Djurjouren
Trådstartare
Vet nån vilken sorts foder alla proffstall använder sig av? Speciellt de framgångsrika då?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Speciellt de framgångsrika då?
Gooparna kör med krafft ( om dom inte har ändrat sig nu) men ibland provar dom annat foder på enstaka hästar
Vet nån vilken sorts foder alla proffstall använder sig av? Speciellt de framgångsrika då?
KL
Det skulle vara väldigt intressant att veta hur resultaten för dessa tränare skulle sett ut
OM de använt sig av rena spannmål (havre/korn/majs etc)
OM de kompletterat med organiska mineraler och ev andra tillskott
OM de med dessa fodermedel haft en uträknad foderstat istället.
OM de styrt kraftfodertilldelningen med utgång från ett bra analyserat grovfoder som hästarna fått fri tillgång till
Jag tror att man sluppit många av de magrelaterade problem som
man ser på dagens tävlingshästar då.
Men jag förstår de som använder sig av färdigfoder, det blir ju så mycket enklare, både hanteringsmässigt och att man vet att kvaliten är jämn och säker.
Det värsta är att alla framgångrika jag jobbat hos använt sig av Krafft . De dåliga har gjort allt "bra" som du skriver...De som fodrat med en massa olika grejor och en naturlig grund (havre etc) har det inte gått bra för.
Jag har oxå noteraat att ju mindre krafftfoder desto bättre prestioner.
Märkligt.
Vete, jag avskyr att det finns vete i alla färdigfoder, det känns fel . Vad tycker du?
Men Krafft är ju baserat på naturliga råvaror. Det är ju inte så att de har blandat i syntetisk havre eller liknade. Vad skulle skillnaden vara om man får det färdigblandat som tex Krafft eller blandar det själv (bortsett från priset)? Råvarorna är ju de samma?
Fördelen med färdigblandat kraftfoder är just att kvaliten är så jämn och konstant. Hästar med känslig mage brukar ju må bäst av att äta samma hela tiden.
Sen så håller jag med om att fler borde ta till sig att hästar mår bäst av att äta mycket hö. Men saker och ting ändras. När jag började med travhästar för 20 år sedan så fick hästarna 4-6 kg kraftfoder och 3-4 kg hö per dag. Idag så ger samma travtränare hästarna 8 kg hö och 2-3 kg kraftfoder.
Mvh
Tora
Det värsta är att alla framgångrika jag jobbat hos använt sig av Krafft . De dåliga har gjort allt "bra" som du skriver...De som fodrat med en massa olika grejor och en naturlig grund (havre etc) har det inte gått bra för.
Jag har oxå noteraat att ju mindre krafftfoder desto bättre prestioner.
Märkligt.
Pelletterat foder är ju också redan tuggat kan man säga. Tuggandet och saliveringen är ju en del i hästens matsmältningsapparat och för bästa möjliga utnyttjande så bör även detta fungera.
Jag anser att pelletterat foder och värmebehandlade och högkoncentrerade foder bidrar till stress för hästmagen. Därur kommer många problem med inre organ, "energiläckage", sämre immunförsvar, ledproblem mm. För att balansera upp det allt sämre foderutnytjandet så måste man tillföra hästen mer och mer kraftfoder för att den ska orka med både att hålla hull och träning. Till sist har man den klassiska magsårshästen...
Det går inte in i mitt huvud hur det ska kunna vara bättre för hästen att få större delen av sitt näringsbehov i måltider av "färdigtuggat" kraftfoder som den kastar i sig på 5 minuter än att ta in näringen jämnt under längre tid.
Dessutom har jag varit på studiebesök där Kraffts pellets tillverkas. Länge sedan iofs, så det kanske är bättre nu, men då låg det rester av pellets i rännorna där pelletsen transporterade och resterna var helt mögliga.