Foderstater Hösten 2010

analys

Vad tycks om min analys? Är urdålig på att förstå innehållet av analysen. Kan någon förklara på "baby språk"...?? :confused:

Torrsubstans 85.0 %
energi 8.6 Mj
smrp 51 g
Ca 1.8 g
P 1.0 g
Mg 1.1 g
K 9.1 g

Hjälp mig förstå det här med Kalcium o Fosfor kvoten...snälla!!

Har en pigg häst på 6 år (halvblod). Rids varierande ca 1 timme varje dag. Väger ca 470 kg. Mankhöjd ca 157 cm. Vad är lagom för henne att äta?

Sv: analys

Du har jättebra hö!
kvot på 5.9, så beroende på hästens behov (alla är ju olika) så kanske du bara behöver justera lite med nåt annat, annars skulle jag ge enbart hö i lagom mängd (går inte säga hur mycket när man inte känner hästen men jag skulle väldigt grovt generalisera på att börja runt 8kg, fast jag gillar att ge mycket grovfoder så andra kanske skulle säga annat och beror ju på om hästen är lättfödd etc. så det får du ju klura på själv. Men bra kvot på höt!)

KL
Min pålle som är svårfödd med magproblem, och en stor hannoveranar valack på 6år kommer få ungefär:

10kg hö, TS 84% 8.3MJ 42g smrp.
äter ca 3kg halm per dygn
3kg Greenpower AlfaAlfa lucern hack (får just nu 3kg Krafft hackat strå men vi har bytt hö så behöver mer smrp nu)
4dl Eggersmans mash (2dl 2ggr/dag)
flytande mineraler, Magnesium och E & B vitaminer, allt det också flytande.
(kan justera med lite olja eller mer hö beroende på hur han tar sig)

Är så glad för jag äntligen hittat nåt han håller hullet och muskler på :) och magen inte lider av.

Sv: Foderstater Hösten 2010

Vi har ännu inte gjort någon foder analys på höt.. än så länge går hästarna på bete och kommer nog göra det ett tag till, så det är inte så bråttom än med analysen.
När den väl kommer så gör jag ett foderstat.

Just nu får han lite kraft, även om han är ute på bete, pga. betet börjar avta lite och han är ganska svår född, vilade flera veckor i somras och gick ändå inte upp särskilt mycket. Så nu får han:
1. ca ½dl betfor
2. i matsked med något pulver? kommer ej ihåg vad det heter -men får det pga. pälssättning och för att svansen + hovarna ska växa bättre. (svansen åt hans förra hagkompisar upp förra sommaren och hovarna behöver rakriktas och växa mer för att han ska få en bättre benställning)
3. en näve havre pga. han tycker inte om betfor egentligen och får lite havre för att han ska äta upp betfor+pulver
4. lite mindre än ½dl mineraler
(5. några små morotspellets -det är godis)

Oklar om det finns analys på allt hösilage i vinter (enl stallägarn skulle hon få från 3 leverantörer).

Utgångsläget blir troligen:
10 kg hösilage (eller så mkt hon orkar äta),
1 kg Hippo Grow Alfa, pellets
50g Hippo Grow mineraler.

Morötter som tilltugg.

Welsh Cob, 3.5 år, vikt ca 350-400 kg.

Ca/P kvoten får du genom att dividera calcium siffran med fosforsiffran. I ditt fall 1,8/1=1,8 bra kvot men innehållet per kg är lågt, så även om ditt hö täcker energi och proteinbehovet måste du antagligen ge ett mineralfoder!

Ca/P kvoten får du genom att dividera calcium siffran med fosforsiffran. I ditt fall 1,8/1=1,8 bra kvot men innehållet per kg är lågt, så även om ditt hö täcker energi och proteinbehovet måste du antagligen ge ett mineralfoder!

Jag håller med Natasja. Ditt hö är extremt mineralfattigt. Det täcker inte ens halva din hästs behov.

KL

Jag räknar och räknar men får inte ihop något bra.. Tror jag har hittat en lösning som kan funka, både ekonomiskt och för hästen. Förutsatt att jag får tag i rapskaka i mindre mängd än ett ton :angel:

Så just nu verkar det som min lilla lättfödda och överviktiga ponny ska få
2,5 kg hö (8,8 MJ, 48 g smb rp)
2 kg halm
0,2 kg lucernpellets
0,4 kg rapskaka
50 g mineraler

Funderar dock på lysinbehovet.. Tror inte denna foderstat täcker upp det..

Har precis räknat klart och vi går från inget protein i grovfodret till massor av protein. ^^

Pållan kommer att äta:
14 kg hösilage
0,3 kg torr betfor
0,5kg havre
75 g mineraler

dräktigt fullblod

Väger än så länge inte höet men kan tippa på att hon får runt 4-5 kg på natten. Ute äter hon fortfarande gräs.
8,2 mj 56 smbrp ( har glömt bort hur man räknar ut kvoten :o )
½ kg hippo alfa
½ kg betfor
40 g mineral

travarvalack, tränas medelhårt inför första starten
samma hömängd som fullblodet ungefär
några dl betfor
40 g mineraler

Vi försöker få i hästarna så mycket hö som möjligt eftersom vi har ett ganska bra hö. Fullblodet har börjat tunna ur lite vilket hon inte får göra. Ska höja alfan och snart kommer henne sojamjöl. Då händer det nog grejer.

KL

Har inte fått nya analysen ännu men just nu äter han (540 kg, 19 år)

8 kg hö (bra värden från förra året)
1 kg halm
2 dl betfor
3 dl havre
mineraler
salt
linfröolja
foderjäst
obegränsat med kärlek :love:

Kl
Min 5åring står på box nu pga skada (tidigare lösdrift) och äter:
12 kg hösilage
0,5 kg Hestekraft
1 msk salt
2 msk linfröolja

KL
Räknade ut ny foderstat åt min 4-åriga kille idag. Och det nya hösilaget har tyvärr 30% mindre protein, så blev väldigt mycket mer mat nu. Innan var det runt 9-10 kg hösilage och 2 dl original.

12 kg hösilage
0,7 kg Original pellets
0,6 kg Breed pellets
0,5 kg betfor (torr)
50 g mineraler

Värden på årets skörd;
TS: 59
SMB råpr: 33g/kg
MJ: 5,8
Ca: 1,6
P: 1,1
Magn: 0,6

Senast ändrad:

det har du faktiskt rätt i! Lite svårt med solljuset bara på vintern.. Förra årets analys på vårt grovfoder visade på en alldeles för låg kvot Ca/P, så jag har behövt o ha det i beräkningarna när jag fodrar. Har iaf lyckats få ihop foderstater som är lätta där jag inte behöver extra mineraler längre :)

Mina pojkar (varmblodstravare som används som ridhästar)har liknade behov trots att den ena är så olik den andra igentligen.. Den stora 600 kg klunsen är lättfödd men ska sätta mer muskler ,den mindre på önskad vikt 550 kg är svårfödd och kräsen,
De kommer i höst äta.
10 kg hö
1 kg halm
1 kg Lusern från Teknosan
100g soja
50 g Mineral blå från mustang.
kvot på 6,2
kommer ge extra tillskott av E-vitamin och selen till båda.
Senare när det blir riktigt kallt och snön har kommit kommer de gå på fri tillgång på hösilage med hyggliga värden.

Analyserat hö med bra värden som har en kvot på 7,2

Hästen äter 10 kg hö + selen tillskott

Ger 98 Mj 710 g smb rp

Senast ändrad av en moderator:

Har 3 hästar.

jag kommer att anpassa givan efter hur hästarna ser ut i hullet.
Börjar ganska lågt sen får jag se om det behövs mer sen eller mindre.
faller de ur rent muskelmässigt blir bukiga osv så kommer jag tillsätta lusern pellets uppblött som det ser ut nu.

mineraler kommer de få.

Vuxna islandshästen
ca 4-5kg hö
mineraler
lättfödd

Växande Islandshästen 3år och dessutom hingst
fri tillgång hö eller runt 6-7kg hö
mineraler
troligen lusern pellets
normalfödd

Minishettis hingsten vuxen
ca 2-3kg hö
mineraler
troligen lusern pellets
normalfödd

Hästarna går på lösdrift och kommer troligen utfodras 3 gånger per dag kanske oftare om jag hinner, kommer ha en liten bebis att ta hand om i vinter och har hästarna hemma på egen gård.

Har slutat att analysera funkar mkt bättre att fodra med ögat.

Men till er som analyserat, hur ser höets värden ut överlag i år? har de fått till bra proteinvärden i år eller är det något som överlag är sämre?
har för mig det var dåligt med protein förra året iaf...

Varför vill du veta värden för i år, du går ju på hullet på hästarna.?
Jag för min del vill ha rätt redan från dag ett när jag fodrar, inte framåt våren när proteinbristen kommer som ett brev på posten. DET hade det blivit med förra årets hö om vi inte analyserat.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
527
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 989
Senast: Zofiisis
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 400
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?