Foderjäst och kalk.

Sv: Foderjäst och kalk.

Då räknar du fram hur mycket kalcium (Ca) det finns i det foder du ger. Och så räknar du fram vad hästen har för behov och om det du ger är mindre än behovet så ger du det som kalktillskott.
 
Sv: Foderjäst och kalk.

Edit: tänkte fel.
Javisst har du rätt i det!

Fast jag tycker det verkar väldigt jobbigt att använda värden per kg/ts. Jag har väl tur som hittat en bok med ungefärliga värden per kg foder istället.
 
Sv: Foderjäst och kalk.

Det beror ju på vad man har sin fodertabell till. Räknar man foderstater så är ju värden per kg foder att föredra. Kollar man näringssammansättning mer generellt kan värden per kg ts vara att föredra eftersom det är lättare att jämföra.
 
Sv: Foderjäst och kalk.

jag skulle ge min ponny foderjäst för att det var bra för magen..och vissa säger att det är bra för eksem..jag tror att man kan ge foderjäst året om...:p
 
Sv: Foderjäst och kalk.

Rebeccah skrev:
Vad ger du för? Nyfiken. Hra inte så bra koll på det här med foidertillskott..

Fodret smakar bättre, B-vitaminer och i den foderjästen jag ger finns även tillskott av E-vitamin.

Allt detta hjälper till vid matvägran, pälsfällning och pälssättning, hjälper till att bygga muskler och ökar fertiliteten.
Ska se om jag hittar exakt vad det innehåller så kan jag lägga ut det.
 
Sv: Foderjäst och kalk.

Sidospår:
Var och köpte en kg hink med foderjäst igår till pållen min. Den kostade 180 spänn!:eek:
Är det verkligen rimligt för så lite?
Sen står det också att man ska ge 200-400 gram till hästar. Det är ju typ ett halvkilo (om jag inte är helt ute å cyklar?) per dag! Då har man alltså slösat upp hela hinken för 180 spänn på 2 veckor!

Snälla säg att jag har blivit lurad, å att det finns billigare ställen att köpa på..:crazy:
 
Sv: Foderjäst och kalk.

Låter väldigt konstigt att du ska ge så mycket, oftast brukar man kaske ge en dl eller mindre..
 
Sv: Foderjäst och kalk.

kanske har raknat fel.. Hur mycket ar 200-400 gram i dl? Visst ar det 2-4 dl = 0.2-0.4 liter?
 
Sv: Foderjäst och kalk.

Jag ger också min häst foderjäst, 2 dl per dag. Köper 5 kg hink för 110 kr på E*o alt i min foderbutik för 118 kr, men priserna kan nog skilja rejält.
Jag ger det för pälsfällningen, men även för magen eftersom han haft problem med den en längre tid. Nu fungerar han bra.
 
Sv: Foderjäst och kalk.

Svarar till alla ovanstående.

Beroende på varför du ger så är det olika mycket.

Jag ger 2 dl per dag och häst, märker jag att det behövs extra vid pälsfällning och/eller att hon blir dålig i magen av ensilage/hösilage så ger jag 3 dl per dag. (Hjälper även vid brunstsvaghet)

Jag betalar ca 110:- för 7 liter (5kg) på Östergyllen, då är det tillskott av E-vitamin i.
Annars kostar den ca 180:- på Granngården/ ODAL för likadan hink men då är det utan E-vitamin.

Om man jämför innehållsförteckningarna på dessa två ställen så är Östergyllens bättre, om man VILL ha E-vitamin i.
 
Sv: Foderjäst och kalk.

Jag är ute efter B-vitamin för pälsfälningen. Men då ger jag ju rätt! Ska kanske börja ge 2 dl istället för 3 dock så det räcker ett tag.. :crazy:

Men det va då inte billigt! Jag har köpt det där på granngården för 180 kr. Hujedamej :crazy:
 
Sv: Foderjäst och kalk.

Ja, det räcker nog.
Det gäller bara att tänka på att 200 gram inte är samma sak som 2 dl. Däremot är 2 dl samma sak som 0,2 liter.

Ja, det går att få billigare än 180:-
 
Sv: Foderjäst och kalk.

Hur mycket är 200 gram då :confused:

Vet du/nån vars?! Hur länge måste man ge det? Det kanske bara räcker med en 7 kilos hink tills den är slut..?
 
Sv: Foderjäst och kalk.

200 g är ju en vikt. Och man kan ju inte direkt väga varje gång, ifall du inte har någon liten våg kanske? En sån man väger mat med. Står det inte något annat på buken, alltså volymgiva?
 
Sv: Foderjäst och kalk.

vi ger foderjäst för magfloran skall vara bra.. hästen blir lkös i magen när han får i sig snö mm
 
Sv: Foderjäst och kalk.

Bubbla skrev:
Det beror ju på vad man har sin fodertabell till. Räknar man foderstater så är ju värden per kg foder att föredra. Kollar man näringssammansättning mer generellt kan värden per kg ts vara att föredra eftersom det är lättare att jämföra.
*nickar instämmande*
Ja, jag tycker det kan vara praktiskt i de lägen man vill jämföra hö/hösilagepartier med varann och vilket som är mest ekonomiskt att köpa.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 223
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
979
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
368
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp