Fodersort i proffstall

Sv: Fodersort i proffstall

Gooparna kör med krafft ( om dom inte har ändrat sig nu) men ibland provar dom annat foder på enstaka hästar

ludde ger red mills elelr han gjorde det förut iaf..

walmann använder sig av krafft grov och sport + diverse tillskott

Vet du om det är Sport eller Sport SPC som han använder och vilka typer av tillskott är det?

Vet nån vilken sorts foder alla proffstall använder sig av? Speciellt de framgångsrika då?

KL
Det skulle vara väldigt intressant att veta hur resultaten för dessa tränare skulle sett ut
OM de använt sig av rena spannmål (havre/korn/majs etc)
OM de kompletterat med organiska mineraler och ev andra tillskott
OM de med dessa fodermedel haft en uträknad foderstat istället.
OM de styrt kraftfodertilldelningen med utgång från ett bra analyserat grovfoder som hästarna fått fri tillgång till

Jag tror att man sluppit många av de magrelaterade problem som
man ser på dagens tävlingshästar då.
Men jag förstår de som använder sig av färdigfoder, det blir ju så mycket enklare, både hanteringsmässigt och att man vet att kvaliten är jämn och säker.

KL
Det skulle vara väldigt intressant att veta hur resultaten för dessa tränare skulle sett ut
OM de använt sig av rena spannmål (havre/korn/majs etc)
OM de kompletterat med organiska mineraler och ev andra tillskott
OM de med dessa fodermedel haft en uträknad foderstat istället.
OM de styrt kraftfodertilldelningen med utgång från ett bra analyserat grovfoder som hästarna fått fri tillgång till

Jag tror att man sluppit många av de magrelaterade problem som
man ser på dagens tävlingshästar då.
Men jag förstår de som använder sig av färdigfoder, det blir ju så mycket enklare, både hanteringsmässigt och att man vet att kvaliten är jämn och säker.

Gunnar Melanders hästar har korn som grund. Han borde väl verkligen klassas som framgångsrik genom åren.

Fick svar nu från messet jag skickade till kompisen om vad kraftfodret hette som han använder. Det är något holländskt foder, Hartog står det på påsen säger kompisen.

Sedan har han sina specialtillskott om någon häst behöver tillskott av något speciellt under en period. Men det ska jag inte uttala mig om vad det är för något, har sett en liten påse med torkade maskrosor i fina bitar :p

Senast ändrad:

Hartogs foder (en sort) har jag provat vid något tilfälle. Den sorten var iaf en blandning av spannmål (havre, svarthavre, korn, majs, vete) och lite annat men den sorten såg ut som mest spannmål.

Det värsta är att alla framgångrika jag jobbat hos använt sig av Krafft :crazy:. De dåliga har gjort allt "bra" som du skriver...De som fodrat med en massa olika grejor och en naturlig grund (havre etc) har det inte gått bra för.
Jag har oxå noteraat att ju mindre krafftfoder desto bättre prestioner.
Märkligt.

Vete, jag avskyr att det finns vete i alla färdigfoder, det känns fel . Vad tycker du?

Det värsta är att alla framgångrika jag jobbat hos använt sig av Krafft :crazy:. De dåliga har gjort allt "bra" som du skriver...De som fodrat med en massa olika grejor och en naturlig grund (havre etc) har det inte gått bra för.
Märkligt.

Men Krafft är ju baserat på naturliga råvaror. Det är ju inte så att de har blandat i syntetisk havre eller liknade. Vad skulle skillnaden vara om man får det färdigblandat som tex Krafft eller blandar det själv (bortsett från priset)? Råvarorna är ju de samma?

Fördelen med färdigblandat kraftfoder är just att kvaliten är så jämn och konstant. Hästar med känslig mage brukar ju må bäst av att äta samma hela tiden.

Sen så håller jag med om att fler borde ta till sig att hästar mår bäst av att äta mycket hö. Men saker och ting ändras. När jag började med travhästar för 20 år sedan så fick hästarna 4-6 kg kraftfoder och 3-4 kg hö per dag. Idag så ger samma travtränare hästarna 8 kg hö och 2-3 kg kraftfoder.

Mvh

Tora

Men Krafft är ju baserat på naturliga råvaror. Det är ju inte så att de har blandat i syntetisk havre eller liknade. Vad skulle skillnaden vara om man får det färdigblandat som tex Krafft eller blandar det själv (bortsett från priset)? Råvarorna är ju de samma?

Fördelen med färdigblandat kraftfoder är just att kvaliten är så jämn och konstant. Hästar med känslig mage brukar ju må bäst av att äta samma hela tiden.

Sen så håller jag med om att fler borde ta till sig att hästar mår bäst av att äta mycket hö. Men saker och ting ändras. När jag började med travhästar för 20 år sedan så fick hästarna 4-6 kg kraftfoder och 3-4 kg hö per dag. Idag så ger samma travtränare hästarna 8 kg hö och 2-3 kg kraftfoder.

Mvh

Tora

Ja, allt foder är väl baserat på naturliga råvaror? Åtminstone till största delen. Mineralerna som är tillsatta de flesta färdigfoder hör till samma premix och dessa är dock inte av organiskt ursprung.

Men själva behandlingsförfarandet i fodertillverkningen är det jag inte gillar. Man hettar upp råvarorna (bra då alla ev bakterier och anat "obra" förstörs) men man förstör då även de viktiga enzymerna som finns i råvarorna. Enzymer som för hästen är viktiga för fodersmältningen.
Pelletterat foder är ju också redan tuggat kan man säga. Tuggandet och saliveringen är ju en del i hästens matsmältningsapparat och för bästa möjliga utnyttjande så bör även detta fungera.
Jag anser att pelletterat foder och värmebehandlade och högkoncentrerade foder bidrar till stress för hästmagen. Därur kommer många problem med inre organ, "energiläckage", sämre immunförsvar, ledproblem mm. För att balansera upp det allt sämre foderutnytjandet så måste man tillföra hästen mer och mer kraftfoder för att den ska orka med både att hålla hull och träning. Till sist har man den klassiska magsårshästen...

Man kan många gånger se hästar som tänder till när de får börja äta färdigfoder. Formtoppen brukar dock inte bli så lång.
En annan aspekt är alla dessa hästar med mugg. Jag som jobbat mycket med olika hästar i olika stallar ser ofta samma symtom i hela stallar. Jag kan med ganska stor säkerhet säga att det mycket ofta är foderrelaterat.

Det jag skulle vilja se är en undersökning om hur länge håller sig en Krafft/Hippo/m fl foder - ätande häst sig frisk och sund jämfört med en häst som ätit "naturligt" foder hela tiden.

Kan det vara så att de "dåliga" tränarna i större utsträckning har ett sämre hästmaterial som de dessutom får nöta på med längre tid? Och den "bättre" tränaren har bättre råmaterial och en större omsättning av hästar i stallet?

Märkligt.

Ja detta ser inte jag som märkligt alls.
En häst med friskt matsmältningssystem tar lättare upp näring i det foder som tillförs. Detta innebär att hästen behöver mindre mängd.

Det går inte in i mitt huvud hur det ska kunna vara bättre för hästen att få större delen av sitt näringsbehov i måltider av "färdigtuggat" kraftfoder som den kastar i sig på 5 minuter än att ta in näringen jämnt under längre tid.

Dessutom har jag varit på studiebesök där Kraffts pellets tillverkas. Länge sedan iofs, så det kanske är bättre nu, men då låg det rester av pellets i rännorna där pelletsen transporterade och resterna var helt mögliga.

Pelletterat foder är ju också redan tuggat kan man säga. Tuggandet och saliveringen är ju en del i hästens matsmältningsapparat och för bästa möjliga utnyttjande så bör även detta fungera.
Jag anser att pelletterat foder och värmebehandlade och högkoncentrerade foder bidrar till stress för hästmagen. Därur kommer många problem med inre organ, "energiläckage", sämre immunförsvar, ledproblem mm. För att balansera upp det allt sämre foderutnytjandet så måste man tillföra hästen mer och mer kraftfoder för att den ska orka med både att hålla hull och träning. Till sist har man den klassiska magsårshästen...

Jag har aldrig märkt bland mina hästar att de skulle behöva mer och mer kraftfoder för att den skall orka ordentligt. Visst kan det bli lite hit och dit med en ny häst innan man vet vilken energi/smbr nivå den skall ligga på men bara man vet nivån så är det inga broblem.

Vissa utav hästarna får havre och vissa får pellets beroende på vad de har för behov men jag kan inte påstå att jag har märkt någon större skillnad i tuggtiden. Det verkar vara mer individuellt än att de har olika fodersorter.

Jag har förstått det som att man hettar upp råvarorna för att de skall bli både lättare för hästen att ta upp näringen och för att minimera den skada som större kraftfodergivor kan ge.

Det är alltid lika intressant att höra någon annas funderingar, tankar och lärdomar. Har fått lite att fundera över där.

Mvh

Tora

Det går inte in i mitt huvud hur det ska kunna vara bättre för hästen att få större delen av sitt näringsbehov i måltider av "färdigtuggat" kraftfoder som den kastar i sig på 5 minuter än att ta in näringen jämnt under längre tid.

Öh, har jag sagt det...? :eek: Givetvis ska hästen få chans til att äta ett välstrukturerat foder med så lång ättid som möjligt.

Dessutom har jag varit på studiebesök där Kraffts pellets tillverkas. Länge sedan iofs, så det kanske är bättre nu, men då låg det rester av pellets i rännorna där pelletsen transporterade och resterna var helt mögliga.

Har faktiskt varit med om precis samma sak på samma stäle...

Liknande trådar

Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
4 5 6
Svar
108
· Visningar
6 454
Senast: Hippocampus
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
953
Senast: Shixle
·
Trädgård & Växter Jag har tillgång till mängder av jättefina vinterpäron., vet dock inte vad sorten heter. Men vad gör man med dem? Hur förvarar man dem...
Svar
0
· Visningar
284
Senast: Nebraska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka