Foderstater Hösten 2010

Sv: Foderstater Hösten 2010

Har fått en del värden på det hösilage som vår hyresvärdinna köpt in.

TS 76
MJ 8,7
Smbrp 60
kvot 6,9
:D

Så min häst kommer i princip bara att få grovfoder i år, lite beroende på hur mineralvärdena ser ut.
Men han kommer nog att få en 9-10 kg av detta möjligen lite halm också för att fylla ut tuggbehovet mer. Men samtidigt vill jag inte ta ner kvoten för mkt heller.

Varför vill du veta värden för i år, du går ju på hullet på hästarna.?
Jag för min del vill ha rätt redan från dag ett när jag fodrar, inte framåt våren när proteinbristen kommer som ett brev på posten. DET hade det blivit med förra årets hö om vi inte analyserat.

för att jag ska veta om värdena blivit bra i år eller inte såklart om det överlag blivit väldigt dåligt med protein så kan jag tillsätta protein redan från början.

dum fråga;)

kanske ska tillägga det med att jag fodrade utan analys förra året med och hästarna har aldrig varit så fina som de var framåt våren förra året och jag behövde inte ge dem något tillskott alls så...

Din fråga går ju inte att svara på.. kolla analystråden för 2010 så ser du hur det skiftar.

Jag vet tre härikring som tagit hö samtidigt och fått så totalt olika analysvärden. Den sämsta med en kvot under 3 med jätte dåligt med protein ..Och en med medelvärden och en med kalasvärden för typ unghästar och hästar i avel. de har iof olika grässorter ..det är lite olika markmån och olika gördslat oxå men alla tre tog vid midsommar .

Jag hoppas för dina hästars skull att du har tur i år igen.. jag skulle inte våga.

fri tillgång på hö/hösilage.
eventuellt lite krafft groov. om inte det behövs så bara mineraler av något slag. framåt våren blir det nog till att ge rejält med groov.

hästen är en dräktig vbltravare. :)

vi har sån tur att år efter år efter år har hösilaget varit så bra att hästarna har kunnat äta fri tillgång utan att bli för tjocka, och knappt något kraftfoder har behövts heller.
:bow::banana::bump:

KL

Går i valet ock kvalet vad som är bäst. Vill ju ge stor mängd grovfoder som möjligt och har lite lågt med protein i höet. Gillar att ge lucern men det spär på mj så fasligt att kvoten sänks. Jag vet att lucern också är grovfoder men höet ingår i hyran, inte lucernet....Vill jag ha en bättre kvot och ändå hålla mig till lucern måste jag sänka hömängden:(

Båda ponnysarna (en liten D och en maxad C) har ett ganska högt proteinbehov. D ponnysen är gammal och lättfödd och C ponnysen är 6 år och väldigt omusklad verkar dock inte lättfödd som den andra...Ska nu under hösten sättas igång ordentligt.

Har fått ihop en foderstat utan lucern men med vitafor proteinmineral istället. Jag har ingen erfarenhet av detta foder men det spar ju in kostnaden på separata mineraler som jag annars måste lägga till om jag ger lucern. Mineralerna ingår inte heller i hyran.

6 kg hö
0,2 kg vitafor proteinmineral
0,1 kg betfor

Blir en kvot på 6,3

Skulle jag ta lucern istället så kan jag fortfarande ge 6 kg hö men kvoten hamnar på 5.7 och sen tillkommer ju mineraler som sagt var....

Någon med erfarenhet av Vitafors proteinmineral? D-ponnysen är dessutom kräsen trots att hon är lättfödd. Förra vintern åt hon bara lucernet till natten. Hon ratade det helt på morgonen och åt det nog bara nattetid i brist på annat:grin:

*kl*
Pållan kommer i vinter att äta:

5,5 kg hö med kvot 4,7
1,5 kg Kvarnbyfoders lucernpellets
samt mineraler i form av Fosforbalans, Biomag och Selen

Detta ger en kvot på 7,6 så får vi se om hon håller sig fin på det eller om jag får öka kvoten ännu mer.
Vet någon förresten om Kvarnbys lucern innehåller något magnesium? Hittar inget värde på det.

Svarar både Arwen och Qosack!

Kvarnbys lucern innehåller 1,8gram mg.

Har provat Vitafor Proteinmineral, mina hästar gillade den inget vidare, men min kompis hästar åt den utan vidare allihop.

*KL*
380kg Islandshäst, lagom i hull, lättfödd i full träning

Mj8 Smbr 30 kvot 3.75

4 kg hö
1 kg halm
1kg tecnosan lucern
0.1 kg soya
Kvot 6.4, mycket grovfoder och billigt blir det!!! :-)

Har ingen koll på mineralerna än, men får reda på siffror inom kort hoppas jag!

tio tio tio tio

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Mj8 Smbr 30 kvot 3.75

4 kg hö
1 kg halm
1kg tecnosan lucern
0.1 kg soya

Tycker du att det där är mycket grovfoder?

Jag kan ändra till 6kg hö och 0.5kg lucern och 0.3kg soya, men vill minska intaget av soyan så mycket som möjligt!

6kg grovfoder till 380kg häst är iallfalll inte i underkant på rekomenderade minimum 1.5kgTS/100kg häst....
Sen har dom gräs och asp- tall grenar i hagen att tugga på....
Jag skulle gärna ha ett hö med 5MJ och 30 i sbrp, men det går inte att hitta!

för att jag ska veta om värdena blivit bra i år eller inte såklart om det överlag blivit väldigt dåligt med protein så kan jag tillsätta protein redan från början.

dum fråga;)

Men då vill du ju ha analyserat , men du vill inte betala för en egen analys. Eller hur tänkte du nu?

*KL*

Mj8 Smbr 30 kvot 3.75

4 kg hö
1 kg halm
1kg tecnosan lucern
0.1 kg soya

Såg du med hade islandshäst.
tycker du det blir mkt grovfoder, du får gärna förklara lite mer ingående jag tycker det låter lite lite?

grovfodret låter ju som att det har en kass kvot sen höjer du den med massa tillsattser varför inte köpa ett grovfodret med en bättre kvot och skippa soya/lusernet och framförallt varför sänka kvoten med halm????:eek:

och ge mer grovfoder istället...med bättre kvot alltså.

kanske ska säga att det givan med grovfoder låter lite lite med tanke på att du verkar ha en ganska stor islandshäst(tänker på vikten om den är i bra hull men endå väger så "mkt" så måste den vara ganska stor)
och att den är i full träning, visseligen lättfödd.

men intressant att höra mer för det är säkert perfekt för din häst men som sagt, intressant.

Senast ändrad:

Jag kan ändra till 6kg hö och 0.5kg lucern och 0.3kg soya, men vill minska intaget av soyan så mycket som möjligt!

6kg grovfoder till 380kg häst är iallfalll inte i underkant på rekomenderade minimum 1.5kgTS/100kg häst....
Sen har dom gräs och asp- tall grenar i hagen att tugga på....
Jag skulle gärna ha ett hö med 5MJ och 30 i sbrp, men det går inte att hitta!

Ja det där låter ju väldigt mkt mer hälsosamt för hästen, går det inte att ersätta soyan helt med lusernet eller måste du ge flera kg lusern då eller, men det är kanske värt det?

hästen får ju en mkt bättre grovfodergiva på detta...skit i halm jag tycker bara det är onödigt om man KAN klara sig på höet.
det enda det gör är ju att tillgodose tuggbehovet men sänka proteinet ju.
och höja mj då med då.

nej 6kg är mkt mer lagom, 4kg du hade förut(halmen borträknad dock men endå) är ju svältgränsen om man ska snabbt svälta ner dem till okej hull om de är extremt feta och inte tränas typ..

jag kommer ge min islandshäst på ca 300kg(mkt mindre än din då han inte ens är i träning nu, min är 129-130cm hög din?).
runt 4kg hö uppdelat på 3 fodringar, mer om det är kallare(går på lösdrift) och ev lite mindre om han inte ser bra ut.
men troligen kommer jag kunna ge mer av detta höet i år för det är inte lika näringsrikt som förra årets hö jag köpte av en annan.

jag kollar sen på hästarna hur mkt jag kan ge.
men det är jag det.
men som sagt då är min häst helt i vila nu pga graviditet.
och han är mkt lättfödd.

Jag räknar lucernet som grovfoder, så jag anser att det inte är så stor skillnad på dessa två foderstater ut grovfoder synpunkt (0.5kg)...
Fördelen med den första är att halm och lucern tar lite längre tid att äta eftersom det inte är lika gott och lätt att äta som hö, vilket förlänger ättiden på natten....
Min häst är nog ca 142cm. Och självklart är det högivan som med glädje kommer att ökas om han faller ur!
Finns inget bättre hö att hitta i närheten i år... Jag skulle önska ett hö som låg på MJ 5 och SBRP 30, men jag har hittills aldrig sett ett sånt hö....

Min plan var, fri tillgång på (oanalyserat) hösilage (samma lev som förra vintern)
5-6 kilo torrhö på natten
mineraler
ev musli med vitaminer och mineraler senare i vinter.

Nu har han fått sån hemsk hosta, har redan börjat med hösilage och det har blivit bättre, men jag undrar hur jag ska göra om han inte kan äta hö inne i vinter...

Kallblodstravare, rids rätt långa turer i skog och mark, väger kanske 600 kilo.
Blir småtjock på sommaren, men det är bara att rida bort :)

Fast halm och lucern är ju grovfoder,s å för en 380kg isis som kanske är lättfödd (inte helt ovanligt) så är 6kg grovfoder helt ok ju.
Finns ju inget fel med att ge lucern eller halm för att fixa kvot, hellre det än kraftfoder.

Min plan var, fri tillgång på (oanalyserat) hösilage (samma lev som förra vintern)
5-6 kilo torrhö på natten
mineraler
ev musli med vitaminer och mineraler senare i vinter.

Nu har han fått sån hemsk hosta, har redan börjat med hösilage och det har blivit bättre, men jag undrar hur jag ska göra om han inte kan äta hö inne i vinter...

Kallblodstravare, rids rätt långa turer i skog och mark, väger kanske 600 kilo.
Blir småtjock på sommaren, men det är bara att rida bort :)

Vad har du för strö? har ni bra ventilation i stallet? sopar ni när de står inne? har ni högt/lågt i tak?, har boxarna höga dörrar?
har ni några fönster som kan vara öppna men utan att dra på hästarna?

äter hästen hösilage eller hö förstod inte riktigt? är det väldigt torrt hösilage?
om det är hö den ska äta så blöt det om det är hösilage borde det inte vara det den hostar av.

kastar ni ner höet i stallgången? när hästarna står inne?

finns många saker som kan orsaka hosta...man kan knappast vara dammigt underlag/hage nu iaf så som det regnat.

jaha nu fattade jag att ute har de typ hösilage bal de äter fritt från sen inne får han torrhö...men det går inte o slita bort 5-6kg hösilage och lägga inne istället så slipper du risken att hästen hostar pga torrhöet.

Fast halm och lucern är ju grovfoder,s å för en 380kg isis som kanske är lättfödd (inte helt ovanligt) så är 6kg grovfoder helt ok ju.
Finns ju inget fel med att ge lucern eller halm för att fixa kvot, hellre det än kraftfoder.

Detta var ju inte till mig men jag reagerade på det med halmen, menar inte att det är fel o fixa kvoten med halm menade bara att har man redan för låg kvot/ eller för mkt mj och för lite protein hm det är väl samma sak förvisso men iaf då känns det på något sätt konstigt att tillsätta något som enbart innehåller mj och inget protein??? kvoten blir ju bara sämre då eller?

jag kanske fattat det fel.
annars är det såklart aldrig fel med mer "tugga".

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
527
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 937
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 398
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka