Fodersort i proffstall

Sv: Fodersort i proffstall

Inbillade mig att utlänska tränare skulle ha lite nya idéer..... Var hos Kern på Kalmartravet och provkörde 2 damer och givetvis var jag då också "tvungen" att snoka om vilket foder han körde med. Tänke att "han är ju tysk" och bara bott i Sverige ett litet tag så jag räknade med att han skulle ha något tyskt foder eller så.... men vad hittade jag i foderkammaren? Jo, Hippo !!!

Bergh kör med KRAFFT.:idea:

Föroreningen i fodret som orsakade dopingfall har inte hänt flera gånger vad jag vet. Det hände en gång och KRAFFT ersatte prispengarna för de som drabbats. Åtminstone enl. Travronden.

För min del så är jag övertygad om att mögligt hö och möglig havre är en betydligt större källa för problem hos hästar än att möglig pellets är det. Det finns väl få saker som är så välanalyserade som de färdigfoder som tillverkas (oavsett företag)?
Mögel i havre och hö känns och syns inte alltid och kunskapen är generellt dålig bland hästfolk. När det gäller egen havre och eget hö så skiter folk i att analysera men det går bra att klaga på seriösa tillverkare.

Sen när är havre "naturlig" föda för en häst? :confused: Släpp ut den på en havreåker så får ni se hur bra den mår. Havre orsakar många problem som kolik och stressmage. Hästen är en grovfoderomvandlare. Därför innehåller många färdigfoder mer fibrer vilket är bra för hästens mage. Däremot är havrens längre ättid förstås positiv. Ättiden är dock oftast inget problem om hästen får äta hö på fri tillgång vilket de flesta större tränare har insett att dom tjänar på.

Jag tycker att det verkar självklart att det inte är några föroreningar/mögel i pelletsen. Då skulle knappast alla hundratusentals hästar som äter KRAFFT världen över inte prestera på högsta elitnivå, tror jag iaf. :p

Oki, kan du förklara det där med enzymer lite mer? :confused:Jag har trott att de flesta enzymer är aktiva inuti hästen och inte i fodret. Upphettning av foder eller ej borde inte påverka?? Snarare ger det bättre smältbarhet oavsett om det är upphettad havre, majs eller annat innehåll. Menar du att den skulle producera SÅ mycket mindre saliv när den äter pellets så att dessa enzymer utgår?

Oki, kan du förklara det där med enzymer lite mer? :confused:Jag har trott att de flesta enzymer är aktiva inuti hästen och inte i fodret. Upphettning av foder eller ej borde inte påverka?? Snarare ger det bättre smältbarhet oavsett om det är upphettad havre, majs eller annat innehåll. Menar du att den skulle producera SÅ mycket mindre saliv när den äter pellets så att dessa enzymer utgår?

Jag kanske skrev luddigt och ska ge dig ett mer utförligt svar men nu ska jag åka iväg på trav. Återkommer ikväll. :)

*KL*

Jag tror iofs att en del i valet av Krafft i så många proffsstall inte beror på fodret i sig utan att det är helt enkelt är klart smidigast att hantera ... :cool: Det är trots allt jäkligt smidigt med Krafft i bulk i stora stall och det finns väl egentligen inget annat foder som är så rationellt att hantera?

Enzymer katalyserar och reglerar de flesta biokemiska processerna i kroppen och de finns tre olika huvudgrupper av enzymer. Metaboliska, matsmältnings- och mat(foder)enzymer.
Metaboliska enzymer katalyserar olika kemiska reaktioner inne i cellerna, som t ex energiproduktion.
Matsmältningsenzymerna utsöndras från matsmältningsapparaten för att bryta ner fodret så att näringsämnena kan tas upp från tarmen till blodet.
Som foderenzymer räknas de enzymer som naturligt förekommer i all rå mat och som tillför matsmältningsenzymer utifrån när de konsumeras i sin naturliga form. Största delen av foderenzymerna förstörs när maten bearbetas/upphettas och kroppens egna matsmältningsenzymer får då ett svårare arbete.
Detta kan bland annat leda till att näringsupptaget försämras och immunförsvaret försvagas.

Här t ex kan du läsa mer om hur enzymerna fungerar:
http://www.regnbagscentret.se/pdenz.html

Härligt svar

När var du där? Hade ju varit kul att veta om de byte till red mills eller bytade från det.

Ok! då var jag efter dig, tyvärr kommer jag inte vad det andra fodret hette.

Enzymer katalyserar och reglerar de flesta biokemiska processerna i kroppen och de finns tre olika huvudgrupper av enzymer. Metaboliska, matsmältnings- och mat(foder)enzymer.
Metaboliska enzymer katalyserar olika kemiska reaktioner inne i cellerna, som t ex energiproduktion.
Matsmältningsenzymerna utsöndras från matsmältningsapparaten för att bryta ner fodret så att näringsämnena kan tas upp från tarmen till blodet.
Som foderenzymer räknas de enzymer som naturligt förekommer i all rå mat och som tillför matsmältningsenzymer utifrån när de konsumeras i sin naturliga form. Största delen av foderenzymerna förstörs när maten bearbetas/upphettas och kroppens egna matsmältningsenzymer får då ett svårare arbete.
Detta kan bland annat leda till att näringsupptaget försämras och immunförsvaret försvagas.

Här t ex kan du läsa mer om hur enzymerna fungerar:
http://www.regnbagscentret.se/pdenz.html

Ok, då är jag med! Tack! :) Men jag fortsätter nog med KRAFFT i alla fall. :love:

Liknande trådar

Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
4 5 6
Svar
108
· Visningar
6 454
Senast: Hippocampus
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
953
Senast: Shixle
·
Trädgård & Växter Jag har tillgång till mängder av jättefina vinterpäron., vet dock inte vad sorten heter. Men vad gör man med dem? Hur förvarar man dem...
Svar
0
· Visningar
284
Senast: Nebraska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka