Foderhäck utomhus

Ragnhild

Trådstartare
Jag skulle vilja göra en foderhäck att ha utomhus att fodra hösilage i . Jag har inte råd att köpa något nytt. Det måste vara en som jag får lov att fylla på för hand. Helst skulle det var med skydd mot regn över fodret. Den skall vara både till vuxna och unghästar (ponnyer). Ni som byggt själva har ni råd och tips och kanske till och med en bra ritning!?
Med hopp om bra tips/Ragnhild

Sv: Foderhäck utomhus

Vi har gjort foderlådor av SJ-pallar och två pallkragar på varje. Funkar utmärt! Däremot inget regnskydd över. Är rädd att hästarna ska fastna eller slå i huvudet...de kan ju vara lite klantiga.

Jag har härmat en granne som hade lagt in stora traktordäck i hagarna men jag har inte satt något tak över då hästarna kan skada sig men det finns säkert någon som har ett bra tips. Traktordäcken (gamla utslitna) fick jag gratis av en däckhandlare och detta har funkat jättebra även när 5 hästar tvunget ska äta ur samma däck.

Smart idé! Men hur gör ni mot marken? Lägger ni det direkt på marken, inuti däcket, eller har ni ordnat med något så att det kommer upp en liten bit. Vitsen med SJ-pallarna är ju att fodret inte ligger an direkt mot mark som kan bli lerig när det regnar.

Gamla läckande badkar fungerar mycket bra.
Man brukar kunna få sådana gratis.
För säkerhets skull så kan man ju borra några extra hål i den "hålfria" änden så att det inte samlas något vatten i karet även om det lutar åt "fel håll".

Jag har också stora betong-ringar i en hage.
I botten på dem så har jag singel i en stor storlek.
Det är litet dyrt, men för mig så är det bra då de håller i minst 50 år.
Efter det så är det inte mitt problem om de går sönder.

Jag har traktor däck sen 5 år tillbaka i hagen och det har funkat hur bra som helst
Man vet hur mycket de har fått i sig under dagen och inget spill

de ligger direkt på marken men jag flyttar dom ofta och gör rent i kanterna.
ska i år borra hål i kanterna så det inte ligger en massa vatten där som surnar :D
Ingen risk att de skadar sig när de kommer emot gummit :D

Ryms en hel ensilagebal i ett traktordäck? Jag tycker balarna ser större ut i diameter än däcket...

Nä, och inte i ett badkar heller! :rofl: (eller i ett bubbelbadkar kanske?)
Vi ställer ju ut hela balar, endera i cementrör, somär lika stora som balarna i diameter, och kanske 70 cm höga. De funkar faktiskt bättre än den köpta foderhäcken.

Hade jag ett bubbelbadkar vet jag inte om jag skulle vilja ha det i hagen...
Du säger att du ställer det "endera i cementrör..." Då undrar jag "och endera i vad?".
Vart får man tag på cementrör?

Endera i cementrör, de har funnits här i alla tider, undrar om de inte blev över när de byggde nån "pissebrunn". de borde gå att köpa på cementgjuterier, finns ett i Hallsberg tror jag. Är de lite kantstötta borde de vaqra billiga.
Eller i foderhäcken, som vi köpte för att vara "lite ordentliga", men den är sämre.
Eller ställer ut balen som den är och skär upp en öppning på toppen.
Det är det sämsta alternativet, för det kräver att man är där var dag och drag bort snören/nät, och klipper bort lös plast.

jag har massa SJ-pallar som bara står och skräpar!
Hur byggde du då? Jag vill ju inte heller ha höt på backen (mycket lerigt) utan upp i luften en bit. En ram runt eller hur blir det bäst?

Vi välte upp en rundbal hö uppe på däcket (stående) och det borde ju gå att göra med en ensilagebal också men den är ju "lite" tyngre. Men som Mysko skrev, man måste hålla rent inne i däcket så det inte surnar.

Men om det bara står uppepå däcket så borde det ju ändå bli en massa söl och griseri? Det verkar ju så bra att balen står innut något, så det inte blir samma söl med maten. Eller det kanske man inte kommer undan ändå?

Visst blev det lite söl men vi skär bort nätet på "toppen" först och då kan dom inte riva ner speciellt mycket. Men när det är regniga perioder så lägger vi bara i det höet som beräknas gå åt under dagen annars blir det ju förstört.

Inte så dum ide, men du lägger väl bara i en dagsranson i taget?
Vore det inte fiffigt att skära bort överdelen, så hästen kan äta rent?
Som det är nu blir det väl gojja kvar inne i själva däcket?

Nej dom äter rent och vi gör rent varje dag i den + att vi flyttar den 1g/v
Det bästa är att dom varken kan gå/kissa/bajsa i höet, jo de 2 sistnämnda kan de göra men så långt tänker dom inte att dom ska ställa sig precis på kanten av däcket och göra sina behov :D
Det blåser inte iväg för vinden heller.
Ja man fyller upp så mycket man kan och lite till i den varje fodring.

Jag har typ en SJ pall som jag byggt ett räcke runt så att höt inte ramlar ut. Mycket enkelt. Inget tak på men det behövs inte, jag fodrar med hö tre gånger om dagen.

NU har jag funderat, och undrar om det är så bra att hadäck egentligen....
När hästen äter i däcket tvingas den till en onaturlig ätställning, i och med att det är 3-4 dm däcksida. Tittar man på din första bild förstår man vad jag menar.
Undrar då om det inte blir onödigt stor påfrestning på frambenen, då hästen måste sträcka sig framåt/nedåt för att äta?
En fundering att spåna vidare på....
Hade hästen på bild ett haft möjlighet är jag övertygad om att den tagit ett kliv framåt med i alla fall ett framben.

Senast ändrad:

Förstår dina funderingar men hästen står inte på samma ställer hela tiden utan flyttar runt där den kommer åt bäst.
Onaturligt blir det inte eftersom dom kommer ända ner i botten när det är lite kvar men visst tar man bort d-sidan blir det bättre plats.
Men att ta bort den :confused: går knappt att skära bort en liten bit av däcker tyvärr än mindre att borra i den för att göra hål i botten så vattnet rinner ut :crazy: utan man får torka ur den varje dag.
Men kommer du på att det är skadligt så ge gärna den informationen till oss som använder dessa :D

Kanske någon annan kan svara på ditt spån ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har suttit och glott på kursutbudet hos Holma folkhögskola och upptäckt att deras PDC är väldigt omfattande. Dessutom kostar den...
Svar
12
· Visningar
1 180
Senast: Wille
·
Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 489
Senast: MiniLi
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 346
Senast: Ajda
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka