Foderstater Hösten 2010

Sv: Foderstater Hösten 2010

Har ingen analys än, det lär väl dyka upp en om ett tag misstänker jag, men så länge så fodrar jag "på känn". Det brukar oftast sluta med att jag gör det ändå, trots att jag beräknat från början, men tycker att det är bra att ha analysen för att ha ett visst hum i alla fall, även om jag lagt ner det där med att räkna.

Min häst som är en ganska lättfödd halvblodsvalack på 1,63 cm och tolv år gammal äter nu:

Ca 12 kg hösilage inne och "plocka-med-i-hagen-hö" ute (troligen inte så höga värden utan mer sysselsättning, så räknar inte ens in det)

2 kg havre
0,5 kg Pavo Explosive (pellets)
0,5 kg Pavo SportsFit (müsli)

0,25 dl Hippo mineraler
1 msk Rehalyt (dubblas efter träning då han ansträngt sig mer)
1 mått E-vitamin med selen

Ja du, du har ett hö som är väldigt svårt att få en bra foderstat med....

Du har inte möjlighet att byta?

Jag kan tyvärr inte byta.
Har dock kommit fram till en foderstat som får duga och så får jag se om hästen blir för tjock eller inte. :crazy:

Den blev:
7 kg hö
0,5 kg lusern
0,2/0,3 kg sojaprotein

Hon får även mineraler och lite betfor (för mage och smaklighet).

Jag hoppas på att kunna börja arbeta henne från marken efter ett återbesök hos veterinären i mitten av november så då kommer energiintaget stämma lite bättre.

*KL*

Pga lite sämre hö så hamnar min häst på denna foderstaten

8kg hösilage

0,8 kg D&H Alfalfa
0,8 kg D&D Sixteen plus müsli

Hamnar på

72,6 mj

468 smrp

Jädra i min lilla låda.. Jag vet varför ena hästen är för tjock fortfarande!
Fick nyss årets analys: 103 g smrp / kg foder.. :crazy:

Så, det blir till att få tag i annat hö med typ 0 protein att blanda ut med, och så blir det inget kraftfoder :p

Det är ett himla fint och alldeles illgrönt hö i allafall, å mkt mat för 2 kr kg :)

Jaha ja, fick nu analysen på årets hösilage.
TS 62,5
MJ 5,9
Smbrt rprot 20

Ger en kvot på 3,38 vilket suger naturligtvis. Förra året låg kvoten på 3,44 vilket upptäcktes för sent, men började då ge Lucern hackat strå.
I år VET vi ju nu att de behöver proteintillskottet men naturligtvis vägrar nu min isis Lucern :(

Samtliga går på lösdrift med fri tillgång. Om jag tänker rätt måste de ju nu käka ganska stora mängder med tanke på torrsubstansen? Tänker jag rätt?
Har en 25 årig b ponny, som tur är gillar han Lucernet så han får fortsätta med det. HAn ligger på 380-400 kg, inte fet men rejält bukig.
Förslag på mängd Lucern till honom?

Har också en 7 årig isis, 380-400 kg, mer muskler men liiite bukig. Ratar som sagt Lucern hackat strå, kanske Lucern pellets? Vad är den stora skillnaden? Måste man blötlägga dessa?

Ca/P var bra, gav en kvot på 2,1, där behövs väl inga tillskott eller?

Knapplån.

Halvblodssto, 500 kg, boxvila. Äter:

9 kg hösilage (ts 74% kvot 6,6)
1 kg hö (ts 88% kvot 6,7)
100 g salsa bas müsli
100 g salsa mineraler
20 g salt

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
527
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 937
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 399
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka