Foderrådgivning, vart?

Sv: Foderrådgivning, vart?

Nämen TS vill ju veta om h*n ska köpa exv. B-Vitamin från företag X eller Y.

Att h*n ska ha B-Vitamin vet h*n redan.

De allra flesta hästar behöver inte B-vitamintillskott.
Utan i princip så är det bara sjuka, gamla och överansträngda hästar.

Så svaret kan vara att TS inte behöver köpa B-vitamin alls.

De allra flesta hästar behöver inte B-vitamintillskott.
Utan i princip så är det bara sjuka, gamla och överansträngda hästar.

Så svaret kan vara att TS inte behöver köpa B-vitamin alls.

De allra flesta hästar behöver inga vitamintillskott alls förutom E-vitamin då hästen inte går på bete. Endast i speciella fall behöver hästen annat vitamintillskott.

Krafft har gett ut en liten skrift som heter “Vitamin & mineral – ABC” som innehåller lite basfakta om vitaminer. Den kan hämtas gratis från Kraffts återförsäljare, t.ex. Granngården.

Nu börjar det likna nåt ;)

TS vill veta vilken produkt som är mest prisvärd exv dyr B-Vitamin från företaget X med mycket marknadsföring eller billigare från företag Z som inte är så känt och har tåkigare förpackning. Vilken är bäst?

Men det behöver man väl inte en rådgivare eller agronom för, det är ju bara att läsa innantill på förpackningar eller på fodertillverkarnas hemsidor?

Eller är det jag som fattar trögt? :p

Är det lite olika innehåll i förpackningar du är ute efter så kan jag kanske vara dig behjälplig. Langa iväg ett PM isf..

I övrigt känner jag mig särdeles blond idag:p men slu har bra folk och kanske snacka med CP direkt?

Jo men det är ju svårt att få folk att tro på det.
Behovet att blaska med tillskott är enormt hos hästägare.
För hästen så vore det ofta bäst att bort de flesta tillskotten.

Det var ett exempel med B-vitamin, Helge ;)

Då så kan vi plocka alla vitaminerna i tur och ordning.
Kvar blir att det i vissa fall kan behövas A-vitamin om grovfodret är mycket solblekt.
D-vitamin om hästen bara äter ensilage.
Och E-vitamin om inte hästen äter tillräckligt av grönt grovfoder t.ex. ensilage.

Man måste räkna på det.

Men det behöver man väl inte en rådgivare eller agronom för, det är ju bara att läsa innantill på förpackningar eller på fodertillverkarnas hemsidor?

Eller är det jag som fattar trögt? :p

Exakt! Precis rätt uppfattat. Om nu jag fattat rätt :angel:

Jättesvårt att få ett entydigt svar på vilket som är bäst. Om du har två produkter som innehåller nästan exakt samma saker, kanske bara skiljer på nån liiiten beståndsdel, men den ena kostar 3 gånger mer än den andra. Vilken ska man då köpa?
Är den dyrare 3 gånger bättre?

Det vet du inte innan du har räknat på vad som saknas i den övriga foderstaten.
Så komplicerat är det.
Om den lilla beståndsdelen är dyr och saknas så är det ju bra.
Men om den redan finns så är den bara onödig.

B-vitamin är rent allmänt ganska så dyrt och onödigt.

Fast detta handlar inte om B-vitamin.

Och om den lilla beståndsdelen varken är mineral eller vitamin vilket fabrikat är då bäst om man antar att koncentrationerna av vitaminer/mineral är identiska?

Fast detta handlar inte om B-vitamin.

Och om den lilla beståndsdelen varken är mineral eller vitamin vilket fabrikat är då bäst om man antar att koncentrationerna av vitaminer/mineral är identiska?

Om de i övrigt är helt identiska väljer man (såklart?) den billigaste.....fast det allra billigaste är kanske att inte köpa den alls.....

Krafft har gett ut en liten skrift som heter “Vitamin & mineral – ABC” som innehåller lite basfakta om vitaminer. Den kan hämtas gratis från Kraffts återförsäljare, t.ex. Granngården.

Nu har jag inte läst just det häfte du hänvisar till men jag är inte helt imponerad av Kraffts olika små häften. Man bör nog tänka på att de är skrivna med utgångspunkten att sälja så mkt av Kraffts produkter som möjligt.

Att de flesta vitaminerna hästen behöver redan finns i fodret har jag också lärt mig. Praktiskt!
Jag är inne på E-vitaminbehovet denna gång.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 864
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 672
Senast: Karamello30
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 116
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar