Foderstater Hösten 2010

Sv: Foderstater Hösten 2010

Man kan korrigera höets kvot så att den passar lucernet bättre med halm och halmen innehåller ju mindre MJ än både hö och lucern vilket höjer TS halten.

Alltås jag antog att det var delvis för att hon ville ha mer ättid och då är det ju bättre att ge lite mindre hö, mer halm, och mer lucern.
Fördelen med halmen och lucernet är ju att man kan fixa och trixa mellan dom två lite mer, för att den ena är hög i smrp och den andra i Mj och när hö't är trist och man vill ha lite mer att tugga på så löser det ju alla problem på en gång lite.
Förutom att lucern är dyrare då haha.

Edit: såg nu att Boerperd redan svarat men det var typ så jag menade med ju

kl

Hö med kvot 3,95 :(

Fritillgång ute i hagen (inte än dock, gräset räcker)

Hö: 4 kg (1 kg morgon, 3 kg kväll)
Halm: fri tillgång inne
Betfor: 0,3 kg
Krafft Muskel: 0,3 kg (det enda fodret som passade utan att behöva ge flera kg)
Vital/Senior: 0,2 kg

25 årig fjordvalack som väger 500 kg rids lätt, mest ute och lulla i skogen. :love:

Jag är superlycklig:D

Hösilaget har en kvot på 6.8 så hästarna kommer äta:

Varmblodstravarsto,8 år,hyffsat svår att att hålla vikt men äter gärna, ska gå som distanshäst: 14 kg hösilge och 120 g miner blå, ser väldigt bra ut på pappret men får se om jag måste öka på beroende på hur hon ser ut och när hon ökar på arbetet.

Arabvalack,18 år, promenad häst för tillfället, lätt att hålla hull men tappar gärna muskler och får proteinbrist, lite fet för tillfället:o : 9 kg hösilage, blanda ut med halm för att förlänga tuggtid och 80 g miner blå.

Arabsto,12 år,ganska så lättfödd, normal träning: 11 kg hösilage och 80 g miner blå.

Så nu ska bara höet som är mindre kul ta slut, sen så:bump:

Sto 14 år maxad d-ponny, tunn för tillfället pga mat- och motionsbrist under sommaren (precis fått hem henne), går på lösdrift. Är under igångsättning och väger gissningsvis 400 kg. Hon är ändå rätt grov ras i grunden.

Har dock inte börjat äta hösilage än då betet fortfarande är bra så har ingen analys, utan mina beräkningar är vad hon får just nu (får givetvis komplitera/ta bort efter analysresultat sen).

x Fri tillgång på hösilage
x Lusernhack
x E-vitamin
x Foderjäst
x Mineraler
x Build up müsli
x Betfor för att få ner alla tillskott vid behov

Senast ändrad:

Så, nu är hela foderstaten klar! Blev bättre än väntat!

5.5 kg hö (sbrp 30, mj 1.7g, P1.6, Mg 0.7 K14g)
1 kg lucern (tecnosan Mj 10.5MJ, Sbrp160g, Ca6.65g, P 2.5g, Mg 1.85g)
50 g mustangs mineraler gul (Ca 110g, P 55g, Mg 50g, Se32mg)

Kl
Min 5åring står på box nu pga skada (tidigare lösdrift) och äter:
12 kg hösilage
0,5 kg Hestekraft
1 msk salt
2 msk linfröolja

Ändringar:
Pga hon blivit odräglig och pigg... :angel: Börjar istället bli fläskig med nya foderstaten men det är väl mkt pga att hon vilar - är skadad. Får ta itu med det sen...:angel:
-ca 16 kg hösilage (oanlayserat)
-1 näve hestekraft, salt, linfröolja och E-Selen.

Kommer snart flytta och då får hon:
-Fri tillgång på hösilage i hagen
-5 till 10 kg på natten (box) beroende på analysen + fri tillgång på halm
Förhoppningsvis bara några deciliter linfrökaka. :laugh: Skönt om det går att hålla det så enkelt!
(Saltsten i boxen och selentillskott 1 ggr/v)

Har ingen analys ännu men "dessvärre" är det nog bra hösilage, då meningen är att många av hästarna som ska äta det är dräktiga/digivande. Jag vill ju ha mycket protein och pyttelite energi men men. Ska ligga på om att de ska analysera...

Det kommer troligtvis bli hö ute i hagen, hö/halm till natten och ev komplettera med soja eller liknande om det fattas protein. Inget kraftfoder. Hästen är en nordsvensk som behöver tappa lite fett och bygga lite muskler.

Mitt sto född 2007, Mecklenburgare, snart 170cm hög av nätt men ändå rejäl modell och som är VÄLDIGT explosivt ska få:

Fritt hö (Bal i hagen + 5-6kg som natthö)
2 kg Krafft Groov 125 beroende på hur hon håller hullet!
½ kg Betfor
Linfröolja
Morötter (ca 1 kg varje dag)
(B-vit nu för pälsen)

Och så vatten och en saltsten då såklart! :laugh:

Senast ändrad:

Vi får hem en ny kastrerad valack på 1½ år om nån vecka och undrar ang proteinet i fodertater till unghästar.
Är inte helt haj på foderstater och absolut ingen erfarenhet till unghästar.
Våran kvot på höt vi har ligger på 5.1 och har läst att vi borde ha minst 7 till unghäst kan det stämma?
Jag ska ordna ett bättre hö men ville kolla att det är rätt först.
Per kg foder ligger MJ på 8.6 och smbr 44.2.
Uppfödaren som har honom nu ger honom 2 kg havre och kraft grov ca 1 kg låter det rimligt till en så ung häst?

tacksam för svar för, är lite insnöad ang att man ska ge så mkt grovfoder som möjligt

Visst stämmer det att man ska ge så mkt grovfoder som möjligt. Du har ganska lågt proteinvärde i ditt hö. Du kan räkna ut din hästs behov på hippocampus.slu.se och se om/vad du behöver lägga till. Basera foderstaten på grovfoder, du kan byta ut några kg hö mot lusern som är proteinrikt för att få upp kvoten (som är hög till unghästar) och öka näringsintaget.

Lånar egen knapp.

Ny foderstat för min häst, sto 2005, promenadridning:
-Fri tillgång hösilage på dagen (5,9 MJ, 40 g smbrp per kg foder, 65%ts)
-ca 5 kg hösilage och fritt halm på natten
-ca 0,25 kg Hestekraft (ska bara göra slut på den)
-3 dl linfrökaka
-1 dl mineraler röd
-en skvätt betfor

Åh, jag blir galen på att räkna foderstat!
Suttit i en vecka nu och försökt räkna ut vad min pålla ska äta.

Hästen är ett femårigt sto som för nuvarande har vila på grund av skada. Hon är för närvarande i normalt hull (kanske något rund). Hon väger mellan 450 och 500 kg.

Vårt hö har helt förfärligt dåliga proteinvärden.
TS 84 %
28 g smbrp per kg foder
8.3 MJ/kg foder

När jag räknar på fodret så inser jag att hon som max kommer kunna äta 7 kg hö per dag. Om jag väljer att ge henne så pass mycket kommer hon ligga ganska mycket plus på mj sidan men mycket minus på proteinsidan. Om jag lägger på 0,5 kg kvarnby lusern per dag blir proteinet bättre (men inte bra) men mj-värderna skjuter i höjden.
Jag har även räknat lite på att tillföra sojaprotein (som jag har hemma och använt tidigare) men får inte riktigt ihop det så jag blir nöjd.

Jag vill helst ge så mycket hö som möjligt. Hon står på halm så pillar i sig halm mellan fodringar så länge hon är inne.

Några förslag och/eller nya infallsvinklar? Jag vill helst hålla ner pengaflödet lite då plånboken inte är så glad efter en höst (och fortsatt vinter) men klinikbesök.. :grin:

Jag använder SLU:s foderstatsprogram.

Lilleman:
5 kg hö (blir 6 kg i början, får se om det blir för mkt)
0,2 kg soja
0,2 kg vetekli
100 gram mineraler Mustang Gul

Just nu får han Probimin också (flytt/foderbyte). Han har halm som strö.

Glöm inte at lucern är grovfoder, alltså hö.... Så att byta ut hösilage mot lucern är inte fel! Stt toppa med soja verkar som om det kan vara lösningen för dig!

Behöver hjälp här! Fick analysen idag o jag tycker inte det ser något vidare ut... men jag är så urbota dålig på detta.

TS 49,6
Råprotein 72 g/kg TS
Smb.protein häst 18 g7kg vara
Energi 5,3 MJ7kg vara .........

Proteinvärdet är väl jättelågt eller?? Har en normalfödd arab som är utan motion just nu men kommer börja aktiveras för framtida tävlingar i februari, ett lättfött kallblod och en lättfödd shettis.

Åsikter? De går på lösdrigt i stora hagar tillsammans alla 3.

Skulle uppskatta några rader från er som kan! :)

Hej!! Jag är väl i samma dilemma som Froggy och är lite nybörjare på det här med analyser ... någon kunnig som kan "berätta" hur min analys är:

Torrsubstans 73.4 %
energi 7,7 Mj
smrp 50 g
Ca 3,5 g
P 1,5 g
Mg 1,3 g
K 12 g

Kalcium/Fosfor 2,4 kvot

Jag har hästar i olika kategorier allt ifrån dräktiga, 1-åringar, unghästar och äldre. Någon som kan hjälpa mig så vore jag tacksam :)

kl

Ligger hippocampus nere ?
Har äntligen fått analysen men kommer inte in på hippocampus ( buhu )

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
527
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 937
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 398
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka