Fodertråd "snodd tråd från Dressyr...."

Sv: Fodertråd "snodd tråd från Dressyr...."

Min häst (vallack, ca 155 cm, 550-600kg) får;

Vintertid (per dag):
8kg hö
1,5 kg krafft grund
4 dl betfor

Sommartid (per dag):
på sommarbete med kraftigt
bete får han ändast det men när
betet börjar ta slut får han stödfodring med hö!

Min pålle, fullblod, 7 år, 158cm, knappt 450 kg, får nu:

ca 6 kg hö, analyserat med BRA värden (har fri tillgång men äter inte mer:mad: )
4,5 kg krossat korn
1 l betfor
3 dl olja
chevinial, vsl, kalk, salt
om han skulle börja tunna av så blir det även lusern.

på sommaren är allt detsamma utom att han i princip slutar äta hö... blir max 1 kg om dagen men går dock ute många timmar i stora hager med mkt gräs.

Nr 1: 15 år, 170 cm 580-600 kg
Vinter: ute 8-14/15.
Hösilage, fri tillgång som innebär att han äter 12-15 kg/dag. Han är noga med "nytt" hö så han är kräsen. Gillar inte ensilage.. bara hösilage. Krafft grov 125 3,5-4 kg/dag. 2 liter betfor.
Säsong: ute så mycket som möjligt
Hösilage fri tillgång men han äter mindre så fort gräset finns
Krafft sport 4 kg, 2 l betfor. Ev luzern för att hålla hull.
Han tappar en del i slutet av säsongen.

Nr 2: 9 år, 161 cm, 500 kg, rnt fullblod
Alltid: fri tillgång hösilage, 3 kg krafft groov och 2 l betfor

Nr 3: 6 (5) år, 175 cm, 600 kg
Alltid: fri tillgång hösilage, ca 3 kg krafft groov och 2 l betfor.
Vi får se vad han kräver isommar.

Har riktigt bra värde på hösilaget och det känns bra med dessa hästar.

Sen de andra är inte i tävlingskondition. De får hel havre, betfor och hö (storbal).

Min får

sto 15 år 170cm
Vinter :ute mellan 8.30-16-17
Fri tillgång på hösilage med bra värden, men hon äter dåligt så hon får nog inte i sig mer än 7-8 kg

6 l lucern hälften pellets hälften strå, 1,5 kg mustang musli, 1kg kornkross 1l betfor

Sommar: Ute minst 12 timmar oftast mer, försöker ha henne på det kraftigaste betet, men hon behöver ändå hö på natten och periodvis lucern. När hon är ute mera, klarar hennes huvud av lite mer kraftfoder så då ligger hon på runt 3-4kg Korn /Musli

Okej! :)
Men jag hade ingen bra som visar hur stor han faktiskt är...
Här är han när jag nyligen fått hem honom. Bilden är ett och ett halvt år gammal och han är omusklad här. Som du ser så räcker mina ben bara ner en bit på magen. Jag är drygt 172cm och kan inte se över manken på honom eller ens över ryggen. I början när han nyss kommit hem, då var jag övertygad om att han hade fel på benen. De var så tjocka och "svullna". :p
Ska försöka ta nya bilder så snart som möjligt.

Nu har han förresten flyttat och äter fortfarande 3kg havre (Matilda) och lusern, men höet är bättre och han äter jämnare över dagen så förhoppningsvis ska vi kunna minska ner på lusernen rejält över tid. Å andra sidan så börjar hoppsäsongen nu, så det kan hända att det blir andra justeringar...

IMGP1244.jpg

Väger ni havre/korn etc?

Jag gör det inte, därav mina väldigt ungefärliga mått.
Man ser ju på hästen om den behöver mer/mindre :D iaf min som är så lättfödd

Jag förstår din fråga... Tycker också att över 3 kg kraftfoder är onödigt, hellre lite mer luzern om de inte vill äta mer hö/silage. Har haft upp till 178-häst som fodrats så, och gått höga klasser.

Jag förstår din fråga... Tycker också att över 3 kg kraftfoder är onödigt, hellre lite mer luzern om de inte vill äta mer hö/silage. Har haft upp till 178-häst som fodrats så, och gått höga klasser.
Det beror ju på hästen. Handlar ju om hur lättfodrade de är och vilket krav som ställs på dem och vilket värde höet har så klart.
Eller menar du att man aldrig ska ge mer än 3 kg?

Vilken härlig bild Bella! han är ju så söt att man kan äta upp honom!:love:

Det beror ju på hästen. Handlar ju om hur lättfodrade de är och vilket krav som ställs på dem och vilket värde höet har så klart.
Eller menar du att man aldrig ska ge mer än 3 kg?

Jag håller med ovanstående. Jag har haft några fullblod och de gick inte att hålla på 3 kg kraftfoder utan det var upp till 5 kg när de gick för fullt. Inte så konstigt med tanke på hur de fodras när de går på löpet. De är ju vana att smälta enorma mängder kraftfoder jämförvis med ett halvblod.

Tycker också att över 3 kg kraftfoder är onödigt, hellre lite mer luzern om de inte vill äta mer hö/silage.

Onödigt är det om hästen inte behöver det.
Man kan dock inte kategoriskt påstå att det är onödigt utan att veta något om individen i fråga.
Som Novali01 och Idasagare så fint redan påpekat...

Kul att se bild :idea:

fast det set ut som du är liten bara :rofl:

Han ser jättefin ut.. finare än jag föreställde mej ;)

(såg nog en kallblodskorsning eller något :o )

Jag tror mkt sällan att man behöver ge mer kraftfoder, hänvisning till inlägg om fullblod, jo de kan vara svårfodrade, men löphästar får väldigt ofta magsår pga för mkt foder, för lite utevistelse, så att de är vana, tror jag inte betyder att de mår bra av det. Naturligtvis finns det undantag, men jag tror på att stödfodra med annat än kraftfoder isf. Visst spelar det stor roll om de går ute dygnet runt och kanske rör sig ovanligt mycket t ex. Jag har fodrat upp nån fullblodshäst på mer än 3 kg under en period, för att få upp hullet, men kunnat minska igen när normal vikt är uppnådd. Detta är min erfarenhet

Någon som vet ungefär vad en liter havre väger?

Och hur mkt en liter krafft väger?

Jag vet fullblod som galopptränas som får 4,5 liter havre och en liter krafft, hur mycket väger det?

Jag har även hört att om man ger mer än vad hästen klara att ta upp så åker det bara rakt igenom. Och att om man ger lite mindre än max vad hästen klara att ta upp så blir hästens kropp liksom bra på att suga ur ALL näring ur kraftfodret och då kan man "boosta" upp lite inför tävling. Om man istället ger max varje dag och försöker boosta så händer inget utom att det kostar mer och att hästen ev blir dålig i magen.

Någon som vet mer? Eller har hört helt annorlunda?:bump:

Ang. vad en liter havre väger så beror det ju helt på havren! Vad jag menar är att olika skörd väger olika mycket. Det enda sättet att vara helt säker på vad kraftfodret väger är att helt enkelt väga det.

Ang. vad en liter havre väger så beror det ju helt på havren! Vad jag menar är att olika skörd väger olika mycket. Det enda sättet att vara helt säker på vad kraftfodret väger är att helt enkelt väga det.

Så du menar att de som fodrar tre kilo havre VÄGER upp det?

Vad väger just DITT havre?

Japp, vi väger iom att vi är flera olika som fodrar varje dag. 1,2 liter är ungefär ett kg av vår havre. Krafft lite under en liter. Men det varierar som sagt från havre till havre.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 604
Senast: Mabuse
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 115
Senast: Boerperd
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 159
Senast: cactuspower
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama