Foderjäst?

BulletForMyValentine

Trådstartare
Kan man ge foderjäst gör att underlätta för hästen att sätta/fälla vinterpälsen?
Har provat att ge b-vit men det gjorde ingen skillnad.

Har läst att foderjäst skonar man, hovar och mage, stämmer det? :)

//B

Sv: Foderjäst?

Det är oftast inte B-vitaminbrist som är problemet vid pälssättning/fällning utan det är oftast proteinbrist.
Foderjäst, bryggerijäst, tidigt skördad lucern, soja, potatisprotein är olika fodermedel som kan vara bra alternativ!

Du bör inte ge mer än vad behovet är.
Bästa är att ge en balanserad foderstat där man uppfyller behovet av både energi, protein, fiber och vitaminer/mineral.
Du utgår då från värdena i grovfodret och kompletterar sedan med vad som behövs.

Om det är för den kommande vinterpälsen du frågar så är du för sent ute för den bildas under juli - augusti och sommarpälsen blir till under januari - februari. Så den som ska komma nu inför vinter är redan "tillverkad" av hästen och har tagit den kraft den behöver från hästen. Nu är det bara för den att byta plats med den gamla sommarpälsen.

Kan ju vara så att behovet av massor av mat har uppkommit under den perioden hästen började tillverka päls och märk först nu. För det är så det brukar vara att man inte upptäcker behovet förrän det har gått för långt. Hade hästen fått tillskottet när det behövdes så hade den troligen inte krävt så mycket nu.

Här är lite att läsa om det även om det hade varit bäst att läsa på SLU:s sida (hinner inte leta upp det)
http://www.krafft.nu/nyheter/intressant_information_om_hastens_pals_1816/

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
751
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur