Foderhäst... vad ska man tänka på???

H

Hannesmatte

Jag & dottern ska åka och hämta vår första foderhäst. Jag pratade med ägaren idag och stot har gått igenom vetrinärbesiktningen utan anmärkning. Jag hade ingen möjlighet att vara med på besiktningen men ska jag lita på vad ägaren säger????
det känns som jag kan lita på henne, vetrinären tog hon dit på eget bevåg så hon känns seriös!!!!

Vet någon om det går att tävla utan hästpasset?? Som ägare skulle inte jag släppa ifrån mig passet..

Är det något mer som jag bör tänka på eller fråga när jag är och hämtar henne???:confused:

Sv: Foderhäst... vad ska man tänka på???

Med tanke på alla dessa hemska upplevelser människor här verkar ha gått igenom angående just köp och fodervärd, så skulle jag LUSLÄSA avtalet/kontraktet.
Jag har haft ett par foderhästar och det har visserligen gått helt smärtfritt, men jag blir mörkrädd av de skräckhistorier jag har läst här de senaste veckorna... :crazy:

Bara det inte finns några kryphål i kontraktet och både är överrens om hur allt omkring hästen ska skötas så ska det nog gå alldeles utmärkt! En bra kontakt med ägaren är a och o. Lycka till! :)

Senast ändrad av en moderator:

När det gäller hästpasset och vacc-intyg går det bra med att ta kopior. Så gjorde vi när jag haft min häst utlånad och det var inga problem på tävling.
Annars så tror jag på att vara så öppen som möjligt och om ägaren vill det, vilken hon troligen vill så mkt kontakt mellan er. Vad jag förstår så ska ni tävla. Jag har verkligen uppskattat att fodervärden sagt till när det är tävling så att man kan åka och kolla.
Ett noggrannt skrivet kontrakt bör finnas så att det inte skapas en massa onödiga missförstånd.

Kontrakt! Men det antar jag att ni skrivit/kommer att skriva! Det finns färdiga fodervärdsavtal att köpa på närmaste välsorterade hästsportbutik. Kontrollera också i vilken omfattning hästen är försäkrad och att det finns reglerat i kontraktet hur ni gör vid skador/självrisk/utebliven användningsbarhet.

Bra också att veta vad hästen är van vid för foder, ev gräskänslighet tex.

Lycka till med er nya vän!

Jag har både varit fodervärd åt 2 hästar och just nu har jag min egen häst ute på foder.

Kontrakt har alltid varit ett måste, ett kontrakt som båda parter godkänner och som rymmer allt som känns viktigt!

Sedan har det för mig både som fodervärd och som ägare alltid varit viktigt att ha en tät kontakt med hästägaren/fodervärd för att kunna få hjälp, eller hjälpa & få svar på frågor osv....

Det kan vara bra att innan skriva ner alla frågor du vill ha svar på och sedan fylla i svaren du får från ägare....ex. hur ofta hästen skos, när den blev avmaskad sist och med vad, hur den utfodras, hanteras osv osv.....

Du kan ju be att få en kopia på vet.intyget om du vill.....

Jag har ENBART BRA erfarenheter av att vara fodervärd :)

Lycka till.

Kan bara lägga till att om ni har funderingar att eventuellt köpa hästen i framtiden så prata om priset redan nu så det inte kommer som en saftig överraskning då ni redan är fäst vid hästen.
(Egen erfarenhet)

Det finns en tråd om en ägare som vägrar hämta hästen när avtalet sagts upp o att det borde stått i kontraktet att efter si o så lång tid så tillfaller hästen fodervärden. Nu står fodervärden o pröjsar trots att avtalet är uppsagt o får inte igen pengarna eftersom ägaren redan är jagad av fogden:eek:

Jag & dottern ska åka och hämta vår första foderhäst. Jag pratade med ägaren idag och stot har gått igenom vetrinärbesiktningen utan anmärkning. Jag hade ingen möjlighet att vara med på besiktningen men ska jag lita på vad ägaren säger????
det känns som jag kan lita på henne, vetrinären tog hon dit på eget bevåg så hon känns seriös!!!!

Vet någon om det går att tävla utan hästpasset?? Som ägare skulle inte jag släppa ifrån mig passet..

Är det något mer som jag bör tänka på eller fråga när jag är och hämtar henne???:confused:

Passet ska alltid följa hästen!! Det är ingen värdehandling i sig, och inget ägarbevis.

Jag pratade med ägaren idag och stot har gått igenom vetrinärbesiktningen utan anmärkning. Jag hade ingen möjlighet att vara med på besiktningen men ska jag lita på vad ägaren säger????

Vid veterinärbesiktning skrivs ett besiktningsprotokoll som du kan be att få titta på. Där står vad som är undersökt och eventuella anmärkningar.

vi har nu hämtat vår princessa!!!! Som orutinerade fodervärdar har vi ändå lyckats få med allt som ni ovanför har pratat/varnat om!!!! Har haft henne I 5 dagar och hittils har allt gått bra, trots att det är ett helt nytt ställe för henne!!!!
Kontakten med fodervärdarden har varit mycket bra och hon har ett stort engagemang!!!!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 511
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag var med om en händelse i onsdags som jag inte kan släppa riktigt... Jag vill gärna höra era åsikter om vad ni hade gjort i den...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
16 207
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar