Fodersort i proffstall

Sv: Fodersort i proffstall

Vissa utav hästarna får havre och vissa får pellets beroende på vad de har för behov men jag kan inte påstå att jag har märkt någon större skillnad i tuggtiden. Det verkar vara mer individuellt än att de har olika fodersorter.

Det krävs mer saliv för att tugga t ex hel havre än vad som krävs för att göra detsamma med pellets. Saliven binder samman tuggan och gör att den lättare glider ner genom svalget. När hästen får foder som snabbt tuggas sönder produceras mindre mängd saliv och risken för att fodret fastnar i strupen ökar. Saliven inehåller inget enzym som bryter ned fodret i sig men med saliveringen startar också magsaftssekretionen nere i magsäcken. Ökad magsaftssekretion = ökat foderutnyttjande.
Ättiden kan mycket väl vara lika oavsett fodertyp. Jag tänker mer på hur fodret bryts ner.

Vet du om det är Sport eller Sport SPC som han använder och vilka typer av tillskott är det?

jag tror det är den nyaste sporten vi använder...

ja du tillskott vi använder är:

Krafft Oil
Krafft salt (dom där vita säckarna)
Shy Feeder B (på våren och hösten)
Järntillskott, magnesiumskott, glukosamin mm till dom hästarna som behöver det..

Dessutom har jag varit på studiebesök där Kraffts pellets tillverkas. Länge sedan iofs, så det kanske är bättre nu, men då låg det rester av pellets i rännorna där pelletsen transporterade och resterna var helt mögliga.

Har inte det varit ett problem flera gånger, med rester av "annat" i Kraffts fodermaskiner? Tänker närmast på kakao eller om det var kafferester som gav utslag på dopingprover. Sen var det väl en Odalrelaterad foderfabrik som spred det stora salmonellautbrottet på gris för en 4-5 år sen. Fast det är klart, sunkiga gamla havrebingar och dylikt är inte trevligt heller så problemet är nog inte unikt för just krafft/odal.

Jag vet inte om det har varit Krafft, men något pellets är det i vart fall som haft spår av saker som gett utslag i dopingtester.

Om man har mögel i havrehinken så ser man det ju i vart fall. Jag litar inte på pellets. :crazy:

Svanstedt ger Edel.
Lähdekorpi har krafft.
Jean-Pierre Dubois ger krafft men också något annat tror jag.
Fabrice Souloy ger krafft.
Bazire gav krafft när vi var där och hälsade på, det var 2006.

Jag vet inte om det har varit Krafft, men något pellets är det i vart fall som haft spår av saker som gett utslag i dopingtester.

Om man har mögel i havrehinken så ser man det ju i vart fall. Jag litar inte på pellets. :crazy:

Jo men det var Krafft, som det var sånt rabalder om för några år sen. Fick de inte betala skadestånd? Eller var det nån typ av ersättning till tränarna?

Jag ger Alice Krafft BlåRöd sen en månad tbx ihop med havre & betfor. På morgonen får hon även HackadStrå från Krafft ihop med blåröda som gör att hon äter långsamt, vilket hon i övrigt gör med all mat. Havre, korn & müsli som hon fick förut SLÄNGDE hon i sig. Hon har även lagt på sig mer muskler, finare päls & lugnat ner sig i körningen. Förut kunde hon vara Tokhet, därför red jag henne istället men nu är hon pigg men reglerbar, trots att hon nu bara går 2 ggr/veckan 1,4 mil. (körde 4 ggr veckan förut) Jag ser en förbättring med foderbytet till krafft, men jag är juh iofs en super amatör :D

Svårt det där med foder:smirk: Där jag jobbade förut fodrade vi med Dynavena en period.
Ett jättebra foder men när det legat ett tag (beställde pallvis) så kunde man se mögel på just dom små små pelleterade bitarna:( Ändå så hade inte datumen gått ut. Det som funkade bäst var nog havre med lite stöd från KRAFFTs olika produkter. Men jag har även sett mögel i deras pellets......

I alla fall i sin egen hink :crazy:
Jag är skeptisk till färdigfoder, framförallt efter salmonellautbrottet, det kan ju lika gärna hända i en hästfoderbatch som i svinfoder.

Men det är svårt att hitta något som inte är pelleterat som täcker proteinbehovet till mina märrar och småhästar, tyvärr, om man inte ger kossehösilage eller kilovis med soja. Nu har jag hamnat i Kvarnbyfoders lucernpellets, trots att jag inte vill ge pellets.

Men det är svårt att hitta något som inte är pelleterat som täcker proteinbehovet till mina märrar och småhästar, tyvärr, om man inte ger kossehösilage eller kilovis med soja. Nu har jag hamnat i Kvarnbyfoders lucernpellets, trots att jag inte vill ge pellets.

Nej det är klart, i många fall så måste man ta till pellets eller färdigfoder. Men jag som rör mig i kategorin "lätt överviktiga kallblod" behöver inte ge processat foder slentrianmässigt om jag inte vill :D

Svårt det där med foder:smirk: Där jag jobbade förut fodrade vi med Dynavena en period.
Ett jättebra foder men när det legat ett tag (beställde pallvis) så kunde man se mögel på just dom små små pelleterade bitarna:( Ändå så hade inte datumen gått ut. Det som funkade bäst var nog havre med lite stöd från KRAFFTs olika produkter. Men jag har även sett mögel i deras pellets......
Mögel på foder beror på hur det förvaras, det kan man inte skylla på tillverkarna oavsett vilken av dem det handlar om.

Nu är ingen expert på detta, men jag har fått lära mig att det "farliga" möglet inte syns på havre.

Personligen är jag efter vissa (totalt oseriösa och personliga) försök mer spetisk till havre. Men så kan det väl gå.

Bergh körde med "pro active" (tror jag det hette) och hel havre förut på min tid iaf, men det var ofta nya foder varianter. Ett tag hör vi på och kokade linfrögröt.

Tycker mig mestadels sett olika varianter av Hippo, framförallt Basic, i stallarna på Kalmartravet....

vi fodrar med krafft groov och sport!
vet att stefan hultman fodrade med krafft han också, tror inte han bytt.

Liknande trådar

Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
4 5 6
Svar
108
· Visningar
6 454
Senast: Hippocampus
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
953
Senast: Shixle
·
Trädgård & Växter Jag har tillgång till mängder av jättefina vinterpäron., vet dock inte vad sorten heter. Men vad gör man med dem? Hur förvarar man dem...
Svar
0
· Visningar
284
Senast: Nebraska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30