder, vitaminer vilket gör att hästarna får enormt fin päls.

Linfröolja ca 1 dl om dagen, närmare vintern kommer de att få ½ dl per dag.

Gammelgubben får förutom detta även ett tillskott som heter Orthohyl, detta är för att hans gamla ben inte ska stelna till för mycket.

Sindri får just nu 8kg hö, 3dl foderjäst, 1mått bakteriebalans och 400g krafft grund.

Han tränas 5ggr i veckan

Nu får de bara bete och några nävar lucern hackad strå och krafft groov 125. En hötuss ibland om de står inne en stund.
I vinter räknar jag med 5-6 kg hö och några hg krafft groov 125 eller Hippo Alfa. Svala som är dräktig kommer få mer kraftfoder framåt våren. Ger kraftfodret vid ett tillfälle om det inte är mer än 1 kg. Svala är 14 år och Rodi är 4 år och båda motioneras sparsamt.

Våra två (sto 13 år, vallack 12 år) får fortfarande bara bete samt mineraler och vitaminer. Några äpplen om dagen blir det också, någonstans måste man ju göra av äpplena som faller från träden:D
Vallacken som har exem får också lite Bioplus (acidophilus, vitaminer och örter som ska vara bra för magen). De rids ca 5 ggr/vecka men inte särskilt hårt.
De är aningen runda om magen, glansiga i pälsen och välmående, samt JÄTTEPIGGA att rida:love: Så det blir nog ingen stödutfodring på ett tag ännu.

Mina får 2 nävar blå müsli på kvällen,
Shy-feeder och lite andra tillskott.

Värdena på höet är så enormt bra att de bara får müslin som lite krubbskrammel och för att kunna blanda i det andra.

Mina nävar är så små så det blir inte så mkt. :laugh:

De brukar oftast få lite äppel eller morotsbitar också. :d

Min pojke får havre och betfor, väldigt olika beroende på hur mkt han tränas. Han får speciella mineraler och kalk som innehåller alger. (Superbra)

Han får ca 5 kg hö, av den fina kvaliteten.
Om det skulle vara så att dom kommer in tidigare än vanligt brukar jag slänga till lite halm så han har ngt att tugga på.

Han är 6 år och tränas väldigt olika beroende på hur jag jobbar men jag försöker att hålla medelträningen på 4 ggr/veckan.

Någon som kan ngt om musli? För och nackdelar?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård