Foderstat.

Sv: Foderstat.

Har kanonbra hö i år så jag kompletterar endast med lite mineraler till mina hästar.

*uppdaterar*

Kallblodstravare, 17 år, ca 157 cm. Hobbyhäst, rids varierat arbete 4-6ggr/veckan. Går ute ca 12 tim/dag.

Foderstat just nu:

Morgon
2 dl havre
½ dl vetekli
½ dl betfor (uppblött)

Kväll
ca 3 kg hö
8 dl havre
2 dl vetekli
2 dl betfor (uppblött)
½ dl mineraler
½ dl B-vitamin (flytande)

KL

Vbl travare, 21 år, motionskörs 2-3 ggr/v. Ute i hagen 12-14 h/dygn.

Morgon:
ca. 3 kg hö i hagen

Lunch:
ca. 3 kg hö i hagen

Kväll:
2 kg Hippo Alfa, 1 dl rapsolja, 5 mått LitoVet, 100 g Miner Vit, 200 g Krafft Protein.
4 kg hö

Kl

På sommaren går hon på bete och äter bara gräs.
Nu stödfodras hon och får 5-6 kg hö och 1 dl betfor, ska börja med kraftfoder veckan(hon har gått med föl hela sommaren som nu är avänjt så för att få bort mjölken har hon inte fått nå kraftfoder alls ett tag) och då blir det 1½ liter.

Under vintern kommer hennes foderstat att vara...
7-8 kg hö(+ ett par kilo om det är väldigt kallt)
1½ liter kraftfoder
1 dl betfor
b-vitamin och tokosel.

Hon rids ca 5 dagar i veckan när hon är igång.

Så här ser mina foderstater ut under "för"vintern:

Araben, inget arbete, 14 år

5 kg hö (äter ej mer, finns fortfarande bete i hennes hage)
2 kg Edel avel
½ kg betfor

Halvblod 1, 15 år, tränas och tävlas ganska aktivt, lättfödd
10 kg hö (i princip inget gräs i hagen)
½ kg betfor
½ kg Mustang orginal

Halvblod 2, 7 år, normalfödd, tränas och tävlas aktivt
12 kg hö (i princip inget gräs i hagen)
½ kg betfor
1 ½ kg mustang orginal

Sen har jag två stycken "lånehästar" just nu, mor och dotter (connemaror) 3 resp 7 år. Har haft dom i ca 4 månader, båda rids regelbundet men 7 åring går såklart mer än 3 åringen. Inget riktigt träningsjobb ännu och de är båda lättfödda.

7 åringen
4 kg hö
3 kg halm
1 kg lucernhack

3 åringen
7 kg hö
1 kg halm
1 kh lucernhack

På dessa foderstater har dom gått från smällfeta till mer normalviktiga, men det är en liten bit kvar tills dom är där jag vill ha dom. Mitt hö är lite för bra för connemarorna men bättre till de andra.

Min häst 10år, stort varmblod tränas för instruktör regelbundet+ rids drygt 5 dagar i veckan.

Morgon: 2.5 kilo silage+ 1/4 krafft mått krafft grund och 1/2 mått havre.
Lunch: 1.5 kilo silage
Middag: 5 kilo silage, ett halvt mått uppblöt betfor (håller på att ändrar lite här)
Kväll 6 kilo silage 1/4 krafft grund+ 1/2 havre.

Extra får han salt :) han har i princip fri tillgång på silage efter som att han äter lite dålig och är lite tunn.

Kbltravare, 27 år, 158 hög, väger nu 625 kg, något tunn. Svårfödd skrittpensionär.
Fritt hö - äter runt 14-15 kg
2 kg lusern (pellets och hack, 1 kg av varje)
1 kg havre
1 kg edel avel
5 dl betfor torrvikt, 5 dl vetekli, 1 dl bryggerijäst, 100 g miner grönpellets, 2 mått litovet, 1 mått kiselgur, 1 mått biotin, ½ mått profeed, 1 dl timjan, 1 dl nypon, ½ dl b-vitaminpellets
1 mått tokosel 1 gg i veckan.
Morötter och äpplen:d

Hellu!

Jag har "precis" lagt till en del i min stat åxo nu när vintern närmar sig, dock skall hästarna byta stall 1 dec så även där kommer det att bli en del förändring med tider, utevistelse etc, så jag lär få lägga om staten inom snarast igen. Jag har dock itne haft hästarna så länga och undrar vad ni anser, ger jag dem för mycket mat? (onödiga vitaminer eller så?) Jag har inte kunnat räkna ut en exakt foderstat då höet inte är analyserat, förhoppningsvis är det kanske det i det nya stallet.

Hästarna går för tillfäller på lösdrift och rids vanligtvis en fem-sex gånger i veckan. Mestadels skogsturer men även en del träning. Båda hästarna är fina i hullet och pälsen så frågan är om de kanske får för mycket av någon vitamin eller liknande? Är deta skadligt? Finns det någonting man ej bör ge samtidigt?

Tinkersto fem år, 150cm hög, väger för tillfället en ca 525 kg (om mått/viktbandet stämde)

får hö fyra gånger om dagen ej uppmätt, men mycket hö då de går ute.
Kraftfoder 1 g/dag:
3dl havre.
1/3-1/2 L Kornkross
1/2L Uppblött betfor
1dl Lucernhack
1/2dl Rapsolja
1/2dl Miniraler & vitaminer + "några miniralbitar"

Varmblodet 12 år, ca 154cm Något svårfödd. Även hon får hö 4g/dag, rikligt eftersom hon går ute (kommer ställas på box nu)
Och kraft 1g/dag:
1/2-2/3L kornkross
1/2 L uppblött betfor
En stor näve Lucernhack (uppskattningsvis 1/4 L)
1/2-1DL Rapsolja
1/2dl Miniraler & Vitaminer Även hon får några "miniralbitar"

Vad tror ni? Jag är egentligen emot at "ge för mycket kraft" och anser själv att jag för närvarande ger dem mycket kraft, samtidigt är jag orolig nu när vintern slår till och vill inte att de skall falla ur. De får självklart mindre mat om de inte rids/tränas.

Updatering på foderstaterna, plus att jag är i behov av råd!!
Connemarorna är hemskickade, i fint hull :) De övriga kusarna har såhär:

Araben, inget arbete, 14 år

8 kg hö
2 kg Edel avel
1 kg betfor

Halvblod 1, 15 år, tränas och tävlas ganska aktivt, lättfödd
10 kg hö
½ kg betfor
½ kg Mustang orginal

Halvblod 2, 7 år, svårfödd?, tränas och tävlas aktivt
12 kg hö, fri tillgång
1 kg betfor
2 kg mustang orginal
1 kg krafft sport
3 dl majsolja

Denna hästen var ganska mager när jag köpte honom för ca ½ år sedan, har fodrat upp honom och har sedan dess kunna haft honom på en "normal" foderstat dvs ca 85 Mj och en kvot på typ 6,5. Men sedan ca 3 veckor tillbaka har han tappat massor! Han tappar fortfarande en del, skulle behöva gå upp ungefär 40 - 50 kg. Har trappar ner på träningen en del (innan jag han ganska hårt) men han är fortfarande väldigt pigg och träningsglad...

Har kollat parasitstatus och det 0 Epg på allt. Tänderna är Ok:ade också. Han är inte stressig i typen så jag tror inte att han har magsår, men man vet ju aldrig... Tips på foder eller övrigt man kan kolla?
Har en kliniktid nästa vecka men tänkte att jag kunde kolla här så länge.

är ganska ny här så vet inte om jag får skriva såhär men annars så får ni väl säga till/flytta:D
jag hade en häst i mitt stall förra året och tyckte att han hade väldigt dålig foderstart
morgon:1dl betfor (blötlagd)+ hö(kanske 8kg) som delades mellan mina två hästar med ute i hagen.
lunch:lika mkt hö som på morgonen delas med samma hästar i hagen.
kväll:1dl betfor(blötlagd)+ 1kg hö.
hästen är en d-ponny som reds 6 ggr/vecka i skogen skritt, trav, galopp.väldigt lättfödd.
är det lite eller är jag helt fel ute?
det var på vintren.

Mjo jag vet inte... Det beror väl på som sagt. Mitt varmblod faller väääldigt lätt ur... Så jag kanske är lite extra kinkig, plus att tinkern ser jag hellre är lite rund och go (dock inte så att hon mår dåligt utav det), Och då de går på lösdrift så blir man ännu mer orolig, vad tror du om min stat?
Jag skulle nog ha gett d-ponnyn (om den nu rids så pass mycket) lite mer kraft.

Min lättfödda halvblodsvalack (ca 550kg) ger jag följande just nu:

8kg hö + fri tillgång av foderhalm (vete)
0,5kg krosskorn
1kg lucernpellets
0,2kg betfor
2dl stöpt linfrö
b-vitamin och enzion
Inga mineraler mer än tokosel 1ggn/vecka

Han arbetas mkt lätt just nu pga min nackskada så jag försöker hålla ned kraftfodergivan så mkt som möjligt. Anledningen till att han inte får mer än 8kg hö beror på att mitt hö är proteinfattigt med mkt energirikt. Jag försöker istället att fodra upp proteinet med lucern samt tillgodose behovet av strå med halm.
Det verkar peppar-peppar fungera, han har hållit hullet mkt bra hittils :)

Uppdatering...:)
Kbltravare, 27 år, 158 hög, väger runt 625 kg. Något svårfödd skritt/hagpensionär.
Fritt hö, äter runt 14-15 kg per dag
1 kg lusernpellets, 0,6 kg lusernstrå
1 kg havre, hel
6 dl betfor torrvikt, 5 dl vetekli, 1 dl bryggerijäst, 100 g miner grön, 3 mått litovet, 1 mått biotin, 1 mått kiselgur, ½ mått profeed, ½ dl nypon, 1 dl timjan.
Morötter och äpplen:d

Nu har vi fått en till häst.

Travare 5 år ca 155 cm. Ska travtränas alt monte.

fri tillgång på hö. Äter väldigt mycket grovfoder.
1 kg havre
5 dl betfor
½ kg mustang musli orginal.
1 dl mineraler.

*kl*

Jag har bara haft min pålle sen i juni så jag har lite svårt att svara på olika årstider. Men just nu äter hon:

Morgon: 2 kg silage + 1 liter Mustang-müsli
Lunch: 2 kg silage
Eftermiddag: 4 kg silage + 1 liter Mustang-müsli + 2 dl rapsolja
Kväll: 4 kg silage + 1 liter Mustang- müsli

Sen en massa morötter :D

Hon är ett 11-årigt halvblod på 163 cm och väger 540 kg. Hon tränas för instruktör två dagar i veckan och tävlas typ var tredje helg (Nu tog ju alla tävlingar precis slut, men innan)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix