Sv: Fodertråd "snodd tråd från Dressyr...."
Jag gillar nog att provocera lite...
Jag håller med den som påstod att det kan gå långt innan man får upp en häst i hull som blivit för mager. Men man vet ju på ett ung hur hårt man rider osv. Inte ger jag lika mkt då hästen vilar?
Och jag blev lite otydlig tror jag, när jag frågade ¨å noga om alla väger och så där. Det jag ville säga var att kanske just att man väger eller mäter volym på havre/annat kraftfoder inte är det som spelar störst roll för om det blir lagom.
Apropå foderanalyser så vet jag tävlingstall som inte analyserar vare sig hö eller havre. Kanske inte det optimala direkt, men nog är det väl så att det i Sverige finns ganska många hästar som står på en diet som inte är till 100% analyserad, även om alla just på den här tråden gör det. Alla här svarar ju för att de är intresserade av foder, så kanske är det så att alla har stenkoll på minsta mineral? Och inte är väl alla de hästarna undernärda eller på annat sätt förstörda av felaktig utfodring?
Sen kan man ju undra vem som sätter nivåerna för hur mkt av ex mineral o vitamin en häst behöver. Till en viss gräns så vet man naturligtvis genom forskning och erfarenhet vad hästar behöver och vad de mår dåligt av, medan andra saker måste vara mer otydligt.
Ex för människor så är man oense om ex hur mkt vitaminer man behöver. Tex behöver människor i USA och i Sverige helt olika mkt c-vitamin per dag, om man ska lita på respektive lands rekommendationer. Verkligen JÄTTESTOR skillnad faktiskt, och det är forskning i båda länder som såklart ligger till grund för detta och det beror inte på lokala skillnader i miljö/föda.
Själv har jag noja på att inget ska vara besprutat!