Foderjäst och kalk.

Sv: Foderjäst och kalk.

Foderjäst ges för B-vitamininnehållet och kalk bör ges till dräktiga ston och unghästar för att skelettet ska ha något att ta av när det växer... Kortfattat...
 
Sv: Foderjäst och kalk.

Okej, så man kan ge Foderjäst tex nu vid pälsfällning istället för bara vanlig B-vitanmin?
 
Sv: Foderjäst och kalk.

Jästen innehåller inte lika mycket B-vitamin som koncentrerad B-vitamin, och hästarna brukar inte precis gilla foderjästen. Förr gav man alltid foderjäst som B-vitamin, men det var innan det fanns koncentrat.
 
Sv: Foderjäst och kalk.

Om det visar sig att hö och de övriga foder man ger innehåller för lite kalk totalt eller för lite i förhållande till fosforinnehållet så bör man ge kalk.
B-vitaminer är sällan något som friska hästar behöver tillskott av. Det producerar hästarna själva i tarmen. Men; visst om man vill kan man ge lite extra B-vitaminer vid pälsfällning/sättning. Jag vill dock slå ett slag för E-vitamin. I de dryga 10 år jag räknat foderstater så har alltid halten E-vitamin blivit för låg med bara "vanligt foder" så då brukar jag köpa det som tillskott.
 
Sv: Foderjäst och kalk.

Kalk dvs kalcium finns i de flesta fodersorter i varierande mängd. Många gånger täcks behovet av höet, men inte alltid.

Kalk ges när resten av foderstaten inte innehåller tillräckligt mycket kalcium. Foderjäst är B-vitaminrikt, proteinrikt och stabiliserar dåliga magar.
 
Sv: Foderjäst och kalk.

linafina skrev:
Men kalk finns väl inte i vanligt foder?
Kalk = kalcium. Detta finns i vanligt foder, precis som många vitaminer och andra mineraler finns. Mitt hö innehåller ca 2,8 g kalcium/kg. Havre innehåller ungefär 3g kalcium/kg, betfor ca 9 g/kg.
 
Sv: Foderjäst och kalk.

mina hästar har "kalkkrubba" och "mineralkrubba" då kan dom äta vad dom behöver. så har dom haft det sen dom va bebisar :d
jag gav foderjäst förr, men nu får dom vanlig flytande B-vitamin i fällningen samt kokta linfrö en gång i veckan.
 
Sv: Foderjäst och kalk.

Björk skrev:
Kalk = kalcium. Detta finns i vanligt foder, precis som många vitaminer och andra mineraler finns. Mitt hö innehåller ca 2,8 g kalcium/kg. Havre innehåller ungefär 3g kalcium/kg, betfor ca 9 g/kg.

:o Det var det jag tänkte. Blev nästan lite rädd :rofl:.
 
Sv: Foderjäst och kalk.

Jag ger mina foderjäst av många anledningar.
Tillskott av b-vitamin och e-vitamin i samma hink.
Mina hästar tycker om smaken, glömmer jag lägga i brukar de matvägra.
Hästarna blir ej slöa vid pälssättning och pälsfällning.
 
Sv: Foderjäst och kalk.

Bubbla skrev:
Havre innehåller väl snarare runt 1g Ca / kg ts? Och runt 3-4 g P.
Ja, jag vet inte. Jag går på värden jag hittat i min bok Rätt foderstat bättre häst, men den har några år på nacken. För att veta säkert bör man väl analysera även havren. Jag räknar för övrigt aldrig på ts, eftersom det är maten i befintligt skick som jag ger (med vattenhalten i). Så kanske ger 1 g /kg ts 3 g/kg foder?
 
Sv: Foderjäst och kalk.

Samma här. Mina hästar är också väldigt glada för foderjäst. Man kan också tillägga om foderjäst att den är stabiliserande för magen. Vid tarmbesvär är det jättebra.
 
Sv: Foderjäst och kalk.

Björk skrev:
Nu hänger jag inte med....
Du verkade tro att kalk inte finns i vanligt foder, men jag kanske missuppfattade?
Nej då ni förstod helt rätt. Men först tänkte jag helt fel. Blev liksom förvånad när jag såg att det minsann inte fanns kalk i något utav mina foder :rofl:. Men sen förstod jag att kalcium är samma sak.

Pinsamt, men ibland är man knasig.
 
Sv: Foderjäst och kalk.

linafina skrev:
Nej då ni förstod helt rätt. Men först tänkte jag helt fel. Blev liksom förvånad när jag såg att det minsann inte fanns kalk i något utav mina foder :rofl:. Men sen förstod jag att kalcium är samma sak.

Pinsamt, men ibland är man knasig.
:D nu är jag med!
 
Sv: Foderjäst och kalk.

Ylva86 skrev:
Samma här. Mina hästar är också väldigt glada för foderjäst. Man kan också tillägga om foderjäst att den är stabiliserande för magen. Vid tarmbesvär är det jättebra.

Just det. 3 i 1.
B- och E- vitamin och bra för tarmarna.
 
Sv: Foderjäst och kalk.

Men alltså, jag är helt kladdig i hjärnan.. Hur vet jag om jag behöver ge hästen kalk?
 
Sv: Foderjäst och kalk.

I fodertabeller brukar värdena stå som g / kg ts. Sen räknar man självklart med värdet per kg foder i en foderstat. Men det blir alltid mindre eftersom det då är utspätt (så 1g/kg ts kan aldrig bli mer utan snarare mindre).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 223
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
979
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
368
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp