Foderstat.

Sv: Foderstat.

-Hur ser era foderstater ut?
11 kg hö
1 kg korn
1,5 kg mustang active
0,25kg betfor
2 dl olja

Under sommar resp vinter, och hur mycket motioneras de i förhållandevis?

fullblod som rids ca 6ggr per vecka. sommartid äter hon mindre hö och mer gräs, drar även med på kraftfodret.

Ger ni mycket övriga tillskott, så som ex vitaminer, mineraler, olja, vitlökspulver etc. varför i så fall?
hon får mineraler då mineralbehovet inte täcks av fodret,
sommartid ger jag extra salt

Just nu:

araben född 2005:
Bete dygnet runt + hö på kvällen ca 1-2 kg (i princip fritt)
1/2 kg lusern
1 dl miner grön
salt
1/2 hippomått betfor
1 dl havre (godis)
1 dl hippo alfa (godis)

D ponnyn född 2002:
bete dygnet runt + hö på kvällen ca 1-2 kg (samma som ovan)
1/4 kg lusern
1 dl miner grön
salt
en skvätt betfor
1 dl havre (godis)
1 dl alfa (godis)

senare i vinter(som jag tror):

araben:
hö: fritt (8-12 kg beroende på väder och hur länge betet räcker)
lusern: 1-2 kg
betfor: 1/2 hippo mått
havre: 2 dl
miner grön: 1 dl
salt
biovimin: 1 kork

D ponnyn:
hö: fritt (8-12 kg beroende på väder och hur länge betet räcker)
lusern: 0,5 kg
betfor: 2 dl blöt volym
havre: 2 dl
miner grön: 1 dl
salt
biovimin: 1 kork ett par ggr/vecka

försöker att ge så lite kraft och onödigt som möjligt och ger så långt som det går endast grovfoder, men då bägge hästarna tycker det e mycket godare om man blandar lite havre i lusernen så får de bli så.
sen så ger jag salt för att de knappt äter ngt på saltstenen och biovimin ger jag mest "för säkerhets skull", men det får de bara när det är som mörkast på året.

på sommaren så får de mineraler ev. lusern och hö och sist kraftfoder.

återkommer om jag glömt ngt!

Min häst, sto 150 cm hög, lättfödd.
Rids ej pga skada, står i sjukhage.

Just nu får hon över 30 kg ( :eek: ) ensilage om dagen fördelat på tre fodringar. Det är ganska blött/tungt (inte jätteblött dock).
Får även en skvätt lucern och betfor på kvällen.

Innan fick hon 10-12 kg hö/dag (+ det gräs som fanns i sjukhagen)

Har ingen analys på fodret än så jag vill inte lägga till andra fodertillskott och hon ser fin ut i hullet så..

Fjordingen (2½åring), fraktur i benet, står i sjukhage.
Får ngt mindre än min häst och ingen lucern.

Fjording, 23 år , Cponny, svårfödd.
Får just nu en ikeapåse ensilage 1 gång / dag, resten står hon på gräs veckan ut.
Får 1 kg lucern, ½kg hippo alfa, mineraler samt ett par dl vetekli.
From helgen/nästa vecka kommer hon få betydligt mer mat.

*kl*
Min får:

11kg hö
ett par nävar musli
salt
mineraler

Hbl 170cm av lättare typ. Rids 6dagar/v rider för tränare tvp dagar, tävlar lite då och då.

Generellt tycker jag att många verkar ge väldigt lite grovfoder till sina hästar...

16-årig kallblodstravare, ganska lättfödd. Motioneras 5-6 dagar/vecka, inte hårt men ganska styrketränande/intensivt ändå under tiden den tränas.

Fri tillgång på hösilage med (för) höga värden. I vintras åt den mycket av silaget, ca 25-30kg/dag? Nu när det är varmare (eller om det är för att den vant sig vid att alltid ha käk) äter den mindre, kanske 20kg/dag.

1hg krafft grund fördelat på två måltider (krubbskrammel) och f.n. ca 6dl lucernhack också fördelat på två mål, eftersom ryggen fortfarande är yttepytte mindre rund än jag vill ha den och för att lucernet ska ta slut någon gång.
½ dl mineraler/dag
15g e-vitamin/selentillskott (halv dagsdos) för att säkerställa att han får i sig tillräckligt med selen eller e-vitamin som kompenserar.

Ska ge en omgång till av B-vitamin nu i pälsfällningen.

Hästen har noll behov av kraftfoder/mineraler utifrån foderstatsberäkningen (han får nästan dubbelt upp mot beräknat behov av energi och protein). Men eftersom selen inte fanns med i analysen och det oftast är selenfattigt i Sverige ger jag selentillskottet, även mineraler "för säkerhets skull" om det skulle vara något mer som fattas men selendosen då uppdelat mellan mineraler/tillskott. Och så lite lucern/krafftpellets bara för att ha något att blanda i tillskottet i.

Senast ändrad:

*kl*

Fullblod. Har börjat sättas igång nu. Kommer ridas försiktigt ett tag framöver.

8 kg hö (äter inte mer pga mycket gräs kvar i hagen)
1 kg lusernpellets
2 kg betfor
0.8 kg Hippoalfa
0.5 kg havre (vänjer in henne långsamt igen för att se om magen orkar med havren)
0.2 kg soja.
60 g mineraler

min ponny (145cm 21årig korsnings(new forest/halvblod) valack) är egentligen lätt född. BARA han får rätt mängd(beroende på värdena i höt)
Nu när han går ute i princip hela dagarna(på vintern samma ca) (0700-2000)
9kg hö (uppdelat på 4a: mo:3 L:2 in:1 K:3) Lite mer på vintern typ 10-11kg
2kg havre
0,2kg betfor
övrigt: Minerblå, b-vitamin(för pälsen), multivitaminer, soja (om han har haft viloperiod eller lik, hjälper till att bygga upp musklerna), majsolja (ger lite extra energi), BioGlucosamin(förebyggande för stela leder han är 21 ändå).

På sommaren:
Gräs äts i mängder xD ev lite hö om vi inte har en hage o byta till.

1dl betfor(när den är blöt) med allt övrigt, se ovan
½kg havre

Kan tänka mig att det är mkt. Men allt det dära extra är framförallt att han är en äldre känsligherre som behöver det.

Vbl sto som ska gå upp i vikt får 12kg hö om dagen, ca 2-3kg lusern, 1 kg pellets, vitaminer, morötter, 1kg betfor med äppelcidervinäger, en fjärdedel betfor samt vitlök i morgon och kvälls fodret. Rids dagligen, träningspass ca. 3-4 ggr i veckan, uteritter resten ungefär.

En del av mina hästar klarar sig fint på fri mängd hösilage och därefter en liten mägd kraftfoder.
Några av mina äldre hästar och fullbloden kräver dock rätt mycket mat. Fyller främst ut detta med lusern pellets och sedan "vanligt" foder

Min vbl valack som väger ca 540 kg och rids 6 dagar i veckan.Är under omskolning till ridhäst får.
8 kg hö
2 kg havrehalm.
1½ kg Lusern (ska ev öka till 2 kg för att höja kvoten om han inte håller sig)
500 g Vetekli.
50 g Mustang mineral blå.
kvot på 6.7

Han tilläggsfodras på sommaren oxå. går på gräs på dagtid, får 4 kg hö då på nätterna eftersom han är uppstallad även sommartid. I sommar har han fått Mustang fiber musli ca 1 kg om dagen + ½ lusern.
Ger även extra salt när han svettas mycket.

22 årig arabvalack, 400 kg, 148 cm. Skogsrids mest, tränar ibland lite hårdare, kommer i vinter att få:

7 kg hö
1 kg havre
0.5 kg Krafft Grund
0.3 kg Betfor (torrt räknat)
1 dl (100 g) Miner Blå

Har analys på höet, och foderstaten är uträknad efter den : ]

2 årigt paintsto
fri tillgång på hö ute, 3-4kg hö på natten(äter inte mer),
några dl betfor (torrmått pellets), under 1liter kraftfoder, lite vitlök o biotin, mineraler, ganska mycket morötter. detta uppdelat på 2 mål... jag fodrar hellre med hö + morötter än med en massa olika kraftfoder, det är billigare o naturligare, jag har heller inga analyser på grovfoder då jag köper från olika leverantörer under årets gång, det är därför som jag kompleterar med mindre mängd kraftfoder sedan ser jag mycket på hur hästen mår och ser ut i hull. har fungerat bra i många år.

Min pålle får ca 6 kg hö (går på bete om dagarna) ca 3 liter lusernhack, 1 liter korn & havre kross, ca 1½ liter betfor (torrt).
Sedan får han minneraler, persilja & foderjäst. Vintertid får han ca 11 kg hö. Han är 3 år, svår att hålla hull (blir aldrig tjock) rids mellan 2-3 ggr i veckan.

Tävlingshäst som går fullt 50 veckor om året. Går lungt mellan jul & nyår och falsterbo veckan.

Hon äter 10 kg hö vilket blir fri tillgång för henne eftersom hon inte äter upp mer.

4 kg havre (minskas till 1,5 dom dagar hon skrittas)
2 kg torr betfor (blötläggs såklart)
1 dl matolja
2 msk salt (har ingen saltsten eftersom hon inte slickar på den)
2 msk e-vitamin
1-2 msk gurkmeja
100 g mineraler

min d-ponny får:

7 kg hö
1 kg musli
3 dl betfor
22 gram e-vitamin (muskelvitaminer typ)
1 msk mineraler
salt

han får ungefär samma foderstat året om, drar ner på höt under sommaren om han går på gräs men annars samma, lite mer hö vintertid om han tunnar ur.

Senast ändrad:

Min ena C-ponny (svårfödd) får just nu:

10kg hö
2,5 liter lusern
6dl betfor
1 liter kornkross
1,2 liter krafft rehab
2dl mineraler
4 mått olja
2 mått hoof-aid

Uppdelat på 3 mål/dag.

Vi har ej hunnit då hem analysen ännu men hoppas på kanonvärden. :) Har en halvblodvalack i normalträning, relativt lättfödd.

12 kg hösilage (har fortfarande gräs kvar i hagen)
0,6 kg havre
0,5kg grund
mineraler
b-vitamin

Har kanonbra hö o år så kompletterar endast med lite mineraler till mina hästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 779
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix