Foderhinkar

Sv: Foderhinkar

En hink kan vara opraktisk om man har stora hästar med stora huvuden...som skulle fastna i en smal kalvhink. Eller så är de för tunna i plasten trots att de är snygga och gissa vad som går före då? Ja, inte att de är "snygga" i alla fall! :devil:

Eller om plasten är spröd och blir hård och spricker vid minusgrader. Inte så praktiskt då heller och gissa vilket som går före? Att den är snygg eller att den inte spricker?

Och vad sägs om de som är så undermåliga i handtaget att det lossnar eller går sönder när man har nåt som väger lite i hinken...men visst den är ju rosa och glittrig! Klart man väljer en hink som klarar av att bära vatten utan att haverera...eller?

Men vad vet jag, jag har ju fyllt 35 och förstår väl inget längre. Senil förmodligen dessutom. :angel:

för att förtydliga ska jag väl säga att jag ska ha dem till att göra i ordning havre i och inte fodra i dem så jag ska inte bära vatten i dem heller. :p

Hahaha
jag har oxå såna blå hinkar som fragansia och majola. Tycker att dom är fina och lagom stora. Tror att de fanns i fler färger, jag har genomskinliga oxå.
MVH /Erica

Tja, den kanske var snygg innan den sprack? Du verkar ju föredra sånt som glittrar framför sånt som fungerar i längden... Och så skulle du kanske läsa igenom allt igen. Hinken du köper är kanske snygg tills du använt den några gånger och den inte håller. Vem tror du får mest för pengarna, du eller jag? :devil: :angel:

Jag! Eftersom jag är fullt kapabel att välja en lämplig hink för det ändamål jag ska ha den till. Ibland är en murarhink det bästa och då väljer jag den (tycker för övrigt inte att de är fula), ibland är en nättare hink bättre om man ska blanda kraftfoder i den. Vi serverar kraftfodret i krubborna inte i hinkarna. Jag är inte så våldsam att jag har sönder dem när jag rör om i maten. Då kan jag välja en snygg hink med bekvämt handtag och betala några tior för den, eller så kan jag ta en ful gratishink med obekvämt handtag (men lika funktionell att blanda maten i). Jag väljer det första och tycker att jag får mer för pengarna (en murarhink är onödigt dyr och klumpig).

Men vad jag eller du tycker är mindre relevant i sammanhanget. Vi är båda vuxna, betalar sannolikt för våra hästar och deras hinkar själva och har friheten att göra sådana val.

Som jag skrev ovan: det handlade om att jag tycker att det är en tråkig förmyndarattityd när det genast måste påpekas att funktion är det allra viktigaste och form ganska onödigt när någon frågar om något så oskyldigt som var man kan finna snygga kraftfoderhinkar. Varför inte vara tyst om man inte vill svara på frågan? Det är naturligtvis en annan sak om det hade rört sig om rent skadliga grejor (typ. bett med snygga piggar på, eller en raffig keps att rida i...).

Du är lustig du. Det är ingen som haft någon förmyndarattityd här, varför du tolkar en vänlig fråga (mitt första inlägg) så får stå för dig. Förstår inte heller varför du tar det hela så personligt?

Men tyvärr är det så att väldigt många (nya?) hästägare tror att det är viktigare att vara snygg och ha det senaste ridmodet både på sig själv och hästen än att ha en fungerande hästhållning. Det är liksom käckare med en rosa discohink som kanske går sönder av kylan än en hållbar modell som man istället hade kunnat pynta lite själv, om man nu vill det. Har stött på det flera gånger och det är inte riktat mot just dig, så ta nu inte åt dig!

Nu har du ju iofs själv bevisat att du trots allt sätter funktionen före och det är ju vettigt.

Ska jag bara blanda foder och hälla i krubborna (på morgonen) så tar jag tex gamla foderjästhinkar. Har iofs funderat på att måla dem i en färg och sen måla på namnen på hästarna, men det är inget jag ligger sömnlös över tills det är gjort (när jag får tid över). I övrigt brukar jag blanda foder i krubborna. Men, de gånger jag fodrar ute föredrar jag faktiskt de väldigt praktiska murarhinkarna! De är ganska vida upptill så hästarna blir inte irriterade över att det är trångt (har ett hbl på 172 med ganska stort huvud). Plus att de passar rätt bra i gamla bildäck. Förvisso ÄR de dyra, men de håller för allt!

Tro mig, jag är också fullt kapabel att välja lämplig hink...jag struntar bara i de rosa discohinkarna! Har väl vuxit ifrån det där antar jag.

Förresten...vad som är snyggt är ju som alltid en smaksak! Rena, svarta murarhinkar tycker JAG är snyggt! Att jag inte målat nåt på dem ännu, skrivit hästarnas namn eller så, är främst för att de tjänstgör på olika sätt. Ibland som foderhinkar till hästarna, ibland som vattenhinkar till getterna...etc.

Liknande trådar

Hästmänniskan Medryttaren tycker sadeln är hård, men sadeln passar hästen så medryttaren får stå ut med sadeln ett tag till 😄 Men jag funderar på om...
Svar
5
· Visningar
595
Senast: Piglet
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 118
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II