Foderhäst

A

alicen

Visste inte var jag skulle lägga tråden, flytta den om de "behövs" :p

Funderar eventuellt på att skaffa mig en foderhäst i 1-2 år, istället för att kasta sig in i hästägar livet helt. Men jag har lite frågor om detta, om någon har lust att svara :)

* Hur mycket kostar det ca att hyra en d-ponny per år av en privat person runt sthlm?
* Står ägaren fortfarande för några kostnader?

Det blev inte så många, ja har glömt bort några :angel:
Fixar ett inlägg om ja kommer på de !

Sv: Foderhäst

Foderhäst är de bästa att ha om man inte känner sig "redo" att köpa en häst än. Kostaden beror på vart i sthlm du bor och vart det finns boxplats. De är ju de första du ska kolla;) Så du kan erbjuda ett bra hem till din foderhäst.
Ägaren brukar stå för försäkringen, sen resten betalar fodervärden.
Så d eblir ju som att ha en helt egen häst fast de inte är du som äger den:). MEN, de gäller att hitta en bra ägare till hästen så du inte hittar en jäkla kärring till ägare.!

kolla om det finns ridläger i närheten som hyr ut under vintern, brukar vara organiserat och fungera bra

gäller att hitta rätt häst bara, vet faktist inte hur mkt det kostar att ta en häst på foder sist när jag kollade runt så betalar man ju allt för hästen förutom försäkring. har inte hört att ägaren vill ha betalt för det.

När man betalar för att hyra hästen så brukar det oftast handla om medryttare det kanske är det du menar??

När man betalar för att hyra hästen så brukar det oftast handla om medryttare det kanske är det du menar??

Nädå, fodervärd ;) Jag är redan medryttare och funderar på att eventuellt ta "nästa steg" om ett halvår-år eller något sånt :)

Så man brukar alltså inte betala något för själva hyrandet? Det verkar ju himla bra! ;) Ingen som har hyrt privathäst och kan säga hur ni gjorde?

Som hem till hästen tänkte jag ha en lösdrift med ligghall och 1-2 hästar som sällskap. Paddock vid stallet och ridhus inom ca 20 min ridavsånd (skritt å lite trav). Plus lite fina ridvägar :) Det låter vell mysigt?

Är man fodervärd brukar man stå för de löpande kostnaderna för hästen, dvs det mesta utan kanske försäkringen, men det är olika hur man gör där med.

Hyra hästar kan man oxå göra. Det brukar kosta ca 1-3000 per år plus alla löpande kostnader och då vill de ev ha hästarna tillbaka på sommaren.

när du är fodervärd på en häst betalar ägaren INGENTING (utom möjligen försäkrning).

du står med alla kostander, inklusive skador och har hästen som din egen i alla avseenden utom att du inte står som registrerad ägare på den.

har ej erfarnhet av att hyra häst...

Hyra hästar kan man oxå göra. Det brukar kosta ca 1-3000 per år plus alla löpande kostnader och då vill de ev ha hästarna tillbaka på sommaren.

Nu hänger ja inte med; va är skillnaden på att hyra häst och att vara fodervärd på en?

Nu hänger ja inte med; va är skillnaden på att hyra häst och att vara fodervärd på en?

en fodervärd lånar "gratis" och hyr du en häst betalar du förutom hästen omkostnader en viss summa till ägaren.

Så man brukar alltså inte betala något för själva hyrandet? Det verkar ju himla bra! ;) Ingen som har hyrt privathäst och kan säga hur ni gjorde?

Jag hade en D-ponny på foder för ett antal år sedan. Ägaren stod för försäkringskostnaden och jag stod för allt annat. Stallplats, foder, vet kostader osv.

Jag har även lånat ut en häst på foder. Och då gjorde vi likadant. Jag stod för försäkringen och fodervärden fick stå för allt annat.

Jag har en maxad C-ponny på foder nu. Har haft en liten D-ponny innan också. Har haft sån tur att jag har sluppit betala försäkringen. Det står ägaren för. Allt annat betalar jag. Innan D-ponnyn hade jag även sommarponny och det kostade ju ingenting förutom bete. Men jag tittade också på sånna som hyrde ut, men tusan va dyrt de va! Då ska man ju betala hyravgiften+ allt annat som stallplats foder osv. Men det är väldigt svårt att hitta en bra ponny eller häst om man ska ha den på foder. Innan jag lämna tillbaka D-ponnyn började jag leta efter ny, men efter att D-ponnyn åkt så tog det ändå 5 månader innan jag fick hem C-ponnyn. Men C-ponnyn var väldigt besvärlig i början. Det var en ren chansning att ta honom. Han var jättehet ock kunde knappt stå still när man red. Men nu är han jättefin och jättelugn att tävla med.:D

kolla bara om det är en stor häst du ska låna, finns hästar som inte funkar så bra på lösdrift. jag skulle inte kunna ha min på lösdrift tyvärr..

Jag håller med om att det i grund och botten är en mycket bra princip med foderhäst, tyvärr så har jag själv fått vara med om när det har fungerat mindre bra. För mig är det viktigaste tipset att skriva ett mycket bra kontrakt där bl.a samtliga kostnader och vem som betalar ska framgå. Innan man ingår ett sådant avtal ska man enligt mig också ha god kännedom om personen som äger och lämnar ut hästen på foder.

kolla bara om det är en stor häst du ska låna, finns hästar som inte funkar så bra på lösdrift. jag skulle inte kunna ha min på lösdrift tyvärr..

Snor min egen tråd lite xD

Inga stora hästar för min del :p Men är bara nyfiken; varför går inte det? Är den inte lämpad för klimatet eller varför kan den inte gå på lösdrift?

Tack för alla svar btw :) Nu har ja lite mer koll ;) Min kompis ska få hem sin foderhäst på måndag så ja får vell fråga ut henne också :grin:

Själv har man en foderponny, som jag hyr på vinterhalvåren från ett ridläger. Det är ett jättebra sätt att ha ''egen häst'' på. Då mina föräldrar inte tycker jag ska köpa häst förens jag växt klartm så ja inte behöver sälja den lika snabbt igen.

:rofl:

Jag betalar allt för min foderhäst. Försäkring,mat,vård,utrustning osv.
Ägaren står inte för några kostnader för hästen.
Ibland brukar ägarna stå för försäkring och ev. något mer.

Snor min egen tråd lite xD

Inga stora hästar för min del :p Men är bara nyfiken; varför går inte det? Är den inte lämpad för klimatet eller varför kan den inte gå på lösdrift?

Tack för alla svar btw :) Nu har ja lite mer koll ;) Min kompis ska få hem sin foderhäst på måndag så ja får vell fråga ut henne också :grin:

man ska inte dra lall hästar över en kam, att de klarar att gå på lösdrift är inte styrt om det är stor eller liten häst.

är det en häst som tränas hårt och svettas mycket kan den behöva klippas, man kan kompensera med täcken på en sån häst, men jag tror att den mår bäst i hud och päls om den får stå inne.
känsliga hästar som lätt blir kalla och stela passar inte så bra på lösdrift. de kan behöva ha lite extra värme och omsorg på rygg och länd för att inte bli dåliga.
i regel sätter lösdrifthästar en ohygglig päls, vilket gör att de svettas mer!

om man säger såhär då:
alla hästar, som bara är hästar, klarar att gå på lösdrift. har de en torr och dragfri ligghall (vilket är ett krav) och fri tillgång på mat, så klarar dom det.
det är när vi människor börjar blanda oss i som det kan bli knepigt.

Numera står jag på lösdrift, ja hästen då, och det finns ett flertal andra hästar på de lösdriftshagar som finns på anläggningen och en del är konvalecenter medan andra är tävlingshästar.
Nu kan min häst själv bestämma när han vill gå in eller vara ute vilket är kanonbra tycker jag. De andra som har sina tävlingshästar på lösdriften har bara positivt att säga för de täckar på hästen när det är kallt och så bestämmer hästen själv när den fryser och går in eller när den är varm och då går den ut.

Jag betalar allt för min foderhäst. Försäkring,mat,vård,utrustning osv.
Ägaren står inte för några kostnader för hästen.
Ibland brukar ägarna stå för försäkring och ev. något mer.

står du för HELA försäkringen?

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 026
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 589
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar