Foderstater Hösten 2010

Ellyne

Trådstartare
Vad ska era hästar äta i höst?

Min ska ha fri tillgång på hösilage, avvaktar just nu på analysen för att se om/hur mkt kraftfoder jag behöver ge, men jag kommer i alla fall ge selen och salt också.

Sv: Foderstater Hösten 2010

Vitingen:
9 kg hö (han orkar inte mer under de utfodringar han får)
1 kg lucern
selen och salt
eventuellt lite betfor

Ska dock börja redan nu att ge ett helmål hö när den andra hästen vilar magen (3 kg tillgodoser ungefär 25-30% av proteinbehovet, 35-40% av energibehovet).

Bruna:
6-7 kg hö (ev. halm också)
1 kg lucern
selen + salt
eventuellt betfor eller annat tillskott för att underlätta grovfoderbyte

Min kommer till att börja med få 12 kg hö (ts 84), 200g betfor, selen och lite morötter. Sen får jag väl se efter hand om jag behöver justera något.

Behöver tillsätta selen i min hästs foderstat också. I vilken form tillsätter ni selen? Ett färdig mineralfoder?

Vi har bra mineralvärden i höet för övrigt så jag ger bara selen.

Jag har tidigare använt Tokosel men det har ju utgått ur apotekets sortiment så jag köpte en burk SeloE istället. Blev lite besviken dock över den otroligt höga kolhydrat/sockerhalten så jag ska kolla med min veterinär om han kan skriva ut ett recept på Selevitan istället. Socker kan jag köpa till mycket lägre pris på Ica om jag vill ha det :cool:.

Min ska få:

8 kg hö
0,5 kg lusernpellets
3 dl soja
20 g krafft minervit
+salt vid ridning

Jag har tidigare använt Tokosel men det har ju utgått ur apotekets sortiment

:eek: NEJ! Det får inte vara sant! Det var det bästa och mest prisvärda selentillskottet! :(
Hade precis tänkt köpa nytt ju.... Jaha, då får man köpa nåt utblandat dyrt skit istället. :grin:

Har börjat vänja in Hestekraft till min pålla. Kommer käka oanalyserat fjolårssilage ett tag innan nya höleveransen kommer, så jag vill vara på säkra sidan. Blir väl 0.5 kg av det tänkte jag.

jag har kört på Hippos röda pelleterade mineraler istället. En låg till normal giva täcker behovet av selen plus allt annat. Iaf ihop med mitt grovfoder.

Med mitt hö med inte alltför bra värden har jag nu lyckats knopa ihop helt ok foderstater till hösten.

Araber.2st.
MJ 75.8 Smrp 464 med en kvot på 6.1 alla värden ok. Med 8kg hö 0,4kg pluss grön 50g miner grön.

Föl. Nu 6 månader gammal.
MJ 62.9 smrp 590 med en kvot på 9.37. Med 4,5kg hö 1,5kg lusern strå 1kg pluss grön. Och om hon faller ur och inte håller sej så rund som jag önskar så får jag ändra. Dock kommer hon få fri tillgång till hö och hackad lusern men detta är det jag önskar att hon MINST får i sej men troligtvis är det inte så.

jag har kört på Hippos röda pelleterade mineraler istället. En låg till normal giva täcker behovet av selen plus allt annat. Iaf ihop med mitt grovfoder.

"Plus allt annat" finns ju redan i vårt hö i år så därför känns det onödigt att ge nånting annat än just selen ;).

Varmblodet (travare)

10 kilo hö (ts 88%:eek:)
200g betfor (torrvikt)
mineraler och saltsten

Connemaraponny
7 kilo hö
100g betfor(torrvikt)
100g soja
mineraler och saltsten

Enkelt och bra foderstat för dem i år :) Betforn är bara till för att blanda mineralerna i. Sojan till ponnyn är bara för att hon är i behov av en något högre proteinkvot än travaren (höet har kvot 6,25).

vitaminer o allt? Sån avancerad analys tog vi inte på vårt hösilage..

Vem gör det när det inte finns något behov? A-vitamin får hästen tillräckligt av via betakarotenet som finns i riklig mängd i bete/grovfoder och som hästen kan lagra in i fettet...eller så ger man den ett par morötterna då och då. D-vitamin bildas av solljuset. K och B producerar hästen själv så länge den har en väl fungerande tarm.
Då återstår bara E-vitaminet som oftatst finns i selentillskotten.

Vet inte riktigt än, har fortfarande inte fått analys på hösilaget vi ska ha denna säsongen. Just nu äter mitt halvblod ca 5 kg hösilage, gammalt och nytt blandat, ett par nävar Salsa müsli per mål och gräs i hagen. Jag hoppas att han ska gå ner några kilo till.
Veterinären tyckte att han var lite rund när jag var där i våras. :o Man blir verkligen hemmablind, speciellt som man har en häst som blir jämntjock och inte "punktmarkerar". :crazy:

Hade tur att han och kompisen fick gå en månad ute hos kompisens matte där de gick i en hage med övervuxet gräs och därmed antagligen inte så näringsrikt. Med det och motion så har han tappat en del. :bump:

Lite taskiga hövärden gör att det blir hö, betfor kompletterat med soja.
hö 8,4 MJ och bara 38 g smrp.
stor häst 8,5 kg hö (önskar jag kunde ge henne mer, men på denna minigiva får hon energiöverskott i förhållande till sitt behov)
0,2 kg betfor och 0,35 kg soja.
0,05 kg hippo grow mineraler
liten ponny
4 kg hö
0.2 kg betfor och 0,175 kg soja.
0,03 hippo grow mineraler.

(Betforen är för magens/tarmflorans skull.)

Senast ändrad:

Inte allför bra värden?? Du har ju kanonvärden. skulle bli överlycklig om jag fick ditt hö med 6,3 MJ. guld värt för en med lättfödda hästar.

:eek: NEJ! Det får inte vara sant! Det var det bästa och mest prisvärda selentillskottet! :(
Hade precis tänkt köpa nytt ju.... Jaha, då får man köpa nåt utblandat dyrt skit istället. :grin:

Har börjat vänja in Hestekraft till min pålla. Kommer käka oanalyserat fjolårssilage ett tag innan nya höleveransen kommer, så jag vill vara på säkra sidan. Blir väl 0.5 kg av det tänkte jag.

Varför inte köpa Selevitan istället? Visserligen på recept men innerhåller både E vitamin och selen.....

Det beror på höanalysen. Troligen bara hö, halm och mineraler, lite betfor.

Just nu får damen:

6 kg hö
1 kg lucern
1.5 kg havre
150 g betfor

Senare i höst vinter går vi över till hösilage.

Min dam fungerar väldigt bra på Mustangs originalmüsli, men havre, hösilage och betfor ingår i hyran, så jag ska fnula ett tag, så får vi se. Vi har en väldigt bra hö/hösilageleverantör, med ruggigt fina värden. Just nu är hon i väldigt fint hull, för att vara 26 år och promenadigångsatt :).

Min varmblodstravare kommer att få äta

7 kg hö
1,5 kg lusern (ca 1 kg Kvarnbypellets och 0,5 kg Kraffts hack)
Fritt med halm (brukar bli 1-1,5 kg per dag)
Fosfortillskott
Selentillskott

Hade gärna haft ett hö med mindre MJ så jag kunde gett mer... Senare i vinter kommer vi fodra några månader med hösilage, men eftersom det inte är inköpt än så vet jag inte hur foderstaten kommer att ändra sig då.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
527
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 937
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 398
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka