Fodertråd "snodd tråd från Dressyr...."

Sv: Fodertråd "snodd tråd från Dressyr...."

Kan ju tala om att 163 cm och 520 kg pansartax äter 8 kg hö, 2 kg havre och ett kg Krafft Grund + betfor, kli, mineraler, vitaminer och kalk.

Jag fodrar inte med havre för tillfället som du kanske kan läsa lite längre upp. Men när jag gör det så väger jag havren, hur ska jag annars veta hur mycket "1 skopa" är? Det är likadant med Fibergin som jag ger för tillfället. Jag har vägt upp att tre av mina skopor = 1,5 kg Fibergi. Om jag inte väger har jag inte koll på hur mycket han får i sig.

Jag har givetvis vägt upp höet också och kontrollväger högivan då och då för även där kan det variera mellan balarna hur mycket 1 kaka är.

Japp, vi väger iom att vi är flera olika som fodrar varje dag. 1,2 liter är ungefär ett kg av vår havre. Krafft lite under en liter. Men det varierar som sagt från havre till havre.

Ok! Inte sådär jättestor skillnad då?

Sen så har man ju självklart analyserat havret så man har exakt koll på näringsinnehåll och vet naturligtvis torrsubstans %.

Äsch jag vet inte...men varför säger man inte lika gärna liter havre (eller då ca 3,5 liter om det går 1,2l på ett kg) eftersom jag misstänker att de flesta väger en gång och sedan använder mått (såklart väger vissa....)

Jo, jag är dryg...:crazy:

Jomen det är ju skillnad! Läs vad fio skrivit, det handlar ju om kvalitet. Däremot behöver man ju inte väga varje dag, så mycket förändras det inte om vi talar om havre från samma skörd.
Klart att allt foder är analyserat också men man talar inte om ts på kraftfoder.

Nej, dryg skulle jag inte vilja kalla dig men däremot ganska okunnig!;) Läs vad de andra skriver om kvalitet, mått och analys så kanske du får svar på dina frågor innan du skriver samma sak om och om igen...

Har ett kilo havre alltid samma näringsinnehåll?

Själv tittar jag på hur hästen ser ut och känns att rida när jag provar ut givan. Som flera nämnt så är ju olika skördar olika!

Och ärligt talat; hur många är det som verkligen analyserar ALLT foder ALLTID?

Jo, jag må vara okunnig också....

Men jag frågade i ett tidigare inlägg om någon annan hört mer eller annat om att det faktiskt finns maxgräns för vad en häst klarar att smälta. Även fullblod kan bli taskiga i magen...:crazy:

Själv tittar jag på hur hästen ser ut och känns att rida när jag provar ut givan. Som flera nämnt så är ju olika skördar olika!

Det gör förmodligen alla här, så förstår inte vad du gnatar om?

I samma inlägg undrar du hur noga alla analyserar fodret och tidigare om vi väger varje gång. Jag tolkar det som att du tycker att det är viktigt att vara exakt och nogrann men i citatet ovan verkar du tycka att det är okej att 'uppskatta' sig fram?!

Grejen är den att när du "tittar hur hästen ser ut" och den INTE ser bra ut så lär det ta flera veckor kanske månader innan du får den ok igen. Om du analyserar ditt grovfoder vid varje ny skörd så har du ett väldigt bra riktmärke för hur mycket kraftfoder, vitaminer och mineraler du behöver tillsätta. På detta sätt sparar du även pengar då du inte "eldar" (läs fodrar) för "kråkorna" med onödigt stor kraftfoder giva och onödiga tillskott.:)

Jag gillar nog att provocera lite...

Jag håller med den som påstod att det kan gå långt innan man får upp en häst i hull som blivit för mager. Men man vet ju på ett ung hur hårt man rider osv. Inte ger jag lika mkt då hästen vilar?

Och jag blev lite otydlig tror jag, när jag frågade ¨å noga om alla väger och så där. Det jag ville säga var att kanske just att man väger eller mäter volym på havre/annat kraftfoder inte är det som spelar störst roll för om det blir lagom.

Apropå foderanalyser så vet jag tävlingstall som inte analyserar vare sig hö eller havre. Kanske inte det optimala direkt, men nog är det väl så att det i Sverige finns ganska många hästar som står på en diet som inte är till 100% analyserad, även om alla just på den här tråden gör det. Alla här svarar ju för att de är intresserade av foder, så kanske är det så att alla har stenkoll på minsta mineral? Och inte är väl alla de hästarna undernärda eller på annat sätt förstörda av felaktig utfodring?

Sen kan man ju undra vem som sätter nivåerna för hur mkt av ex mineral o vitamin en häst behöver. Till en viss gräns så vet man naturligtvis genom forskning och erfarenhet vad hästar behöver och vad de mår dåligt av, medan andra saker måste vara mer otydligt.

Ex för människor så är man oense om ex hur mkt vitaminer man behöver. Tex behöver människor i USA och i Sverige helt olika mkt c-vitamin per dag, om man ska lita på respektive lands rekommendationer. Verkligen JÄTTESTOR skillnad faktiskt, och det är forskning i båda länder som såklart ligger till grund för detta och det beror inte på lokala skillnader i miljö/föda.

Själv har jag noja på att inget ska vara besprutat!:rofl:

Givetvis kryllar det av folk som inte analyserar sitt foder men jag är övertygad om att du både spar pengar och dessutom får bättre balans i din foderstat om du vet analysen på ditt grovfoder.
Och vem vill inte att ens tävlingshäst ska kunna prestera på topp? Ganska korkat att inte använda sig av en sån enkel sak som att analysera grovfodret...tycker jag iaf.

Ärligt talat förstår jag inte vart du vill komma :confused: Visst en bra havre och en bättre havre kan ju skilja i vikt ca 0.2kg och det kan ju röra sig om ett halvt kilo om dagen, men mellan en dålig havre och en bra havre kan det faktist skilja upp till ett halvt kg i ett litermått och då rör det sig plötsligt om ett och ett halvt kg om dagen eller kanske tom upp till 2kg om dagen om du ger kraft 4ggr om dagen.

Fullblod 620 kg
Rids 6 dagar i veckan, varierat arbete.

18kg hösilage
300gr Luzernhack
7dl betfor
3dl foderjäst
1dl kraft miner vit

kl

Jag har iofs inte börjat med FT än men jag hoppas jag får vara med här. Vi ska på FT-weekendläger sista helgen i april:bump: så där börjar vår karriär på "riktigt"

Min häst är född i augusti så hon är lite sen. Hon blir 4 i år och är ett halvblod med fullblodsinslag. Är av gänglig sportmodell. Äter allt hon kommer över;)

Hon får:

Fri tillgång på hösilage ute(7-18)
Jag uppskattar att hon bör få i sig 6-7kg.

Sen får hon 4-6kg inne uppdelat på kvällshö samt natthö(de får av stallägaren runt 23)

Hon får 1kg StudBalancer(Baileys) som är ett avelsfoder med hög proteinhalt. Vårt hösilage har lågproteinhalt.

Ett gäng morötter på det och naturligtvis frå tillgång till vatten ute som inne.

näpp. och vet ni? när jag köpte honom och första året fick han 3kg kraftfoder (betfor,korn och havre) och han funkar likabra utan, om inte bättre. Med 18-20 kilo hösilage så håller han sig sysselsatt länge. Han är jättefin i hullet!:bump: :bump:

Ja, att han i princip har fri tillgång till hösilage är ju jättebra och funkar han då även i träning utan kraftfoder är det bara att gratulera. Men i vilken grad tränar/tävlar han? Alltså vilka klasser går han?

KL...

Häst 1:
15 år. Mkt kraftigt byggd. Ute de flesta dagar 9-15.
Han får 3 liter havre och ca 10 kg hösilage om dagen. ca 2 kg betfor under hela året utom på vintern.

Häst 2:
13 år. Mkt fullblod och behöver ganska mkt mat för att inte falla ur helt.
Han får 3 liter korn och 1,5 liter havre om dagen. 10-12 kg hösilage.
Ca 2 kg betfor under året förutom på vintern.

När det är tävlingssäsong brukar de även få fibergi elit, mellan 0,5 till 1 kg per dag.

Givetvis får de alla tillskott de behöver.

Låter som väldigt lite med ett kilo kraftfoder på en gänglig unghäst om du har hö med låg proteinhalt dessutom...?

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 604
Senast: Mabuse
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 115
Senast: Boerperd
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 159
Senast: cactuspower
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama