Foderponny, problem med kostnader

Ponsse

Trådstartare
Hej!
Tänkte be om lite råd och tankar från er här på Buke.
Jag går första året i en gymnasieskola 60 mil hemifrån utan mina föräldrar osv. För ungefär en månad sen fick jag och en klasskompis till mig hem en foderhäst som vi bestämt att vi ska dela 50/50 på. Dela alla kostnader och allt arbete, och allt har kännts jättebra då vi har väldigt lika syn inom hästhållning och ridning. Ponnyn har vi haft lite problem med till en början, men nu känns det riktigt bra. Han är en riktig superponny!
Nu till problemet.. Min kompis har ramlat av en annan häst och brytit nyckelbenet, vilket har lett till att jag har fått ta allt arbete med hästen. Självklart tar jag allt arbete eftersom det är vad jag hade velat att hon skulle göra för mig, men nu har hon även börjat prata om att hon inte längre vill betala för hästen. Hon menar på att hon inte har något glädje för hästen eftersom hon inte kan rida honom. Jag förstår henne, samtidigt som jag tycker att det är väldigt egoisktiskt. Det är ju jag som gör allt arbete med hästen nu, och det är inte något jag vill. Min tankte var ju att ha en häst 3-4 dagar i veckan och betala halva kostnaderna, inte ha en häst 7 dagar i veckan och betala alla kostnader. Tid är något jag inte har gott om eftersom jag har mycket studier just nu. Pengar är något jag heller inte har gott om eftersom jag studerar på annan ort och mina föräldrar redan betalar för mitt boende (jag har inget jobb).

Någon som har haft liknande problem? Hur löste ni det?
Vad tycker ni? Vem av oss är det som har rätt?

/ Ponsse

Sv: Foderponny, problem med kostnader

Du kan ju knappast tvinga andra parten att betala etc.

Ni skulle tänkt igenom alla scenarion som tänkas kunde och sen gjort upp om hur ni skulle göra.

Har du inte råd så är det bättre att lämna tillbaka den till ägaren.

Det är min kompis som står för kontraktet med hästen och ägaren.
Vi har bara sagt muntligt att vi ska dela på allt..

Rätt och rätt. Jag förstår att hon inte vill betala när hon inte kan rida och jag förstår att det blir en svår situation för dig.

Det jag hade gjort var att fråga en annan kompis om denne kunde tänka sig att ta halva arbetet och halva kostnaden. Att tänka på är att ändra i kontraktet och komma överens med den "första" kompisen att detta är okej.

Alternativt hade jag lämnat tillbaka hästen och varit medryttare någon annan stans tills kompisen blev frisk och sedan ta hästen på foder igen.

Lycka till!

Jag kan förstå att din vän inte kan hjälpa till med allt arbete med ett brutet nyckelben och då anser jag att det är bra att du täcker upp för henne. Du är ju trots allt till hälften ansvarig. Däremot kan jag inte se varför hennes ekonomiska situation skulle förändras av en fraktur :confused: Sååå dyrt är det inte med smärtstillande. Självklart ska hon betala sin del, när hon är frisk igen vill hon väl återgå till att rida som vanligt?

Har man tagit på sig ansvaret så får man stå för det sedan, med eller utan brutet nyckelben. Tänk om jag skulle säga att jag inte tänkte betala för mina hästar bara för att jag inte av någon anledning kan rida! Vem skulle bry sig då?

Om hon inte står fast vid att betala sin del hade jag sett mig om efter en medryttarhäst istället så får ni lov att lämna tillbaka ponnyn. Som sagt har man tagit på sig en foderponny med delat ansvar så gäller det ju även om man inte själv har möjlighet att ta hand om den. Sedan att du ställer upp och sköter ponnyn på hennes "dagar" är väl en annan femma. Det tycker jag att man som medryttare och vän ska ställa upp på en kortare period. Men det ekonomiska som sagt får var och en sköta själv.

Om du hade haft råd så hade du väl haft hästen själv från första början? Det måste ju även hon förstå att det är bl.a. därför som ni faktiskt delar på en häst???

Sådan är min åsikt...

Mvh Jate Volim som hoppas att det löser sig till det bästa.

Men vadå inte vill betala för att hon inte kan rida just för tillfället? Att ha en foderhäst, även om den delas med någon annan är som att ha en EGEN häst. Bara för att jag går och gör mig illa och inte kan rida/pyssla så innebär det inte att jag kan låta bli att betala för min häst uppehälle.. Det är en levande individ som kräver vård och omsorg, och det innefattar ÄVEN kostnader för mat och dylikt.

Till TS: Du skall inte betala för hennes del, detta får hon göra själv, i annat fall får ni skicka tillbaka hästen. När hon sedan står på kontraktet så är det officellt hennes ansvar att ta hand om hästen. Att ni sedan muntligen kommit överrens om en annan sak spelar ingen roll, så länge alla håller sig till deras avtal. Tycker inte att detta sammarbete bådar gott då hon redan börjat att "bråka" om det ekonomiska, du måste sätta hårt mot hårt och upprätta ett avtal er sinsemellan.

Hon ska absolut betala för hästen! Jag trodde att halva meningen med att ha en foderhäst var att man ska lära sig ta ansvar för en egen häst och det är inte direkt vad hon gör om hon vägrar betala när hon är skadad.

Nej, antagligen hade jag inte haft hästen själv även fast jag klarade det ekonomiskt. Det är väldigt knapert om tid också, och planen var ju att ha en "halv" häst..

Svarar till alla: Tack så jättemycket för ert stöd! Känns bra att andra har samma åsikter som mig.

Ska kolla mig runt lite efter medryttare. Jag går i en klass med bara hästtjejer så funderar på att fråga någon i min klass. Men känns det inte lite sniket att fråga om hon vill ta hästen 3 dagar i veckan, och även fråga om jag kan få betalt för det? Det är ju ändå jag som frågar och ber om hjälp, då borde ju inte hon betala.. eller kan man fråga det iallafall?

/ Ponsse

Rent spontant tycker jag att det är fräckt av din medfodervärd. Hennes betalningsansvar ligger väl kvar vare sig hon bryter nyckelbenet eller inte?

Förstår hennes tankegång men det är ingen som betalar för min häst när jag inte kan rida....

Alltsa,
Hon star pa kontraktet med hästens ägare- är det ok för hästens ägare att det plötsligt är ngn helt annan som har hela ansvaret för hästen?

Om det är det bör din kompis med brutet nyckelben hitta en ersättare eftersom hon inte vill betala längre (vilket är det löjligaste jag hört- ok att hon kanske ändrat sig men isafall säger man det- skulle hon slutat betala om hästen blev halt oxa eller????)

Om du vill vara översnäll och hjälpa din kompis att hitta en ersättare tycker jag inte du ska vara rädd att be den personen om betalt.
Men det du bör fundera pa är väl om du vill ha en medryttare som antagligen betalar mindre (min asikt är att pris bör följa utbud och efterfragan som allt annat...) eller en halvfodervärd som betalar hälften av hela kostnaden.

Sen viktigast av allt är att upprätta kontrakt mellan hästens ägare/ev. din kompis och dig samt mellan dig och ersättaren.
Strunta inte i det! Man kan köpa färdiga avtal i ridsportaffärerna, sa himla skönt för alla parter att VETA vad som händer om ng oförutsett sker.

Lycka till!
(Och igen- glöm inte kontrakt)

Men ett brutet nyckelben är ju en relativt "lätt" skada, jag red efter en vecka när jag bröt nyckelbenet och då på ridläger med ridning två gånger om dagen, mockningen var lite svår i början av lägret men på slutet var det inga som helst problem. Det är inte så att din kompis helt enkelt har ändrat sig och tar sitt brutna nyckelben som en chans att komma undan?

Nej, det tror jag faktiskt inte att det är eftersom hon inte rider någon annan häst heller. Hon har våran gemensamma ponny, plus att hon rider ett fullblod 3 dagar i veckan och så ingår ridlektioner i våran kurs. Hon rider inget alls nu, och jag tror verkligen inte att hon använder det som någon undanflykt. Hennes ben är i tre olika delar och den ena sticker ut riktigt rejält + att hon har brutit tummen på andra sidan vilket gör att hon är handikappad på båda sidor.

Hon går på riktigt starka smärtstillande och är i princip sängliggandes dagarna långa.. Jag skulle inte vilja ha henne ute i stallet och göra massa jobb. Skulle inte kännas rätt, men jag tycker fortfarande att hon ska betala sin del.

Kan säga till alla nu att jag har pratat med en tjej i min klass som vill ta hästen 2-3 dagar i veckan istället för mig vilket känns väldigt bra. Min kompis satt även med när jag frågade den här tjejen i min klass, men min kompis nämnde inget om någon ersättning till henne då. Jag tänker inte be den nya tjejen om några pengar, isåfall får min kompis ta det på sig och fråga.. Gör jag rätt i det?

Men stopp ett tag.
Det var ju HON som står på kontraktet med ägaren - alltså är det HON som ska betala hela summan pengar.
Att nu du är med och betalar (samt hjälper henne vid skadan!) ska hon bara vara glad över!!
Det är även HON som är skyldig att se till att hästen får ev motion och omskötsel på "hennes" dagar.

Vad hade hon tänkt göra om hästen blir sjuk. Skita i att ta dit veterinär eller? :crazy:

Sen är jag lite nyfiken på om ni har kontakt med ägaren?
Vet denne om att hästen har två ryttare i vanliga fall och att den nu kommer ridas av ännu en ny människa?
Är man fv så är det ju inte bara att skaffa medryttare hur som helst, iom att man är En som skrivit på ett kontrakt och man bara har hästen till låns.

Det är hon som står för kontraktet, men det är vi båda som tar hand om hästen. Man kan säga att vi har ett muntligt kontrakt mellan oss, att hon ska ta halva hästen och jag halva.

Vi har absolut ingen kontakt alls med ägaren, hon har inte ens hört av sig och frågat hur det har gått :crazy:. Ägaren vet att vi skulle vara två på hästen, vi var båda ute och provred och båda var med och titta över kontraktet och tog emot hästen osv. Vi fick hästen precis innan påsklovet, och vi alla tre (jag, kompisen och ägaren) visste att jag och min kompis skulle åka hem över påsklovet, och att vi skulle vara tvugna att ha andra ryttare på hästen då. Ägaren verkar inte bry sig något speciellt över det. Hon är nog bara glad att han har kommit till någon som bryr sig om honom och ger honom det han behöver.

Jag är ju inte av samma åsikt när det gäller ekonomin, äger man hästen och blir sjuk så får man ju vackert betala så därför anser då jag att det är en självklarhet att samma gäller även nu. Samtidigt står ju faktiskt din kompis för kontraktet, så man kan ju säga att det blir som att skita i det blå skåpet.

Det var det löjligaste :O Inte betalar någon min häst/foderhäst om jag skulle skada mig! Det ligger ingen som helst logik i det. Nej hon får vackert ta sitt ansvar, oavsett vilket. Och det lär ändå inte dröja länge innan hon kan sitta på hästryggen igen. Bra av dig att ställa upp för din kompis med arbetet, men stå på dig när det gäller pengarna!! Hoppas allt löser sig :)

:eek:
Låt kompisen betala sin del, vem skulle betala åt henne om hon skaffade egen häst och hon skada sig?
Hon står ju även som fodervärd på pappret vad jag förstog? Låt hon betala tycker jag..

Lycka till och hoppas ni löser det:)

Det här luktar så skumt att jag hade dragit mej ur:crazy:
Vad händer om hästen skadar sig?
Vem betalar veterinären? Då kan ju ingen rida så vem betalar hästens uppehälle och sköter den?

Att din kompis, som är den egentliga fodervärden på pappret skulle kunna avsäga sig sitt ansvar för att hon har skadat sig är absurt. Då får hon säga upp avtalet med hästens ägare istället.

Om ni är omyndiga är det era föräldrar som är ansvariga och får lösa det här.
Är ni myndiga så tycker jag att du ber din kompis att säga upp avtalet med ägaren, givetvis kan du vara snäll och hjälpa henne på hennes dagar men du ska ju inte betala för att du ställer upp på henne.

Att dra in ännu fler medryttare/halvfodervärdar i den här soppan hade jag inte gjort.

Det ni båda kan lära er av detta är att det måste finnas papper på allt, innan något händer.
Du och fodervärden skulle haft ett skriftligt avtal er emellan som reglerade sådana här saker.

Hallå har hon inge hästvett alls, ja har en häst å när ja blev skadad å inte fick rida på 4månader, skulle ja sålt han då`?
Nej nej hon får lov att stå å betala för sin del, hur hade hon gjort om hon ägde hästen...
Får du inga pengar av henne så tycker ja att du ska prata med hennes föräldrar om hur hon beter sej!

Ja blir så irriterad på folk som inte kan ta ansvar,

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 598
Senast: Bullen22
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 783
Senast: lizzie
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet... 6 7 8
Svar
146
· Visningar
32 170
Senast: Elendil
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 212
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka