Foderjäst och kalk.

Sv: Foderjäst och kalk.

Visa skrev:
Hur mycket är 200 gram då :confused:

Vet du/nån vars?! Hur länge måste man ge det? Det kanske bara räcker med en 7 kilos hink tills den är slut..?
200 gram är 200 gram, alltså en vikt. ;)
Det bästa sättet att klura ut hur mycket man ska ge är att helt enkelt väga upp hur mycket 200 gram är. Själv gör jag alltid så med nya foder eller tillskott - då får man veta hur mycket 200 gram motsvarar i dl. Det är ju olika på olika foder. Betfor är ju mycket lättare än havre tex. Och havre kan variera i vikt beroende på var/av vem du köper. I viss havre är det mer skal än = den väger mindre per dl.
 
Sv: Foderjäst och kalk.

Visa skrev:
Hur mycket är 200 gram då :confused:

Vet du/nån vars?! Hur länge måste man ge det? Det kanske bara räcker med en 7 kilos hink tills den är slut..?

Tror att just i detta fall är 175 gram 2 dl.
 
Sv: Foderjäst och kalk.

Björk skrev:
Kalk = kalcium. Detta finns i vanligt foder, precis som många vitaminer och andra mineraler finns. Mitt hö innehåller ca 2,8 g kalcium/kg. Havre innehåller ungefär 3g kalcium/kg, betfor ca 9 g/kg.

Havre innehåller bara ca 0,7-0,8 g kalcium per kg, enligt de källor jag läst. Däremot innehåller det ca 3 g fosfor per kg.
 
Sv: Foderjäst och kalk.

Har aldrig tänkt på det så. har jämt tänkt vikt och volym som samma sak.. Jamen då ger jag 2 dl, det låter rimligt.
 
Sv: Foderjäst och kalk.

Ett tips är också att ge foderjäst (går för all del bra med vanlig torrjäst också) nu i betestider. Motverkar gräsmage.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 223
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
979
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
368
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp