Foderstatsuträkning- tabell/verkligt utfall

Jenny85

Trådstartare
Brukar era hästar följa tabellerna vid foderstatsuträkning?

Mitt sto behöver ligga en bra bit över för att hålla fint hull, och när man läser runt lite så tycker jag rätt så ofta att man hör att andras hästar också behöver ligga en bra bit över tabellen?

Hur mycket MJ och SmRP brukar ni räkna med att era hästar behöver per dag och i vilken träning ligger era hästar i då?

Har hjälp de andra i stallet att räkna på foderstat åt deras hästar och det är inte helt lätt att få till då vårt hö har en kvot på 8,8. Kanon för mitt sto som behöver mycket, men kanske inte så bra för ex deras ponnyer som visserligen ligger i ganska hård träning/tävling men som ändå är hyffsat lättfödda. Kan man räkna med att de flesta hästar kan ligga lite över rekommenderad mängd?

Sv: Foderstatsuträkning- tabell/verkligt utfall

Fast varför är en hög kvot ett problem? Jag har en lättföding och eftersträvar en hög kvot!

Min ponny, lättfödd ca 420 kg, hypotyroid, ligger lågt i energi och högt i protein. Energin lägre än tabellvärde, proteinet högre.

Kan man räkna med att de flesta hästar kan ligga lite över rekommenderad mängd?

Nä, det tycker jag inte. Jag har hästar (t.ex. ett halvblodssto som ligger ganska högt i blod, liksom en fyraårig dotter till vår extremt svårfödda häst (egen tråd :crazy:)) men även hästar som helt klart ligger under. Som blir feta av att titta på ett kraftigare hö/hösilage...

Och i mitt stall överväger de som ligger på eller under "tabellvärden" när det gäller energi/protein markant. :D

Senast ändrad:

Till mitt sto så gör det ju inget alls om kvoten ligger högt, det betyder ju att jag inte behöver ge henne något kraftfoder alls. Ponnysarna i stallet hamnar ju väldigt mycket högre än tabellen säger och då kommer dem bara precis upp i den TS dem behöver eller ligger precis under. Att använda halm för att fylla ut hömängden så dem får högre TS i foderstaten är tyvärr iinte möjligt för oss den här säsongen ut...

Nej, det var inte det svaret jag ville höra :angel:

Framförallt ena ponnyn blir tjock bara av att titta på mat trots att han tränas/tävlas en hel del. Hur tusan ska vi göra med han? Man vill ju inte att han ska få för lite andel TS...

Men kvoten har ju inget att göra med hur mycket energi hästarna får i sig? Och som du säkert vet är det energi som gör hästarna feta. Kvoten är mer eller mindre totalt irrelevant i det sammanhanget. Den förblir oförändrad oavsett om man ger 1 eller 36 kg. Förstår inte detta kvoträknande!

Nu är det ju tyvärr så när man har lättfödda djur att man måste ändra rutiner och skaffa det som behövs för att kunna utfodra vettigt. Annars får man motionera som en tokig, men jag har aldrig träffat någon som lyckats med det.. Så det enda råd jag kan ge är att skaffa halm eller annat grovfoder med lägre energivärde.

Nej, det var inte det svaret jag ville höra :angel:

Framförallt ena ponnyn blir tjock bara av att titta på mat trots att han tränas/tävlas en hel del. Hur tusan ska vi göra med han? Man vill ju inte att han ska få för lite andel TS...

Halm is the saviour för lättfödda hästar! :D

Förstår inte detta kvoträknande!

Nä, helt klart överskattat, men ett riktmärke som alla andra när man sätter ihop en foderstat. :) Men ger man stora fodergivor med mycket energi kan ju höga kvoter ge helt motsatt effekt när man måste matcha med mängden protein för att bibehålla kvoten. Och har man lättfödda hästar (som jag) finns ju risken att man underutfodrar med protein om man vill hålla exakt 6 som kvot. Så man måste ju tänka sig för och testa sig fram lite för att försöka hitta rätt för varje individ. Få hästar är ju "tabellhästar", och det gäller ju även kvoten energi/protein.

(inte riktat till dig specifikt sthu)

Precis, så man får börja med att räkna basbehov av energi och protein. SEN kan man ta kvoten på det (om man nu vill ha en kvot).

Halm är ovärderligt för oss med lättfödingar! Utan halm vet jag inte vad jag hade gjort :crazy:

Båda två ligger långt under den energimängd de borde ha enligt tabellerna. Och de ligger även högt över det protein de borde ha.
När min nordsvensk var 2 år så behövde hon enligt tabellerna lika mycket som ett digivande svårfött sto... Så nej, jag använder mig inte alls av dessa tabeller utan jag kollar på hästen istället :)

(om man nu vill ha en kvot).

Jag misstänker att kvot-riktmärket finns för att enkelt se om "tabellhästen" har energi nog att ta till sig det protein man fodrar. Men har man VW Lupo-hästar som inte drar så mycket bränsle finns ju inte någon större anledning till att maniskt hålla sig till kvoten. Och tvärt om för energislukare.

Enligt mitt foderstatsprogram behöver min ponny 55,0 MJ och 330 Smb rp. Hon får dock ungefär 68,7 MJ och 388 Smb rp, så hon följer väl inte tabellerna helt perfekt även om jag redan sagt till programmet att hon är mycket svårfödd ;)

Senast ändrad:

Men kvoten har ju inget att göra med hur mycket energi hästarna får i sig? Och som du säkert vet är det energi som gör hästarna feta. Kvoten är mer eller mindre totalt irrelevant i det sammanhanget. Den förblir oförändrad oavsett om man ger 1 eller 36 kg. Förstår inte detta kvoträknande!

Nu är det ju tyvärr så när man har lättfödda djur att man måste ändra rutiner och skaffa det som behövs för att kunna utfodra vettigt. Annars får man motionera som en tokig, men jag har aldrig träffat någon som lyckats med det.. Så det enda råd jag kan ge är att skaffa halm eller annat grovfoder med lägre energivärde.

Sant, kvoten säger ju inget om vad man har för värden men jag använde just kvoten i detta sammanhang för att kvoten OCH värdena i detta hö ligger högt.

Jag vet ju hur min egen häst ligger i jämförelse till tabellerna men jag har ingen aning om hur stallets andra hästar ligger för på dessa hästar för det är första gången nån räknar på foderstat åt dessa. Vi får väl helt enkelt prova och se hur dem håller hullet med denna foderstat som ligger lite i överkant och blir hullet lite väl över önskvärt så får vi leta land och rike runt efter fin halm.

Fast om höet innehåller mycket protein i förhållandet till energin så är det ju bara att byta ut lite hö mot halm,
vips har du en lägre kvot och samtidigt lägre energi och mer stråfoder till de lättfödda

Om man inte vet vad hästen behöver får man utgå från tabellerna. Men jag hade inte utgått från att hästarna ligger över tabellvärde om jag vet med mig att de är lättfödda.
Och igen, en hög kvot är bara positivt för lättfödda. Det innebär ju att det är mer protein per enhet energi, precis vad som behövs för lättfödda!

Med lite halm får man till en rätt så perfekt foderstat "tabellmässigt" i alla fall och får ett bra utgångsläge. Hade det varit min häst hade det varit ett givet alternativ. Nu är det ju inte min häst och ägaren tycker att det här med att "räkna foder" är överdrivet och menar att det går minst lika bra att fodra med ögat, allt annat är krångligt. Att räkna på fodret ger ju en bra bas hävdar jag även om man alltid använder ögat för att justera. Vi räknade på detta tillsammans men jag vet inte hur mycket av det jag sa som gick in...

Värdena ligger på 7,5 MJ/KG foder och 68 g/KG foder SmRP (visserligen en kvot på 9 istället för 8,8 som jag skrev inledningsvis). Till min tant perfekt men lite väl saftigt till ponnysarna. Rätta mig gärna om jag tänker galet!

Nä men 7,5 MJ låter inte så kraftigt och proteinet ligger bra med. Men som sagt, halm är aldrig fel. Vad är det för ts? Och vad är det för hästar?
Det är nästan omöjligt att hitta grovfoder med lägre energi än så, om man inte vill ge halm.

Jag har ju som sagt en liten lättfödd ponny (som visserligen har en dysfunktionell sköldkörtel). Vårt ensilage (75 % ts) ligger på 7,5 MJ och 71 g smb rp. Helt perfekt om man kombinerar med halm.

TS är 74 %. För mig när jag räknar så drar det iväg snbbt innan ens TS-behovet är tillgodosett...

Vad har du räknat med att hästarna har för behov?
Är hästarna lättfödda klarar man knappt en foderstat utan energiöverskott om man inte ger halm. Och, tyvärr får man väl säga, tycks de flesta hästar vara för lättfödda för ett "normalt" grovfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 471
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 391
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar