foderstart...

Josssefine

Trådstartare
Har ett dräktigt haflinger sto, hon är nu i ca 6 månaden(171 dygn)..

Undrar nu hur mycket foder ni tycker jag ska ge henne..
Är orolig att ge hnne för mycket hö, vet inte om det är helt knasigt..Men hon hade fång i höstas, och jag är rädd den ska komma tillbaka..

Kommer därför inte ge henne nån kraft, eller spannmål.
Hon får nu lite betfor, enbart för att kunna ge henne probiotikan, och så får hon hö och halm.

Ungefär hur mycket tycker ni jag ska ge henne nu?

Har inte gjort någon analys på höet:S Men det är bra kvalite, vill bara ha reda på ett ungefär hur många kilon ni tycker hon ska ha, och hur mycket jag ska öka i slutet av dräktigheten.

Sv: foderstart...

Fånghästar behöver få sitt näringsbehov uppfyllt precis som alla andra, det är bara det att man får försöka undvika vissa foderslag och vara MYCKET petig med foderbyten.

Jag skulle absolut analysera grovfodret, det är bara då man kan veta om hästen får allt den behöver, och att man inte ger den något extra i onödan. Och det är ju särskilt viktigt när du har en häst som har sådana speciella behov som din, både fång och dräktig.:idea:

Det går inte, inte, inte att se på ett hö om det är näringsmässigt av god kvalité!

Man kan uppskatta den hygieniska kvaliten med lukt och syn, men färg och lukt säger ingenting om näringsinnehållet. Ett hö som ser grönt och fräscht ut kan vara näringsfattigt medan ett hö som ser gult och trist ut kan vara superbra. Om någon (den som säljer höet, t.ex....) påstår att ett hö är bra, be att få se en analys!

Än så länge behöver inte ditt sto något extra dräktighetstillägg, men om ca 2 månader "brakar det iväg" och hon kommer att behöva stora mängder protein, ca dubbelt så mycket som hon behöver normalt sett. Även energibehovet ökar. Är hon fångkänslig är det alltså hög tid redan nu att börja titta på och vänja in eventuella tillskottsfoder som krävs senare.

Hö ska du kunna ge obegränsat. Sen kanske tillsätta Lusern när hon kommer lite längre in i dräktigheten

okej, men vad hade ni annvänt för fodertillskott, vet att kraaft har ett speciellt foder för fång hästar och för ponnyer..

Mycket protein, vilka olika foder innehåller mycket protein?

kan tillägga att hon är väldigt lätt född..

okej, lusern innehåller mycket protein som hon behöver..

vet inte exakta summor på hur mycket hö jag ger henne, men är som sagt frutansvärt rädd att ge henne för mycket..

Hon får på morgonen 1 bal(vet ej exakt vikt) den delar hon med 4 får och en minishettis.

Hur mycket tycker du ungefär jag kan våga ge henne utan att hon får fången tillbaka..

En häst ska inte kunna få fång av ett bra grovfoder, så du kan ge ganska stora mängder (förutsatt att det har bra värden)
Min fångis går på fri tillgång (stoppar i sig ung 20kg/dag) med hösilage med en kvot på drygt 9, o hon är inte dräktig. Det du ska passa dig för när det gäller fånghäst är spannmål, tyvärr innehåller så gott som samtliga färdigfoder antingen havre eller korn, många innehåller både och.
Lusern är proteinrikt o innehåller som sagt var inga spannmål

Det du bör tänka på är att energin i fodret inte får skjuta iväg utan att du har en bra balans mellan smrp o mj

Okej, ska nog ta och inskaffa lusern då, vart kan man få tag på det? vart som? visst finns det i pelletsform med? ska det blötläggas?:S

Okej, hur mycket tycker du är "lämpligt" att ge henne på kvällen är 3 kilon för mycket? Hon får nått kilo halm med..

Blir inte klok på detta med fång, proteinet är det inte det som är farligt?
Om man skaffar lusern hur mycket ska man ge ungefär?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
814
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 993
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
1 077
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 616
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈