Foderhäck utomhus

Sv: Foderhäck utomhus

Vi har lådor i plast som vi fått från en affär (blommorna transporterades i såna förut) vet inte exakt hur stora dom är, kanske 60 x 40 cm och kanske 30 cm hög (vilda gissningar!) Ryms åtminstone 3 kg hö i dem och mer än så ger vi inte per tillfälle. Lätta att flytta och rengöra. Nackdelen är väl att hästarna också bogserar runt med dem i hagen.

Detta har jag funderat på - fel ställning? Då är väl ätställningen (som är den normala) vid betesgång alltid fel?

Vi har pallkragar monterade ovanpå SJ-pallarna, två kragar ovanpå varandra är rätt lagom. Man får se till att fästa pallkragarna mot varandra på nåt sätt (vi har skruvat i lister) så att inte kragarna rör sig eller ramlar av, för de är metallskodda i hörnen och det är vasst. Men skruvar man tex fast dem så ligger de stilla och då är det ingen fara. Är de lösa är det lätt hänt att hästarna slår i och flyttar dem och det blir inge bra. En pallkrage kostar ca 100-lappen per styck, begagnade. Man kan måla eller olja eller om man hellre vill cuprinola SJ-pallarna och pallkragarna i nån snygg färg!

Nej, verkligen inte! Skillnaden är ju om hästen inte är utrustad med en LÅNG hals.
En normalt korthalsad häst betar med mulen inte särkilt långt från sina framben. Med ett traktordäck att äta i, där det blir kanter inåt på i alla fall 3-4 dm, gör att hästen tvingas ha frambenen bakåt.
Titta återigen på bild ett, så ser du vad jag menar. Så står inte vanligt betande hästar särskilt ofta.

Vi har också däck, men av just den anledningen har vi istället använt oss av lastbilsdäck. Finns lite olika storlekar, men de vi fått av däcksfirman har ett innerhål med minst lika stor diameter som traktordäck och de är lika höga liggande, men däremot betydligt grundare. Dvs hästen behöver inte stå så långt från maten.

Med en rejäl borrmaskin och grov stålborr gick det utmärkt att borra vattenavrinningshål på den sidan som är neråt.

Vi har lagt grusunderlag där hästarna fodras, i och med det blir ingen mat nertrampad i leran.

Här i blåsiga skåne är det en nödvändighet att kunna "stoppa ner" höet i något. Annars far det iväg som buskarna man ser på prärien.

Vi har också "flotta" galvade höhäckar på ben, med balja runt om för spill och kraftfoder, men hästarna föredrar att äta ur däcken på marken, så dem använder vi sällan.

Att ställa ut en hel ensilagebal har vi valt att inte göra. Jag vill kunna inspektera fodret som hästana äter och inte bara hoppas att balen man ställt ut är OK även längre in. För oss med bara 7 hästar som inte äter några enorma givor fungerar det bra ändå.

Jag har för mig att däck är giftiga.
Man skulle visst sluta ha gungor av gamla däck till kommunala lekplatser av den anledningen.

Så länge hästarna vare sig biter eller slickar på däcken, vilket inte våra gör, tror jag inte det är någon fara. Jag är i varje fall beredd att ta risken. Vi får väl se hur länge våra pållar överlever ;)

Hej och tack alla ni som svarat på min förfrågan!
Just nu lutar det åt att jag skaffar mig stora traktordäck, men hur svårt är det att dela på dem? Törs inte låta dom vara hela.Tänkte dock lägga halvorna som om det satt i hop. Har hört talas om föl som fastnat i däcken. Det är ju inte omöjligt. Min 5 månader gamla hingstunge (ponny) lägger sig gärna i hö/torrt HS och rullar. Inte så kul om han gör det i ett helt däck. Eftesom jag måste fylla på däcket för hand, blir det ju aldrig SÅ mycket foder däri, som om jag hade en hel bal.
Era erfarenheter.....!
Hälsningar Ragnhild

Det finns ju väldigt olika storlekar på traktordäck också. Jag har två st. i hagen och jag har svårt att se hur ett föl skulle få plats i dem (en minishettisunge hade nog fått plats iof). En vuxen häst hade nog kunnat fastna med huvudet i dem men, då hade man fått trä på dem för att det ska lyckas.

Vi har haft både föl och unghästar, ivriga på att undersöka allt. Men aldrig har det hänt att de fastnat eller klivit i och lagt sig i ett däck.

Tror inte på att dela däcken och lägga halvorna bredvid varandra. Dels har många däck stålcord som kan bli som vass stålborst i kanten och dels kommer säkert hästarna att flytta/rucka på dem.

Vi har mängder med lastbilsdäck, 2 grusade mathagar (som öppnas med timerstyrd grind) med sammanlagt 16 däck. Jättepraktiskt då pållarna kan bli serverade 2 måltider i rad även om vi inte är hemma :) (eller ligger och sover... :angel: )

Jag vet att jag har sett en bra ritning på en foderhäck i någon tidigare tråd (kanske ca 1 år sedan). Jag har letat och letat efter denna tråd, men hittar den inte.

Någon som minns tråden? Jag skulle så gärna vilja se ritningen igen! Det var en foderhäck, eller rättare sagt ett foderbord med tak.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har suttit och glott på kursutbudet hos Holma folkhögskola och upptäckt att deras PDC är väldigt omfattande. Dessutom kostar den...
Svar
12
· Visningar
1 180
Senast: Wille
·
Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 489
Senast: MiniLi
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 346
Senast: Ajda
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka