Foderstat.

Sv: Foderstat.

Får se hur vi gör vid sommarbetet, nordsvensken är oerhört lättfödd så där behövs nog ingenting. Möjligt är om de får varsin spann med lite betfor i, att de då också får vitlök samt olja för pälsens skull. Det beror helt på hur mycket dressyrarbete det blir i sommar.

Kallblodstravare, 17 år, ca 157 cm. Hobbyhäst som rids varierat ca 5 ggr/veckan.

Foderstat vinter:
ca 9-10 kg hö
1,5 l havre
2 dl vetekli
2 dl betfor (uppblött)
½ dl mineraler
samt ½ dil B-vitamin vid pälssättning/-fällning

Foderstat just nu (går i gräshage, ca 10-14 tim/dag):
ca 5 kg hö
0,5 l havre
1 dl vetekli
1 dl betfor
½ dl mineraler
½ dl B-vitamin

Foderstat under sommarbete:
han går då ute dygnet runt o får kanske lite havre mm då o då vid hårdare arbete.

Arabkorsning, sto, 5 år.
Tränas regelbundet.

Vårat hösilage har nästan varit FÖR bra under vintertid,
så då har pållan endast fått några dl musli (ca 4 dl) plus de mineraler som behövdes för att täcka upp behovet.
ca 10-12 kg (plusminus något) hösilage fick hon denna hölsten/vintern/våren.

Under sommartid får hon i början inget kraftfoder alls, bara väldigt kraftigt bete.. Plus ett mått tokosel en gång i veckan som blandas med en klick betfor eller liknande.

Min häst släpptes på bete i fredags, och..
...Jag känner på mig att det står en köttbulle i hagen och väntar idag när jag kommer.. :grin:

Senast ändrad:

Hejsan!
-Är bara lite nyfiken då jag läst på många ställen att vi ger våra hästar alldeles för mycket kraftfoder idag.
Hur ser era foderstater ut? Under sommar resp vinter, och hur mycket motioneras de i förhållandevis?
Ger ni mycket övriga tillskott, så som ex vitaminer, mineraler, olja, vitlökspulver etc. varför i så fall?
Vore tacksam för svar!

Jag har i vinter gett 8,5 kg hö, några kg halm ute i hagen, 500 gr hel havre, mineraler, sojaskrå, morötter och Tokosel.

Sojan får han pga att han behövde mer protein än vad höet innehöll - dessutom äter han ju en del halm som inte innehåller något protein alls.

Tokosel är för att kompensera bristen i höet.

Inga andra tillsatser får han, varken vitlök, B-vitamin eller nåt annat.
Han fäller alltid normalt och blir inte påverkad av det.

Nu har jag lagt av med proteinet eftersom han äter mer och mer gräs och så småningom lever han nästan uteslutande på betet och går ute dygnet runt t om sept/okt.

Är dock uppmärksam på hur betet artar sig - om det blir torka eller andra problem så ger jag tillskott.

Min åsikt är att grovfodret (hö/hösilage/halm etc) är det som är det viktigaste.

Hästen tävlas inte men rids och tränas seriöst ca 5 dagar i veckan och detta sker hela året - även på sommaren. Möjligtvis att det blir lite mer vila på vintern.

Vinter tid käkar min pålle (kbl travare, valack, ca,150 cm i mkh, perfekt i hull å muskulatur, rids 5-6 dagar/v.:

10 kg hösilage
1 liter havre
3 - 4 dl betfor
mineraler
b-vitamin
vitlökspulver

Nu när det börjar bli mer gräs i hagarna så minskar ja så smått på grov fodret, tar till att börja med bort lunch höet.
Sedan eftermiddags höet.
När de kan börja gå ute på natten så får de (beroende på betet) kanske nått kg hö morgon/kväll.

Hur mkt kraft foder de får på sommaren beror hellt på vad bra betet blir.
Om det blir väldigt torrt och dåligt bete så blir det nog som mest 3/4 liter havre å ca 2 dl betfor (å så mineraler naturligtvis)
Blir det bra bete så blir det som minst 3 dl betfor + mineraler.

Vbl-sto, 9 år. Motionsrids/tränas 5 dgr/veckan ca.

Fri tillgång på hö ute.
10-12kg hösilage inne/dygn
2kg havre
2 dl (torrmätt) betforpellets
salt och biovimin.

Inte mkt ändringar sommar/vinter. På bete får hon inget eller minimalt med kraftfoder beroende på hur mkt hon jobbar.

Tinkersto 5år, ca 550kg(nätt modell), 150cm. Under igångsättning.
2/3 L Betfor
1L Kornkross
Ca 30Ml vitaminer och miniraler. (fulltillskott)
+(uppskattningsvis) 10kg ensilage.

Varmblodssto, 12år, taskigt hull/muskler, under igångsättning, ca 155cm mankh.
1L Betfor
2/3Kornkross
30Ml vitamin&mineraltillskott.
ca(uppskattningsvis) 8kg hösilage.

Tips på att få upp hullet på varmblodet? Tog över henne för två veckor sedan, och vet att sådant kan ta tid. Linfröolja har jag hört skall vara bra? Hon har ätit pellets tidigare(dålig i hull då med) Vilket skulle ni rekomendera?

Tinkern är väldigt fin i hullet och glansig i pälsen.

Har försökt räkna ut stat med hjälp utav programmet, men förstod inte alls hur man skulle göra:P

Ge mer grovfoder om de äter det! Lucern är bra att komplettera silaget med, travarens foderstat låter snål.

Min c-ponny får just nu:

3kg hösilage (bra bete ute nu)
1l havre
5dl blöt betfor
1/4dl mineraler

Han motineras 6-7dgr i veckan.
Vet inte om han får för mycket/för lite eller för näringsfattig mat?
Vad tycker ni?
Funderar på att byta till kraftfoder, vilka finns det som innehåller allt?

Min häst äter nu:
ca 5kg hösilage(äter inte mer nu)
gräs(kl 8-21)
6dl rehab
3dl betfor
ca 2 msk örter
2 mått probimin
en skvätt rapsolja

(Gräshagen hon går i nu finns de inte så jättemycket gräs i men inte jättelite heller)

Hon är en fullblodskorsning, 154cm i mkh på 22år.
Rids ca 5dagar i veckan

Halvblod, sto 164cm,modell "vinthund", 11 år, rids 6ggr/vecka medelhårda pass

4.5 kg Krafft Groov 125
800g torr betfor
1dl mineraler
2kg morötter
15kg hösilage

Mjo, Lucern verkar de inte "tåla" varken äta bra utav eller må bra utav i magen, dock får de annorlunda nu när de går på bete men varmblodet har inte gått att ge mycket mer mat till då hon iställte får en ballongmage, men nu börjar hon komma upp i hull!

Jag verierar ju såklart lite efter hur de ser ut i hull/päls och hur mycket de arbetar.

Nu under sommaren går de nästan bara på bete. Får kraft om de arbetat hårt. Annars går de på ett fett bete.

Man ger vell så mkt kraftfoder som hästen behöver?

mitt lättfödda halvblod får ca 10 kg hö och lite havre plus betfor (som skrammel och för att få i sig foderjästen, kanske totalt ca ½ kg kraftfoder), går ganska mkt.

Araben är mer svårfödd och går på fri tillgång på hö samt ca 3 kg kraftfoder (krafft rehab/grov 125 och betfor) hon gör inget jobb alls nu.

Mitt polska halvblod var svårfödd när jag köpte honom, men allt eftersom han har blivit bättre at så blir han mindre och mindre svårfödd, nu frå han vell fri tillgång på hö samt 1 kg groov. Går inte så mkt ännu.

Hur börjar er foderstat se ut nu inför vintern då?
Är det någon som är haj på huruvida ojla kan vara bra att blanda i maten(oliv eller raps?) Jag tänker på hårremmen, pälsen och för att gå upp lite i vikt. Vilken olja är bäst? Hur mycket kan man ge?

mitt halvblod, 17år får i nuläget:

10-12kg hö
8dl lucernpellets
8dl krafft groov 125
1,5L krafft grund
30ml krafft multi vitamin

till vintern byter jag till hösilage o då brukar givan ligga på ungefär 15-20kg
håller precis på att byta ut krafft grund mot krafft groov 125 så bara invänjningen är klar så kommer han att äta ungefär 2,5L krafft groov 125 och ingen krafft grund

Jag är väldigt intresserad av foder och försöker fodra så hästen ska må så bra som möjligt! Oftast är det enklare än många tror. Det behövs inte så mycket tillsatser, det mesta är bara pr-trick. ;)

Nu går han ute på bete och är fortfarande rund om magen. :) Så småningom kommer han stå inne nätter och äta hö i hagen och nattetid. Antal kilo får vi se, beror på mängden bete i hagen och hans hull osv.
Ska ta höanalys i höst och så får vi se därefter! :D Vill förstås ge så lite extraduttar som möjligt.

Hos förra ägaren fick han hö, betfor, kraft, korn, mineraler och ibland havre.

Vanlig matolja funkar lika bra som dyra oljor. Max 100 g fett/100 kg och utfodringstillfälle. (per dag: högst det dubbla)
Hästen har inte så bra möjligheter att spjälka olja för den äter natuligt sett inte så mkt fett.

Min c-ponny får just nu:

3kg hösilage (bra bete ute nu)
1l havre
5dl blöt betfor
1/4dl mineraler

Han motineras 6-7dgr i veckan.
Vet inte om han får för mycket/för lite eller för näringsfattig mat?
Vad tycker ni?
Funderar på att byta till kraftfoder, vilka finns det som innehåller allt?

Det är omöjligt att svara på. Varken jag eller du eller nån annan vet vad han får i sig i betet. Utan höanalys vet vi inte vad han får i sig från hö.
Faller han ur - öka grovfodret! I första hand ska hästen få grovfoder. Kraftfoder tillkommer endast om hästen inte får i sig tillräckl. genom grovfodret! :)

Min herre som är ett 11 årigt halvblod på 178cm får:

* ca 12 kg hö
* 2 l blötbetfor
* ca 4 kg kraftfoder
* samt mineraler & vitaminer

Detta vid träning.

Nu på sommaren går han på bete och får bara nåt kg havre efter ridturen.

Ponnyn på 17 år får:
* ca 8 kg hö
* 0,5 kg kraftfoder
* ca 5 dl betfor
* mineral &vit
Hon promenadrids.

1-åringen kommer få (köpte honom i sommras):
* Så mkt hö han äter upp. Under sommaren då han fick stå inne ett tag åt han ung. 10 kg så runt 10-12kg
* ca 1kg krafftfoder (nu på hösten)
* 10 dl blöt betfor
* mineral &vit

Har inte räknat ut hans foderstat än såjust nu kollas det på hullet men jag antar att det kommer att bli nåt sånt.

knapplån

Min häst är en fullblodskorsning på ca 150cm 22 år gammal
Hennes foderstat:
morgon:ca 2kg hösilage 2dl rehab 1dl betfor och ett mått probimin.
lunch: ca 1-1,5 kg hösilage
middag: ca 1,5kg hösilage
Kväll: 3kg hösilage 5dl rehab 3dl betfor 1 mått glucosamin 1 mått probimin en svätt olja och 2 mått örter.

sammanlagt får hon på en dag:
ca 8kg hösilage
7dl rehab
4dl betfor
2 mått probimin
1 mått glucosamin
2 mått örter
1 skvätt olja

Hon rids mest i skogen ca 4-5 dagar i veckan

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix