Foderstat för islänning..

K

Kjarni

Jag är en nybliven ägare till två islandshästar. Jag har problem att få fram vad deras foderstat ska vara.. Som de är nu får de 7 kg hö per dag samt ca 1 näve stråfoder plus multivitamin. Har nu köpt o tänkt ge dem musli utan havre. Men vad ger ni era islänningar? Mängd och sort! Blir så förvirrad av alla olika rekomendationer.
Tacksam för hjälp

Sv: Foderstat för islänning..

Vad och om du behöver något kraftfoder är ditt grovfoder som avgör, för att veta det bör du helst ha en analys allt annat förblir en ren gissning.

Har skickat på analys, svaret kommer till veckan, men vad ska jag ge i väntan, innan jag vet? Kan jag ge som jag beskriver eller må jag även ge betfor? Ska jag avvakta muslin?:confused:

Jag antar att du precis har fått hem hästarna?
Hästar behöver tid på sig för att vänja sig vid nytt foder. Jag hade nog gett dem av höet så länge. Betfor är bra för magen så det kan du också ge. Men vänta med att ge ngt extra foder tills du vet vilket foder du ska välja. Det verkar bara onödigt att vänja dem vid ngt de kanske bara ska äta några dagar.

Jaa..är så de fått tidigare, jag tycker det känns helt fel alltihopa..Därför vill jag ha hjälp tills jag säker vet efter foder analys o så.

Ge hö i kombination med lite lucern, tills du har fått analys. Utifrån den kan du sedan ordna en foderstat.

Jag skulle tippa på att ts menar hackat strå(lucern)?

Till TS:
Jag tycker som någon redan föreslagit, att du ska fortsätta med hö och lucern(om det var det du menade) tills du fått analysen och efter det börja fundera på vad du ska ge dem.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 846
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 415
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?