Sv: Fodertråden
Jag ger torrt hö, ca 5kg som mest på vintern(bra värden). Förra vintern stödde jag med fin foderhalm över natten om det var väldigt kallt/alt mer hö. Får se om det blir så iår. Just nu ger jag 4kg hö/dygn om de går kvar hemma, annars byter jag ut närmaste mål mot några timmar på sommarbetet.
Kraftfoder ger jag Eggersman Senior Vital Müsli, det skall vara bra för hästar i lösdrift, havrefritt. Sen ger jag även Dr.Shaettes B-Ursonne ört/mineralblanding.
Andi: en näve müsli för att spä ut mineralfodret, han är Fet o rids 2-4ggr/v.
Kveikja, Snöggur: 600gr müsli+ mineralfoder enl anvisning(50gr). De rids 4-5ggr/v och är i fint hull.
Snöggur är jag lite osäker på ännu(ny i familjen), han verkar vara en högenergiförbrukande häst. Hans fodermängd kan komma ändras. Skall försöka få fatt i analys på höt iår, för att vara säker. Kveikja o Andi har jag ju ställt in rätt bra utan analys tidigare år.
Lite allmänt:
Det här med analys av grovfoder och uträknade foderstater är lite lustigt hur det kan funka/inte funka från häst till häst. Ett år prövade jag att räkna enl konstens alla regler o slutade med att jag hade en fet häst på vårkanten. Sedan dess har jag tittat mer på hästen o gått på känsla, jag är dock sådan som hellre ger mer grovfoder än kraftfoder. Hur gör ni- räknar ni exakt eller går ni på känn? Några erfarenheter av de olika sätten?