Foderrådgivning, vart?

kopparberg

Trådstartare
Jag har börjat få funderingar kring vitaminpreparat och skulle vilja fråga någon foderexpert om en del saker.
Men problemet är ju om man går till tex Granngården så rekommenderar de ju sina produkter (Krafft), hör jag med tex Equistro rekommenderar de ju sina som de bästa.
Finns det någon oberoende expert på framförallt vitaminer som man kan fråga? Och vart hittar man en sådan i så fall? Finns det agronomer som ger sådana foderråd?
Någon som har koll?

Sv: Foderrådgivning, vart?

En (husdjurs-)agronom borde ju ha koll på en hästs behov. Frågan är bara var man hittar en som svarar på frågor? Hippocampus, kanske?

Annars finns det säkert folk här som kan hästars vitaminbehov i huvudet. ;) I lite mer djupgående böcker finns ju tabeller också, såklart. T.ex C- Plancks "Hästens näringsbehov och utfodring" tror jag innehåller alla behov i tabeller.

Senast ändrad:

Vi i stallet anlitade en foderexpert men det var mer övergripande om hästarnas utfodring, inte just om vitaminer.

Jag googlade på foderrådgivning, tror jag det var och fick upp några namn, privata företagare. Den jag fastnade för är rådgivare på en internetsajt som även har en papperstidning. Jag mailade till denne och det var inte speciellt dyrt.

Jag har börjat få funderingar kring vitaminpreparat och skulle vilja fråga någon foderexpert om en del saker.
Men problemet är ju om man går till tex Granngården så rekommenderar de ju sina produkter (Krafft), hör jag med tex Equistro rekommenderar de ju sina som de bästa.
Finns det någon oberoende expert på framförallt vitaminer som man kan fråga? Och vart hittar man en sådan i så fall? Finns det agronomer som ger sådana foderråd?
Någon som har koll?
Hushållningssällskapet har hästfoderrådgivning i många fall. Annars kan du söka foderexperter på SLU i Uppsala.

Har haft mycket kontakt med foderrådgivare från Krafft, och tycker att de (åtminstone vår foderrådgivare) är mycket proffessionella, och inte alls bara vill sälja sina produkter. Påtalar framför allt vikten av ett bra grovfoder, och att man då inte alls behöver hålla på med en massa tillskott.

Jag har koll och en liten Universitetskurs i ämnet.
Men det finns bra skrifter att köpa.

En liten söt sak är SLUs häfte "Utfodringsrekommendationer för häst"
Den används som kurslitteratur.

Då ska jag också googla på det, tack för tipset!
Jag är mest intresserad av att ställa olika märken mot varandra eller hur man uttrycker det?! Jag vill veta om det billigaste märket är lika bra som det dyra. Få kunskap om vad det är jag ska titta på när det gäller de olika märkena. Om inte foderexperten själv är insatt.

Har den mycket om vitaminer? Jag har en del material själv sedan jag gick en kurs där foderläran lärdes ut av en agronom. Fö den agronom som var (är?) foderansvarig på Strömsholm.
Men det är knapphändigt när det gäller vitaminer där! Det enda och kloka som sas på den kursen om vitaminer var att det bästa var att använda svensktillverkade vitaminer, de var anpassade till svenskt foder.

Jag är mest intresserad av att ställa olika märken mot varandra eller hur man uttrycker det?! Jag vill veta om det billigaste märket är lika bra som det dyra. Få kunskap om vad det är jag ska titta på när det gäller de olika märkena. Om inte foderexperten själv är insatt.

Aj då, det var en knivig fråga som jag undrar om nån har exakt svar på.
Kan ju vara så att det ska vara olika förhållanden mellan vissa vitaminer för att upptaget ska vara optimalt men jag tror mer det är som med alla andra tillskott, alltså man har ingen aning utan köper det som passar en bäst prismässigt och innehållsmässigt.

Har den mycket om vitaminer?
Det står precis det som behövs.
Önskar man att gräva ner sig ytterligare så är ju C- Plancks "Hästens näringsbehov och utfodring" oerhört komplett.
Men kanske litet dyr och svårtuggad.

Jag har också haft mycket nytta av C- Plancks "Hästen näringsbehov och fodermedel" också ett häfte från SLU.

Man sparar mycket pengar på att läsa in sig på vad som exakt behövs.
Ofta så finns det mesta av de vitaminer som hästen behöver redan i fodret.
Och det kan man räkna på med hjälp av de där böckerna.

Det går att räkna på vad som hästen behöver utöver vad fodret ger.
Oftast så är det ingenting mera.

Jag tycker inte att "Hästens näringsbehov och utfodring" av Planck&Rundgren är värst svårtuggad. Tycker tvärtom att den är väldigt tydlig och faktarik.

TS:
Kontakta SLU om du inte får hjälp av litteraturtipsen du fått.
Rent generellt så behöver din häst inga vitamintillskott och det är mineralerna som ska vara svenska, eftersom våra marker skiljer sig stort från t ex England.

Nu fattade jag det som att TS ville veta vilket fabrikat som var bäst, inte vilka vitaminer/mineraler h*n skulle ha.

Exv. ska jag köpa Vitamin/mineral X-från företag y eller ska jag köpa från företag Z.

Nu fattade jag det som att TS ville veta vilket fabrikat som var bäst, inte vilka vitaminer/mineraler h*n skulle ha.

Exv. ska jag köpa Vitamin/mineral X-från företag y eller ska jag köpa från företag Z.

Men den informationen skaffar man sig ju enkelt genom att först läsa på vad hästen behöver, sedan kolla upp vad de enskilda preparaten innehåller. :idea:

Har man grundkunskapen löser sig resten.

Precis.
Och jag svarade med att det kan man lätt lära sig att göra själv.
Om man kan räkna på vitaminerna så fungerar ju det på allt foder sedan.

Nämen TS vill ju veta om h*n ska köpa exv. B-Vitamin från företag X eller Y.

Att h*n ska ha B-Vitamin vet h*n redan.

Senast ändrad:

Nämen TS vill ju veta om h*n ska köpa exv. B-Vitamin från företag X eller Y.

Att h*n ska ha B-Vitamin vet h*n redan.

Ja, och det är ju inte sås vårt att själv ta reda på när TS vet hästens behov. Innehållet står ju på förpackningen! :idea:

När jag väljer mineralfoder så tittar jag ju på vad häten behöver, sedan kollar jag runt på olika mineralfoder vilka som innehåller de önskade mineralerna, i vilken mängd och till vilket pris. Kollar även om det är mycket "extra jox" i, t.ex. mjöl som bindemedel.

Senast jag köpte biotin fanns inte den sorten jag brukar köpa, så jag fick köpa en sort som var dubbelt så dyr per förpackning, och som dessutom innehöll mindre av själva biotinet per kg och som var baserat på något melasskladd så att man var tvungen att ge dubbelt så mycket. :crazy:

För hästens roll spelar det ingen roll -biotin är ju alltid biotin- men för min plånbok spelar det större roll. Men allt sådant ser man ju på förpackningen, som sagt.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 864
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 672
Senast: Karamello30
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 116
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar