Fodertråd "snodd tråd från Dressyr...."

Sv: Fodertråd "snodd tråd från Dressyr...."

Nyfiken! Varför fodrar man med 2 KILO betfor? Det är ju jättejobbigt för hästen att bryta ner så mycket socker. Men du kanske har en anledning?

Det är när de ska prestera mkt. Glömde förtydliga det.
Annars får de ca 1 kg betfor om dagen.

Givorna är uppdelade på tre gånger om dagen.

På mina hästar funkar det ypperligt.

Iom att Göte har lite viktproblem ;) , är det då så himla bra att ge honom så mycket energi?

Har du läst forskning om hur svårt det är för musklerna att bryta ner socker? Man rekommenderar då att ta bort sockerfoder just vid hårt arbete...

Haha...han får ingen betfor när han är fet. ;)

Dessutom ger det snabb energi och är då alltså perfekt när han ska göra något ansträngande.

Tja...det är inte vad jag har hört. Det tar bort mjölksyra i muskulaturen och är därför perfekt att ge.

Jag fodrar mina hästar hur jag vill och jag har minsann alltid haft friska hästar. *Peppar, peppar...*

Självklart fodrar du hur du vill, jag trodde lite av meningen var att ge tips osv, men fine...

Har du läst forskning om hur svårt det är för musklerna att bryta ner socker? Man rekommenderar då att ta bort sockerfoder just vid hårt arbete...

Var har du hittat forskningen? Jag har sökt men inte fått fram den. Många pratar om den men jag vill läsa. :idea:

Använder själv betfor för att kunna dölja smaker vid behov. :)
Dock i mindre mängder.

Idag finns det ju gott om för och emot betfor folk så någon bör ju veta var det finns skrivet och då menar jag inte Betfors egna texter.

Nä, klart du får fråga. Men jag har fått försvara betforn så många ggr att man blir lite trött på det. På mina hästar funkar det och det är huvudsaken för mig. :)

Hon är ännu inte i så hård träning men foderstaten är noga uträknad och hon får i sig allt enligt den.

Ska leta upp det. I mindre mängd är det bra för magen, men transportera mjölksyra... mkt tveksam till det. Har däremot aldrig hört någon som ger såna mängder det varit prat om här. Som sagt, ska kolla var jag läst det, tror det var på Flyinge i samband med en utbildning i foderlära, då snokade vi upp en del forskning.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 604
Senast: Mabuse
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 115
Senast: Boerperd
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 159
Senast: cactuspower
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama