Foderhäst hyra häst

Kicki79

Trådstartare
Vad är skillnaden på att hyra en häst eller ha häst på foder? Jag funderar på att sälja min häst men han är mig så kär att jag helst vill ha honom kvar men då kom tanken på att låna ut honom ett tag...men då jag läser annonser finns de folk som vill ha häst på foder och de som vill hyra. vad är fördelar vs nackdelar?
från ovetande

Sv: Foderhäst hyra häst

skillnaden är väl att de som hyr ut tar betalt för att låna ut den och de som lånar ut gör det gratis.

Har du en väldigt bra högt utbildad häst så kan du möjligtvis få "hyra" för att låna ut den, annars har jag svårt att tro att folk vill betala när många lånar ut gratis.

Sv: Foderhäst hyra häst

Om man hyr en häst så betalar man ju hyra till ägaren. Ägaren står då för saker som försäkring och ofta också utrustning till hästen. Ibland även foder och stallplats.
Fördelen för den som hyr en häst rent juridiskt är att man kan ställa krav på att ha en "fungerande" häst och att ägaren tar hand om problem som dyker upp. Tänk lite grand på hur det fungerar när man rider på ridskola eller turridning. Blir hästen dålig får man antingen byta häst eller pengarna tillbaka plus att ägaren ser till allt runt hästen.
Fördelen för den som hyr ut en häst är att man får lite inkomst och om man då har tur att hästen är hel frisk hela tiden kan tjäna lite på det.

När man har en häst på foder så tar fodervärden över ansvaret helt för hästen och oftast även det mesta av alla kostnader som rör häst och utrustning.
Fördel för den som lämnar sin häst till en fodervärd är att man har hästen kvar utan att det kostar något.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 599
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 488
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 483
Senast: Squie
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 244
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka